Για το ανανεωμένο Mazda CX-30 έχουμε αναφερθεί επανειλημμένως στο πρόσφατο παρελθόν. Το μεσαίο SUV της Mazda, ένα από τα ομορφότερα οχήματα της κατηγορίας του, στην έκδοση του 2022 περιλαμβάνει βελτιώσεις σε τομείς όπως η ποιότητα του ήχου του βενζινοκινητήρα e-SkyactivX, νέες δυνατότητες δικτύωσης του αυτοκινήτου, νέο εξωτερικό χρώμα Platinum Quartz, καθώς και μία ειδική έκδοση με την ονομασία Homura. Επιπλέον, προσφέρει και σημαντικά βελτιωμένο επίπεδο άνεσης στην οδήγηση, ενώ στις επιλογές του εξωτερικού χρωματισμού έχει προστεθεί και το νέο χρώμα Platinum Quartz.

Επίσης, η τεχνολογία SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) του κινητήρα του e-SkyactivX, τον καθιστά τον πρώτο βενζινοκινητήρα παραγωγής στον κόσμο που συνδυάζει την ανάφλεξη με μπουζί ενός κινητήρα βενζίνης, με την ανάφλεξη λόγω συμπίεσης (αυτανάφλεξη) ενός diesel, μεγιστοποιώντας τα πλεονεκτήματα και των δύο τύπων καυσίμου και ανάφλεξης. Χάρη σε αυτή την τεχνολογία επιτυγχάνεται – θεωρητικά τουλάχιστον – οικονομία καυσίμου σε συνδυασμό με αποδοτικότητα, ενώ ο κινητήρας αυτός εκπέμπει λιγότερο CO2 σε σύγκριση με έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα 2.0 λίτρων.

Το εσωτερικό, ενσωματώνει νέα χαρακτηριστικά δικτύωσης, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ευκολία χρήσης, ηρεμία και ασφάλεια στον χρήστη. Τα νέα χαρακτηριστικά ευκολίας που είναι διαθέσιμα μέσω της εφαρμογής My Mazda, περιλαμβάνουν εξ αποστάσεως κλείδωμα των θυρών, αποστολή της διαδρομής στο αυτοκίνητο (send route to car), εύρεση θέσης του αυτοκινήτου (vehicle finder) και κατάσταση αυτοκινήτου(vehicle status).

Επιπλέον, περιλαμβάνει συστήματα που εφησυχάζουν τον κάτοχο του οχήματος όπως οι εξ αποστάσεως προειδοποιήσεις ασφαλείας (remote security alert), η ενημέρωση για την καλή κατάσταση του αυτοκινήτου (vehicle health report), οι επιλογές κλήσης οδικής βοήθειας και το eCall.

Τέλος, το αναβαθμισμένο CX-30 συνοδεύεται και από μία ειδική έκδοση με την ονομασία Homura, που διαθέτει γυαλιστερές μαύρες ζάντες αλουμινίου, μαύρα καλύμματα στους πλευρικούς καθρέφτες, και εσωτερική επένδυση σε μαύρο ύφασμα με κόκκινες λεπτομέρειες.

Στο άρθρο που ήδη διαβάζετε θα σας περιγράψουμε τις εμπειρίες μας από την «συμβίωση» με άνα από τα ανανεωμένα Mazda CX-30 με τον 2λιτρο e-Skyactiv-X κινητήρα, ο οποίος συνδυάζεται με το χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς, αλλά και το πλούσιο πακέτο εξοπλισμού Homura.

Κινητήρας από το μέλλον

Ο βενζινοκινητήρας e-Skyactiv X 2.0 ενσωματώνει την τεχνολογία M Hybrid ως στάνταρ, αποδίδει 186 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 240 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Ο κινητήρας αυτός διαθέτει στο βασικό του εξοπλισμό το σύστημα M Hybrid της εταιρείας. Αυτό το ήπιο υβριδικό σύστημα έχει ενσωματωμένη γεννήτρια μίζας με ιμάντα (ISG) και μπαταρία ιόντων λιθίου 24V. Χάρη σε αυτό το σύστημα επιτυγχάνεται οικονομία καυσίμου λόγω ανάκτησης της ενέργειας κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης, και την τροφοδοσία του ISG, που λειτουργεί ως ηλεκτροκινητήρας, για την υποστήριξη του κινητήρα εσωτερικής καύσεως.

Το ISG μετατρέπει σε ηλεκτρική, την κινητική ενέργεια που ανακτήθηκε και την αποθηκεύει στην μπαταρία ιόντων λιθίου. Στη συνέχεια το σύστημα χρησιμοποιεί ένα μετατροπέα DC-DC (συνεχούς ρεύματος) για να προσαρμόσει κατάλληλα την τάση και να τροφοδοτήσει έτσι τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου.

Η υιοθέτηση του ISG που παίρνει κίνηση με ιμάντα, προσφέρει βελτιωμένη αίσθηση οδήγησης που εξασφαλίζει τον απαραίτητο βαθμό υποβοήθησης στον κινητήρα εσωτερικής καύσης και βοηθά στην ταχύτερη και πιο ήρεμη εκκίνησή του μετά το σβήσιμο και την κατάσταση αναμονής σε κάθε σταμάτημα του αυτοκινήτου. Η μπαταρία ιόντων λιθίου είναι τοποθετημένη ανάμεσα στους τροχούς, ελαχιστοποιώντας έτσι την επίδραση στον εσωτερικό χώρο, και βελτιώνοντας ταυτόχρονα την κατανομή του βάρους διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στην ασφάλεια σε περιπτώσεις σύγκρουσης.

Η τεχνολογία «brake-by-wire» του συστήματος M Hybrid συνδυάζει ιδανικά την ηλεκτρική ενέργεια με τη δύναμη της τριβής ώστε να μεγιστοποιήσει τόσο τη δύναμη πέδησης όσο και την αποτελεσματικότητα της ανάκτησης ενεργείας. Το σύστημα δεν επιτυγχάνει μόνο μικρές αποστάσεις πέδησης με υψηλά επίπεδα σταθερότητας, αλλά και (μέσω της μετατροπής της ηλεκτρικής δύναμης πέδησης σε χρησιμοποιήσιμη ενέργεια) περαιτέρω μειώσεις των εκπομπών CO2. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα «brake-by-wire» είναι επίσης σχεδιασμένο για να επιστρέφει σε πλήρως μηχανικό φρενάρισμα στην περίπτωση αστοχίας ή βλάβης του ηλεκτρικού συστήματος.

Σαν αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, έχει βελτιωθεί η καμπύλη ροπής του κινητήρα, καθώς και οι επιδόσεις που –σύμφωνα με τον κατασκευαστή – είναι 8.3΄΄ για τα 0-100 χλμ/ώρα και 204 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας.

Ταυτόχρονα, η μέση κατανάλωση – κατά τον κατασκευαστή – είναι 6,6-5,7 λτ / 100 χλμ (WLTP) και εκπομπές CO2 149-128 γρ / χλμ (WLTP), αλλά κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας που έγινε σε μικτή διαδρομή συνολικού μήκους περίπου 800 χλμ, η μέση κατανάλωση ήταν 7,4 λίτρα ανά 100 χλμ, χωρίς ιδιαίτερη πίεση. Η τιμή αυτή χωρίς να είναι ιδιαίτερα χαμηλή, σε συνδυασμό με το ρεζερβουάρ των 51 λίτρων δίνει αυτονομία μεταξύ 650 έως 700 χλμ, κάτι σημαντικό για αυτή την κατηγορία των οχημάτων.

Το ευχάριστο είναι πως ο κινητήρας είναι πρόθυμος, λειτουργεί γραμμικά και ανταποκρίνεται καλύτερα στην επιτάχυνση από χαμηλές στροφές, διευκολύνοντας τον οδηγό στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Μεγάλο ποσοστό της ροπής είναι διαθέσιμη σχεδόν σε όλες τις περιοχές στροφών του κινητήρα, ενώ η προθυμία του κινητήρα βελτιστοποιείται πάνω από τις 2000 στροφές ανά λεπτό. Η απόκριση του ήχου εισαγωγής έχει βελτιωθεί όταν ο οδηγός πατάει το πεντάλ του γκαζιού και η αίσθηση του πεντάλ έχει αυξηθεί για ακριβέστερο έλεγχο της ροπής του κινητήρα.

Ευχάριστο και ποιοτικό εσωτερικό

Αυτό που εντυπωσιάζει με την είσοδο στο με προσωπικότητα εσωτερικό του CX-30, είναι η ποιότητα κατασκευής, η συναρμογή και η γενική αίσθηση πως βρίσκεσαι σε ένα περιβάλλον με ιδιαίτερη έμφαση στη λεπτομέρεια. Η σχεδόν άριστη εργονομία και οι χώροι για τους επιβάτες σε συνδυασμό με την ευχάριστη σχεδίαση, βοηθούν ιδιαίτερα στην άνετη παραμονή κατά την διάρκεια του ταξιδιού, ακόμα και για τους πίσω επιβάτες που έχουν επαρκή χώρο για τα πόδια και το κεφάλι τους. Ικανοποιητικός θεωρείται ο χώρος αποσκευών των 430 λίτρων, που συνοδεύεται στο εσωτερικό από πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα.

Στην προσεγμένη και σύγχρονη σχεδιαστικά καμπίνα, το αναλογικό στιλ συνδυάζεται αρμονικά με ψηφιακό – υψηλής τεχνολογίας περιβάλλον που δεν απαιτεί ιδιαίτερη μελέτη του owner’s manual από τον οδηγό.

Μια οθόνη 8,8 ιντσών ψηλά στο μέσον του ταμπλό συγκεντρώνει τις λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων, τις οποίες ο οδηγός διαχειρίζεται μέσω του περιστροφικού επιλογέα που βρίσκεται πίσω από τον επιλογέα ταχυτήτων. Μπροστά από τον οδηγό βρίσκεται ο αναλογικός πίνακας οργάνων, που συνδυάζεται με μία τοποθετημένη στο μέσον οθόνη TFT, 7 ιντσών, που προσφέρει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με ευκρίνεια.

Από τη θέση του οδηγού

Η παράδοση της Mazda που θέλει τα αυτοκίνητά της να φροντίζουν κυρίως τον οδηγό (αυτό που λέμε οδηγοκεκτρικό όχημα) διατηρείται ατόφια στο CX-30 της δοκιμής μας. Από την πρώτη στιγμή στην σωστά τοποθετημένη και πολυρυθμιζόμενη θέση του οδηγού, νοιώθεις ότι το όχημα αποτελεί προέκταση του σώματός σου, παρά το ότι βρίσκεσαι σε ένα υπερυψωμένο από το έδαφος crossover.

Ταυτόχρονα η πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα και η σωστή εργονομία δίνουν αίσθηση οικειότητας τόσο με τον όγκο του οχήματος, όσο και με τα πρωτεύοντα ή δευτερεύοντα χειριστήρια.
Με άλλα λόγια, το CX-30 είναι ένα ιδιαίτερα φιλικό στο χρήστη όχημα, που δεν κουράζει ακόμα και σε συνθήκες μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου, ενώ παράλληλα διευκολύνει τον ευκαιριακό χρήστη σε κάθε στιγμή.

Επίσης, από τα πρώτα κιόλας μέτρα επιβεβαιώνονται οι ισχυρισμοί της Mazda για την βελτίωση της καμπύλης λειτουργίας του κινητήρα, ο οποίος έχει γραμμική απόδοση σχεδόν σε όλο το εύρος των στροφών και «ροπιάζει» από χαμηλά χωρίς να ζητά από τον οδηγό συνεχή λειτουργία του επιλογέα ταχυτήτων.

Εδώ φτάσαμε στο πιο δυνατό σημείο του CX-30 (αλλά τελικά και όλων των Mazda) που είναι η λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων και ιδιαίτερα του επιλογέα. Οι μικρές διαδρομές, η σαφήνεια στο κούμπωμα και η γενικότερη αίσθηση (που σπάνια συναντά κανείς σε αυτοκίνητα με εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα) σε κάνουν να επιδιώκεις για την ευχαρίστηση τις αλλαγές ταχυτήτων, ενώ ακόμα και στον αστικό ιστό δεν νοσταλγείς ένα αυτόματο κιβώτιο. Αυτό που ίσως θα μπορούσε να είναι καλύτερο (αλλά με κόστος στην κατανάλωση) είναι πιο κοντές σχέσεις, καθώς στο συγκεκριμένο η κλιμάκωση (η 3η σχέση πιάνει κόφτη στα 160 χλμ/ώρα) σε κάνει μερικές φορές να αμφισβητείς τους 186 ίππους.

Το ίδιο ευχάριστο με την χρήση του αποδεικνύεται το CX-30 και στον δρόμο. Η ισορροπημένη ρύθμιση της ανάρτησης βοηθά την σβέλτη οδήγηση, ελέγχει τις όποιες τάσεις «πλεύσης» του αμαξώματος και ταυτόχρονα αποσβένει εύκολα τις περισσότερες από τις ανωμαλίες του δρόμου. Παρά το ότι, είναι σφιχτή για τα δεδομένα της κατηγορίας και ακολουθεί το ανάγλυφο του δρόμου, προσφέρει άνεση στους επιβάτες και αίσθηση στον οδηγό, την ώρα που δίνει στο υπερυψωμένο αμάξωμα (απόσταση από το έδαφος 175 χλστ) υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, αλλά επιτρέπει μεγαλύτερες κλίσεις στο σχεδόν 1,5 τόνων βάρους αμάξωμα, θυμίζοντας στον οδηγό πως οδηγεί ένα SUV και όχι ένα GTI.

Συνολικά το όμορφο ιαπωνικό μοντέλο σου εμπνέει εμπιστοσύνη για να κινηθείς γρήγορα, αντιδρά υποδειγματικά στις απότομες αλλαγές πορείας (χάρη στο στιβαρό πλαίσιο και το γρήγορο, με αίσθηση τιμόνι) και σε προειδοποιεί για το όριο καθώς η ουρά έχει μια τάση να ελαφρώσει στις στροφές, βοηθώντας τελικά την τοποθέτηση. Στις θετικές κριτικές συμπεριλαμβάνονται φρένα και φώτα, ενώ τελικά τα μόνα ουσιαστικά μειονεκτήματα θεωρούμε πως είναι η έλλειψη ρεζέρβας και ο μεγάλος κυβισμός του κινητήρα, που παραδοσιακά ανοίγει την όρεξη των φοροεισπρακτόρων αυτού του τόπου.

Δια ταύτα

Το CX-30 είναι ένα ιδιαίτερο όχημα σε μια δύσκολη και σταθερά ανερχόμενη εμπορικά κατηγορία. Με προσόντα την αισθητική του, την ποιότητα κατασκευής, το γεροδεμένο πλαίσιο, την επιμονή της Mazda σε δύσκολους τεχνολογικά δρόμους, την εργονομία, την οδική συμπεριφορά και την ασύγκριτη λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων, απευθύνεται σε ένα κοινό που επιλέγει πέραν του χρώματος, της οθόνης πολυμέσων , της συνδεσιμότητας και του «πόσα πιάνει, πόσο κάνει;».

Με τιμή κτήσης περίπου τα 30.000 ευρώ αποκτάς ένα όχημα με μεγάλες δυνατότητες κίνησης που χαίρεσαι σε κάθε στιγμή να οδηγείς και που – αν το προσέξεις σε επίπεδο τακτικής συντήρησης – θα γεράσεις μαζί του.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Τεχνολογία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ανάρτηση
  • Κιβώτιο
  • Κατανάλωση

Κατά

  • Κυβισμός
  • Μακριές σχέσεις κιβωτίου
  • Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover
  • Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.395 ×1.795 ×1.540 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.655 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 175 χλστ
  • Βάρος: 1.443 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 430/1.406 λτ
  • Ρεζερβουάρ: 51 λτ
  • Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.998 κ.εκ.
  • Ισχύς: 186 ίπποι/6.000 σαλ
  • Ροπή: 240 Nm/4.000 σαλ
  • Μπαταρία: Ιόντων Λιθίου, 24V
  • Τύπος υβριδικής κίνησης: Ενσωματωμένη γεννήτρια με ιμάντα (Β-ISG)
  • Μετατροπέας DC/DC KW: 1.7 (max 120A)
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα Μακ Φέρσον / Πίσω ημιάκαμπτος άξονας
  • Φρένα: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός / Απλοί δίσκοι πίσω
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρικά υποβοηθούμενη με κύκλο στροφής 11,37 μ.
  • Τροχοί: 215/55/18
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8.3΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 204 χλμ/ώρα
  • Μέση κατανάλωση: 7,4 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 128 γρ/χλμ (Euro 6d)
  • Τιμή: από 28.378 ευρώ (αυτ/το δοκιμής – έκδοση Homura 32.491 ευρώ)