«Ανείπωτο πλούτο που θα μπορούσε να ωφελήσει πάρα πολύ την ανθρωπότητα κρύβουν τα βάθη του ωκεανού, αλλά όχι αν οι εξερευνήσεις γίνονται με λάθος τρόπο, με καταστροφικές συνέπειες», προειδοποιούν οι ερευνητές, ζητώντας έναν νέο τρόπο «διαχείρισης» της βαθιάς θάλασσας, πιο αποτελεσματικό για τα οικοσυστήματα και τις βιώσιμες μεθόδους εκμετάλλευσης.

Οι ερευνητές τόνισαν ότι ο τομέας της αλιείας ήδη εφαρμόζει κάποιες πολύ βλαβερές πρακτικές, κάτι το οποίο όμως δεν θα έπρεπε να απωθήσει άλλους κλάδους από πιο ευαίσθητες και υπεύθυνες προσεγγίσεις.

Ο βυθός του ωκεανού αποτελεί την απόλυτη πηγή μετάλλων και ορυκτών που χρησιμοποιούνται σε συσκευές νέας τεχνολογίας, όπως τα κινητά και τα υβριδικά αυτοκίνητα.

Οι εξερευνητές έχουν άδειες για να κάνουν αναζήτηση στο βυθό για οζίδια του μαγγανίου, κρούστες κοβαλτίου, σουλφίδια για την παραγωγή χαλκού και ψευδαργύρου, ακόμη και για φώσφορο που χρησιμοποιείται στα λιπάσματα. Μερικές από αυτές τις άδειες αναμένεται να μετατραπούν σε πλήρη δικαιώματα εξόρυξης μέσα στη δεκαετία.

«Ο βυθός των ωκεανών είναι μια τεράστια αποθήκη πόρων και, κοιτάζοντας μακροπρόθεσμα, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα κάνουμε εξορύξεις εκεί», δήλωσε η ωκεανογράφος και καθηγήτρια στο Scripps Institution of Oceanography του Σαν Ντιέγκο, Lisa Levin. «Όμως, πρέπει να το κάνουμε πιο υπεύθυνα και αν θέλουμε να εξαγάγουμε τους πόρους αυτούς, αυτό θα πρέπει να γίνει με τον λιγότερο βλαβερό τρόπο για τα οικοσυστήματα. Τώρα είναι η ώρα να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πώς θα το καταφέρουμε», δήλωσε στο BBC.

Πριν ξεκινήσει η εκμετάλλευση των υδάτινων πόρων, χρειάζεται να πραγματοποιηθεί η περιβαλλοντική αξιολόγηση, εξήγησε η καθηγήτρια Cindy Lee Van Dover από το Πανεπιστήμιο Duke. «Ο πιο αποτελεσματικός χρόνος για να κάνουμε περιβαλλοντική διαχείριση είναι πριν από την έναρξη της εξόρυξης. Η περιβαλλοντική διαχείριση χρειάζεται να είναι εκσυγχρονισμένη από την επιστήμη, η οποία πρέπει να έχει υποστήριξη από διεθνείς και εθνικούς οργανισμούς. Οι εξερευνήσεις στον βυθό της θάλασσας δεν είναι φτηνό σπορ», τόνισε η Lee Van Dover.

Πηγή: econews.gr