Ένας χρόνος θα απαιτηθεί για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των ξένων πελατών προς τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις και αυτό υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει νέα κινητοποίηση με την οποία θα παρεμποδίζονται οι μεταφορές.

Στην εκτίμηση αυτή προβαίνουν οι εξαγωγικοί σύνδεσμοι, εκτίμηση από την οποία φαίνεται άλλωστε ότι το μακροπρόθεσμο κόστος είναι η χειρότερη επίπτωση των αλλεπάλληλων κινητοποιήσεων.

Όσο για το τρέχον, σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή, οι εξαγωγείς υπολογίζουν ότι οι τελευταίες κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης διαμόρφωσαν τις απώλειες στον κλάδο των εξαγωγών σε 48 εκατ. ευρώ ημερησίως.

Ακριβέστερη εικόνα σε σχέση με το πραγματικό κόστος αναμένεται να έχει διαμορφωθεί μετά από ένα μήνα. Ένας μήνας, όμως, θα απαιτηθεί και για την πλήρη εξομάλυνση της εγχώριας αγοράς, όπως εκτιμά ο εμπορικός κόσμος, καθώς τα κοντέινερ που έχουν μπλοκαριστεί στα λιμάνια της χώρας είναι χιλιάδες, ενώ παράλληλα πληθώρα εμπορευμάτων έχει συσσωρευθεί στις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις πολλών επιχειρήσεων.

«Το μεγαλύτερο κόστος είναι αυτό που υφίσταται η αξιοπιστία των επιχειρήσεων. Οι πελάτες μας στο εξωτερικό δεν θα κάτσουν να κοιτάζουν τα άδεια ράφια περιμένοντας τα δικά μας προϊόντα. Ήδη ακυρώθηκαν παραγγελίες και συμβόλαια», επισήμανε χθες η Χριστίνα Σακελλαρίδη, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) σε κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν ο ΠΣΕ, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ). Τα μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετωπίζουν επιχειρήσεις με ευπαθή προϊόντα (αλιεύματα, αγροτικά και ζωικά προϊόντα), αλλά και επιχειρήσεις που ασχολούνται με το εξαγωγικό εμπόριο φαρμάκων.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης των ξένων προς τις ελληνικές επιχειρήσεις αποτυπώνεται και στους αριθμούς. Πως επισήμανε ο Δημήτρης Λακασάς, πρόεδρος του ΣΕΒΕ, το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2010 οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα κατά 3%, όταν στην Ευρωζώνη η αύξηση ήταν 11%. Σύμφωνα με τον ίδιο σχεδόν πέντε μονάδες από αυτή την απόκλιση οφείλονται στο έλλειμμα αξιοπιστίας που εκ των πραγμάτων πλέον έχουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Ο Λακασάς υποστήριξε ότι εάν υπάρξουν νέες κινητοποιήσεις, τότε οι ελληνικές εξαγωγές θα επιστρέψουν σε αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το ελληνικό ελαιόλαδο, το οποίο όπως ανέφερε ο Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, πρόεδρος του ΣΕΚ, μπορεί στη γερμανική αγορά να αντικατασταθεί από το ισπανικό, το ιταλικό ή ακόμη και από το τουρκικό.

«Όσο δύσκολα παίρνουμε θέση στο ράφι τόσο εύκολα τη χάνουμε», τόνισε χαρακτηριστικά. Στατιστικά αποδεικνύεται ότι όποτε υπήρξε παρεμπόδιση των οδικών μεταφορών καταγράφηκε μείωση ή στασιμότητα των εξαγωγών τον μήνα των κινητοποιήσεων και τον επόμενο έτσι, τον Ιανουάριο -λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων- οι εξαγωγές έκλεισαν με οριακή αύξηση ενώ τον Φεβρουάριο υποχώρησαν κατά 14%.

Τον Ιούλιο, οπότε ήταν η πρώτη κινητοποίηση των ιδιοκτητών ΦΔΧ, οι εξαγωγές μειώθηκαν σε σχέση με πέρυσι κατά 1,2% (τον Ιούνιο είχαν αυξηθεί κατά 10,6%), ενώ τα στοιχεία για τον Αύγουστο -που αναμένονται τις επόμενες ημέρες- δεν είναι ιδιαιτέρως αισιόδοξα.