Από τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες δεν διέφυγε και η ελληνική αγορά οπτικών ειδών κατά τη διετία 2009-2010 και, ως αποτέλεσμα, η συνολική κατανάλωση ακολούθησε πτωτική πορεία σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες οπτικών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης της Icap Group, η μείωση ήταν πιο έντονη στα γυαλιά ηλίου και τους σκελετούς οράσεως, ενώ σε μικρότερο, συγκριτικά, βαθμό επηρεάστηκαν και οι οφθαλμικοί φακοί.

Οι τελευταίοι μαζί με τους φακούς επαφής (οι συνολικές πωληθείσες ποσότητες των οποίων παρουσίασαν μικρές μόνο μεταβολές τη διετία 2009-2010), συνδέονται άμεσα με την υγεία και την ανάγκη για διόρθωση της όρασης.

Η εγχώρια αγορά γυαλιών ηλίου (σε τεμάχια) μειώθηκε κατά 12,2% το 2010 σε σχέση με το 2009 ενώ οι σκελετοί όρασης εμφάνισαν μείωση 16% το ίδιο διάστημα. Πτωτική τάση ακολούθησε και η κατανάλωση των οφθαλμικών φακών (-7% το 2010/09) ενώ η ζήτηση των φακών επαφής μειώθηκε κατά 2,5%.

Αντίστοιχα, η συνολική αξία των πωληθέντων οπτικών ειδών (σε τιμές χονδρικής) μειώθηκε κατά 15,4% το 2010 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι εισαγόμενες ποσότητες καλύπτουν το μεγαλύτερο ποσοστό της εγχώριας κατανάλωσης ενώ η εξαγωγική επίδοση του κλάδου είναι περιορισμένη.

Οι συνολικές πωλήσεις των καταστημάτων οπτικών ειδών στην Ελλάδα παρουσίασαν μείωση 17% το 2010 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το υφιστάμενο οικονομικό κλίμα έχει επηρεάσει τόσο το διαθέσιμο εισόδημα όσο και την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών.

Οι τελευταίοι είναι πιο προσεχτικοί στην επιλογή των ειδών που τους ενδιαφέρουν, ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να επωφεληθούν από τις εκπτώσεις και τις προσφορές των καταστημάτων, οι οποίες έχουν αυξηθεί σε σημαντικό βαθμό την τελευταία διετία.

Στον τομέα της χονδρικής διάθεσης οπτικών ειδών (κυρίως στα γυαλιά ηλίου και τους σκελετούς) παρατηρείται ότι, μικρός σχετικά αριθμός προμηθευτών συγκεντρώνει υψηλό μερίδιο στην συνολική κατανάλωση.

Αντίθετα, η λιανική αγορά οπτικών ειδών χαρακτηρίζεται ως «κατακερματισμένη», με το βαθμό συγκέντρωσης να παραμένει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, η ηλικία τους, η τιμή των προϊόντων, καθώς και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες τάσεις στη μόδα αποτελούν ορισμένους από τους κυριότερους παράγοντες που καθορίζουν τη ζήτηση των οπτικών ειδών.

Με βάση την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού δεκαεννέα (19) εισαγωγικών επιχειρήσεων οπτικών ειδών, προκύπτουν τα εξής:

Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος παρουσίασαν σημαντική μείωση της τάξης του 12% το 2009 σε σχέση με το 2008. Η μείωση αυτή οδήγησε στην επιδείνωση του μικτού κέρδους κατά 15,3%. Τελικά, τα κέρδη (προ φόρου) μειώθηκαν κατά 25,5%, ενώ ανάλογη μείωση παρουσίασαν και τα κέρδη EBITDA (-22,1%).

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού των παραγωγικών επιχειρήσεων οπτικών ειδών (με βάση δείγμα 8 επιχειρήσεων) εξάγονται τα εξής:

Οι συνολικές πωλήσεις των οκτώ (8) εταιρειών του δείγματος μειώθηκαν κατά 6,6% το 2009/08, ενώ το μικτό κέρδος μειώθηκε κατά 4,8%. Τελικά, το λειτουργικό αποτέλεσμα επιδεινώθηκε κατά 9,9% το 2009 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, η σημαντική ποσοστιαία μείωση των μη λειτουργικών εξόδων (75,6%) συνέβαλε στην βελτίωση των κερδών (προ φόρου) των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, τα οποία αυξήθηκαν κατά 9,4% το 2009/08. Αντίθετα, τα κέρδη EBITDA μειώθηκαν κατά 15,9% την ίδια περίοδο. Τέλος, σύμφωνα με την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού δείγματος δέκα (10) εταιρειών λιανικής διάθεσης οπτικών ειδών (οπτικά καταστήματα) προκύπτουν τα εξής:

Οι συνολικές πωλήσεις των εν λόγω εταιρειών μειώθηκαν κατά 5,4% το 2009/08. Με ελαφρώς χαμηλότερο ρυθμό μειώθηκε και το μικτό κέρδος (-4,2%). Ωστόσο, τα υψηλά λειτουργικά τους έξοδα οδήγησαν σε αρνητικό λειτουργικό αποτέλεσμα και τα δύο έτη. Τελικά, το τελικό καθαρό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο και τα δύο έτη, με τις ζημιές να αυξάνονται κατά 15,1% το 2009, ενώ και τα EBITDA εμφάνισαν αρνητική τιμή το 2009 (από κέρδη το 2008).

Τέλος, με βάση τις ισχύουσες τάσεις και συνθήκες στην αγορά, η εγχώρια κατανάλωση (σε τεμάχια) γυαλιών ηλίου και σκελετών όρασης προβλέπεται ότι θα εμφανίσει περαιτέρω μείωση και το 2011, ενώ πτωτική τάση θα ακολουθήσουν και οι συνολικές πωλήσεις των καταστημάτων οπτικών ειδών (σε αξία).