«Ρόδος: Ένα ελληνικό νησί στις πόρτες της Ανατολής», είναι η νέα μεγάλη έκθεση του Μουσείου του Λούβρου που ανοίγει αύριο τις πύλες της για το κοινό, και θα διαρκέσει έως τις 9 Φεβρουαρίου του 2015.

Σε μπλε φόντο, η μεγάλων διαστάσεων αφίσα στην πρόσοψη του μουσείου, με το απείρου κάλλους μυκηναϊκό ρυτό, κωνικό αγγείο για χοές, προσκαλεί τους Παριζιάνους για μια πρωτόγνωρη εμπειρία.

«Θελήσαμε να προσελκύσουμε το κοινό μας να ανακαλύψει μια άγνωστη για τους πολλούς αρχαιολογική περιπέτεια, που ξεκίνησε τον 19ο αιώνα», εξήγησε στο ΑΠΕ- ΜΠΕ η Γαλλίδα έφορος του Λούβρου, ειδικευμένη στα ελληνικά κεραμικά και υπεύθυνη για την έκθεση, Αν Κουλιέ. «Θελήσαμε να δώσουμε στο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη Ρόδο, σταυροδρόμι των πολιτισμών και γη των συναλλαγών, όπου απ’ όλες τις γωνιές του κόσμου, έφθαναν τα πάντα στο νησί αυτό. Να δείξουμε, επίσης, τους επηρεασμούς που δέχθηκε ο ροδιακός πολιτισμός», πρόσθεσε η κ. Κουλιέ.

«Η ιδιαίτερη σημασία που έχει δοθεί στην έκθεση, οφείλεται στο ότι για πρώτη φορά οργανώνεται παγκοσμίως μια έκθεση αποκλειστικά για τη Ρόδο, για την υλοποίηση της οποίας συνεργάσθηκαν τέσσερα ευρωπαϊκά μουσεία», εξηγεί από πλευράς της, η Ελληνίδα επίτιμος διευθύντρια Αρχαιοτήτων του Μουσείου της Ρόδου Μελίνα Φιλήμονος.

Πρόκειται για το Βρετανικό Μουσείο με 80 αρχαιολογικά ευρήματα, το μουσείο της Κοπεγχάγης με 30 ευρήματα, το Λούβρο με 120, και το μουσείο της Ρόδου με 150. Ο χρονολογικός ορίζοντας της έκθεσης καλύπτει μια χιλιετία, από τον 15ο έως τον 5ο αιώνα πχ.

«Πρόκειται, δηλαδή» εξηγεί η κ. Φιλήμονος, «για τη μυκηναϊκή περίοδο, την ύστερη εποχή του χαλκού, τη γεωμετρική και την αρχαϊκή περίοδο. Στις τελευταίες αυτές περιόδους, η Ρόδος ήταν χωρισμένη σε τρεις πόλεις- κράτη: Τη Λίνδο, την Ιαλυσό και την Κάμειρο. Με την έκθεση δίνεται η ιστορία των ευρημάτων των ανασκαφών πριν από την ίδρυση της σημερινής πόλης της Ρόδου».

Η έκθεση ευρίσκεται στην πτέρυγα «Ρισελιέ» του Λούβρου, στη δε παρουσίαση των ευρημάτων η έφορος Αν Κουλιέ, έχει δώσει ιδιαίτερη σημασία σε αυτά που μαρτυρούν τους επηρεασμούς της Ανατολής και δείχνουν τη Ρόδο ως σταυροδρόμι ανάμεσα σε Ελλάδα και Ανατολή. «Η άποψη αυτή είναι πολύ σημαντική για μας», εξήγησε η κ. Κουλιέ.

«Γι’ αυτό και σκηνογραφικά αποφάσισα να τοποθετήσω στο κέντρο της αίθουσας μια μεγάλη βιτρίνα- εκθετήριο, ορατή από την είσοδο. Τα ευρήματα που εκτίθενται στη βιτρίνα αυτή, προέρχονται από την Αίγυπτο, τη Συρία, την Παλαιστίνη, από την αρμενική πόλη Ουραρτού, από το βασίλειο των Αχαιμενιδών στην Περσία σημερινό Ιράν, από την Ερυθρά θάλασσα».

Ανάμεσά τους και κοσμήματα εξαιρετικής ομορφιάς από κράμα χρυσού και αργύρου. Παράλληλα, ένα σύστημα βίντεο δείχνει τον τρόπο με τον οποίο δούλευαν τα μέταλλα αυτά οι τεχνίτες της εποχής.

Για τους αρχαιολόγους, η έκθεση του Λούβρου θεωρείται ότι πρόσφερε «ένα μεγάλο επιστημονικό κέρδος, γιατί δόθηκε η ευκαιρία σε Βρετανούς, Γάλλους και Δανούς να μελετήσουν τα αρχεία της Ρόδου», σημειώνει η κ. Φιλήμονος.

Σημειώνεται ότι οι Βρετανοί προκήρυξαν μια υποτροφία για τη μελέτη των αρχείων και των ημερολογίων του 19ου αιώνα.

Για τη Ρόδο, το μεγάλο κέρδος είναι ότι θα εκδοθεί ο επιστημονικός κατάλογος με όλα τα ευρήματα που εκτίθενται, πράγμα σημαντικό, γιατί πολλά από αυτά ήταν έως τώρα αδημοσίευτα.

Χορηγοί που συνέβαλαν στην υλοποίηση της έκθεσης στο Λούβρο είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η γαλλική εταιρία Louis Vuitton και η γαλλική φαρμακευτική IPSEN.