Δεύτερη χρονιά πτώσης στην κατανάλωση καυσίμων αναμένουν οι εταιρίες πετρελαιοειδών, προβλέποντας ταυτόχρονα ότι τα «λουκέτα» σε πρατήρια αλλά και εταιρίες πιθανότατα θα πολλαπλασιαστούν.

Οι εκπρόσωποί τους κάνουν λόγο επίσης για πρακτικά προβλήματα στην εφαρμογή της ρύθμισης για το πετρέλαιο θέρμανσης που περιλαμβάνεται στον εφαρμοστικό νόμο για το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο ενώ επισημαίνουν και την αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για το υγραέριο, σε μια περίοδο που εκατοντάδες αυτοκινητιστές στρέφονται προς αυτό το καύσιμο για οικονομία.

Οι προβλέψεις για σταθεροποίηση της αγοράς από τα μέσα της χρονιάς δεν επιβεβαιώνονται μέχρι στιγμής από τα στοιχεία καθώς τον Ιούνιο καταγράφεται πτώση στην κατανάλωση καυσίμων της τάξης του 7 – 10 %. Οι βενζίνες φαίνεται να έχουν σταθεροποιηθεί, όμως πτωτικά εξακολουθούν να κινούνται οι καταναλώσεις των επιχειρήσεων (πετρέλαιο κίνησης και μαζούτ).

Ο βασικός λόγος για τη μείωση της κατανάλωσης είναι η αύξηση των τιμών η οποία αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των φόρων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, η λιανική τιμή της βενζίνης από 99,5 λεπτά το λίτρο τον Ιούνιο του 2009 έχει αυξηθεί σε 1,634 ευρώ σήμερα.

Στο διάστημα αυτό η τιμή διυλιστηρίου ανέβηκε από 37,7 σε 57 λεπτά (λόγω αύξησης των διεθνών τιμών), οι φόροι (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ΦΠΑ) από 52,6 λεπτά έφθασαν στα 98,9 και τα περιθώρια κέρδους εταιριών και πρατηριούχων διαμορφώθηκαν στα 7.5 λεπτά (από 9,1).

Αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης, η ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο μεσοπρόθεσμο προβλέπει ότι οι επιχειρήσεις από την επόμενη χειμερινή περίοδο θα αγοράζουν πετρέλαιο κίνησης για τη θέρμανση των εγκαταστάσεών τους. Ένα ερώτημα που δημιουργείται είναι, τι θα ισχύσει π.χ. σε κτίρια με κεντρική θέρμανση όπου συστεγάζονται επιχειρήσεις και νοικοκυριά.

Ο ΣΕΕΠΕ τάσσεται υπέρ της εξίσωσης των φόρων στα ντήζελ κίνησης και θέρμανσης με ταυτόχρονη θέσπιση επιδόματος θέρμανσης για ορισμένες κοινωνικές τάξεις.

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο υγραέριο (LPG) από 120 σε 200 ευρώ ανά τόνο. Η μεταβολή αυτή σημαίνει αύξηση της τιμής αντλίας κατά 5 – 6 λεπτά το λίτρο.

Σε χθεσινή εκδήλωση ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών κ. Γ. Ψυχογυιός ανέφερε ότι τα χρόνια προβλήματα της αγοράς έχουν ως αποτέλεσμα να κλείνουν τα υγιή πρατήρια καθώς δεν έχουν τη δυνατότητα να ανταγωνιστούν όσους μετέρχονται παρανομιών με αποτέλεσμα να δημιουργείται ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού.

Στα προβλήματα αυτά περιέλαβε την καταδολίευση αντλιών (δηλαδή τα «μηχανάκια» που κλέβουν καύσιμο από τις αντλίες), το λαθρεμπόριο, την πτώση της κατανάλωσης κατά 30 – 40 % στα βόρεια σύνορα καθώς οι καταναλωτές προμηθεύονται καύσιμα από τις γειτονικές χώρες, κ.α.

Ο ΣΕΕΠΕ ζητά αφαίρεση της άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια που διαπιστώνεται ότι κλέβουν τους καταναλωτές, ενώ ζητά ακόμη άμεση εφαρμογή του συστήματος ελέγχου εκροών στα Πρατήρια Υγρών Καυσίμων, εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών καυσίμων, έλεγχο στη διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων, τοποθέτηση GPS στα βυτιοφόρα, κ.α.