Ισχνή αύξηση των πωλήσεων στο λιανεμπόριο το δεύτερο εξάμηνο του έτους και πλήρη αναστροφή προς το θετικό του δείκτη οικονομικού κλίματος προβλέπουν τα στελέχη του κλάδου σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Από τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήχθη την περίοδο 20 έως 30 Σεπτεμβρίου 2021 με τη χρήση ερωτηματολογίου σε 160 ανώτερα και ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων προκύπτουν τα εξής:

Μικρή αύξηση κατά 0,7% των πωλήσεων το δεύτερο εξάμηνο του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020 και κατά 0,8% συνολικά το 2021
Ολική επαναφορά του επίπεδου του οικονομικού κλίματος στα προ κορονοϊού επίπεδα.
Μείωση της επίδρασης της πανδημίας του COVID-19 στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων, αλλά αύξηση του χρόνου για τον οποίο θα επηρεάζεται η αγορά.

Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων 43% οι οποίοι θεωρούν ότι οι πωλήσεις του κλάδου θα αυξηθούν το τρέχων εξάμηνο, με ένα μικρό ποσοστό οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσουν μείωση 21%. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,7% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιούλιος 2021-Δεκέμβριος 2021 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2020, ενώ για το σύνολο του έτους 2021 εκτιμούν αύξηση πωλήσεων της τάξης του 0,8% μεσοσταθμικά. Σημειώνεται ότι η πρόβλεψη περιλαμβάνει και την περίοδο των Χριστουγέννων, η οποία παραδοσιακά αντιπροσωπεύει το 10% περίπου των ετήσιων πωλήσεων.

ΙΕΛΚΑ: Οι θετικές εκτιμήσεις και οι 4 παράγοντες

Οι θετικές εκτιμήσεις σε σχέση με την αύξηση των πωλήσεων στον κλάδο αποδίδονται σε τέσσερις κυρίως παράγοντες, στην αυξημένη τουριστική κίνηση του 2021, στο πακέτο φόρο-ελαφρύνσεων που ανακοινώθηκε πρόσφατα, στην αύξηση της εξυπηρέτησης/παράδοσης στο σπίτι – δηλαδή στις ηλεκτρονικές αγορές – και στην οικονομική ανάπτυξη. Έντονα αρνητική επίδραση στις πωλήσεις αποδίδεται στις αυξήσεις των τιμών των προϊόντων και στα μέτρα περιορισμού πρόσβασης στα καταστήματα σουπερμάρκετ. Άλλοι παράγοντες που σχετίζονται με την πανδημία όπως το επιδημιολογικό φορτίο, η χρήση μάσκας και οι περιορισμοί στην εστίαση φαίνεται πως δεν επηρεάζουν εξίσου σημαντικά τις πωλήσεις, αν και η επίδραση τους παραμένει σταθερά αρνητική.

Επίσης σύμφωνα με την έρευνα η αρνητική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2020 αναστρέφεται. Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο 2021 μόλις το 25% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και η πλειοψηφία σε ποσοστό 57% ότι βελτιώθηκε. Αντίστοιχα θετικά ποσοστά είχαν να καταγραφούν τον Ιανουάριο του 2019, πριν την έναρξη της κρίσης της πανδημίας του κορω