Η άφιξη της νέας BMW Σειράς 1 προαναγγέλλει το ξημέρωμα μιας νέας εποχής. Η τρίτη γενιά του επιτυχημένου, πολυτελές compact μοντέλου αποκαλύπτει τη καινούρια αρχιτεκτονική της μάρκας με μετάδοση κίνησης στους εμπρός τροχούς. Σπορ, σοφιστικέ, αξιόπιστη και αριστοκρατική, αναζωογονημένη με φρέσκιες σχεδιαστικές πινελιές και με τις τελευταίες τεχνολογίες συνδεσιμότητας, η νέα Σειρά 1 είναι γνήσια BMW με δυνατή προσωπικότητα.

Η τρίτη γενιά της Σειράς 1 θα αποκαλυφθεί στο κοινό για πρώτη φορά στις 25 – 27 Ιουνίου 2019 στη νέα πλατφόρμα παρουσίασης του Group στο Μόναχο. Ωστόσο, η εκθεσιακή πρεμιέρα της Σειράς, θα πραγματοποιηθεί στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (ΙΑΑ) τον προσεχή Σεπτέμβριο, ενώ το παγκόσμιο λανσάρισμα προγραμματίζεται για τις 28 Σεπτεμβρίου 2019.

Η τρίτη γενιά προσφέρει αισθητά περισσότερο χώρο από την προκάτοχό της, χάρη στην προηγμένη εμπροσθιοκίνητη αρχιτεκτονική. Οι πίσω επιβάτες είναι αυτοί που ωφελούνται περισσότερο, όπως και ο χώρος αποσκευών. Η νέα Σειρά 1, που διατίθεται μόνο σε 5θυρη έκδοση είναι 5 χλστ μικρότερη σε μήκος από το προηγούμενο μοντέλο, στα 4.319 χλστ. Ως προς το πλάτος (τώρα 1.799 χλστ), έχει αυξηθεί κατά 34 χλστ, ενώ το ύψος της (1.434 χλστ) έχει αυξηθεί κατά 13 χλστ. Στα 2.670 χλστ, το μεταξόνιο είναι 20 χλστ μικρότερο από το μοντέλο δεύτερης γενιάς.

Η σπορ ναυαρχίδα της γκάμας είναι η M135i xDrive, που αντικαθιστά τις κλασικές μπάρες της μάσκας με μία εντυπωσιακή, τρισδιάστατη σχεδίαση πλέγματος, εμπνευσμένη από αγωνιστικά αυτοκίνητα. Οι προβολείς είναι τώρα κεκλιμένοι, ενώ τα προαιρετικά φώτα full-LED συνθέτουν μία ιδιαίτερα μοντέρνα εμφάνιση.

Η Σειρά 1 διατίθεται με νέες ζάντες αλουμινίου με διαστάσεις που ξεκινούν από 16”, ενώ εκδόσεις 19” διατίθενται προαιρετικά για πρώτη φορά.

Ηλεκτρική πανοραμική ηλιοροφή διατίθεται για πρώτη φορά στη Σειρά 1, ενώ τα χειριστήρια θέρμανσης και κλιματισμού αλλά και άλλων λειτουργιών του αυτοκινήτου είναι φιλικά προς τον χρήστη. Πρακτικές λύσεις αποθήκευσης, παρέχουν πρόσθετη άνεση και πρακτικότητα.

Το εσωτερικό της νέας Σειράς 1 είναι πολύ πιο ευρύχωρο από της προκατόχου της, κυρίως στο πίσω τμήμα. Η πρόσβαση στην καμπίνα είναι ευκολότερη, καθώς ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών έχει αυξηθεί κατά 33 χλστ. Το πίσω τμήμα προσφέρει 19 χλστ έξτρα χώρο για το κεφάλι σε συνδυασμό με την συρόμενη πανοραμική ηλιοροφή που ανοίγει προς τα έξω. Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν επίσης +13 χλστ επιπλέον στην περιοχή των αγκώνων, ενώ η αντίστοιχη αύξηση για τον οδηγό και τον συνοδηγό είναι +42 χλστ. Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών είναι 380 λτ, + 20 λτ πλέον του προηγούμενου μοντέλου, ενώ με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, φτάνει τα 1.200 λτ. Τέλος, το ελάχιστο πλάτος του χώρου αποσκευών έχει αυξηθεί κατά 67 χλστ., ενώ υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρικής λειτουργίας της πίσω πόρτας.

Όσον αφορά το σύστημα συνδεσιμότητας/ενημέρωσης, η πρόσβαση στα προαιρετικά χαρακτηριστικά infotainment του νέου λειτουργικού συστήματος Operating System 7.0 (προαιρετικά μέσω χειρονομιών) γίνεται μέσω ενός συνδυασμού δύο οθονών έως και 10,25” στην περίπτωση του Live Cockpit Professional. Η κεντρική Οθόνη Ελέγχου (Control Display) με επιφάνεια αφής είναι κεκλιμένη προς τον οδηγό και τοποθετημένη σε βέλτιστη θέση, εντός του οπτικού πεδίου του. Το έγχρωμο Head-Up Display 9,2” επιτρέπει στον οδηγό να βλέπει πληροφορίες χωρίς να διασπάται η προσοχή του από το δρόμο.

Τέσσερις εκδόσεις εξοπλισμού

Το βασικό μοντέλο Advantage, πλαισιώνεται από τρεις ακόμα εκδόσεις εξοπλισμού που διαφέρουν μεταξύ τους εξωτερικά και εσωτερικά (Luxury Line, Sport Line, Shadow Line και M Sport).

Κίνηση εμπρός

Με κίνηση στους εμπρός ή στους τέσσερις τροχούς (BMW xDrive), η νέα Σειρά 1 έχει ανεβάσει τον πήχη της ευελιξίας σε σχέση με την προκάτοχό της. Η ταχύτητα και η ακρίβεια απόκρισης προάγουν την οδηγική εμπειρία. Ένας σημαντικός παράγοντας εδώ είναι η τεχνολογία περιορισμού ολίσθησης των εμπρός τροχών (ARB), που τώρα κάνει ντεμπούτο σε μοντέλο με κινητήρα καύσης και επιτρέπει τον έλεγχο ολίσθησης του τροχού με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια και ταχύτητα από πριν. Το ARB λειτουργεί σε συνεργασία με το DSC για να επιτυγχάνεται καθαρή μείωση της υποστροφής, ενώ υποστηρίζεται και από τη λειτουργία Performance Control (κατανομή ροπής εκτροπής).

Πέραν της στάνταρ ανάρτησης και της ανάρτησης M Sport με μείωση ύψους 10 χλστ, η νέα Σειρά 1 μπορεί να παραγγελθεί με την ανάρτηση Adaptive με VDC (Variable Damper Control) προαιρετικά. Αυτή η έκδοση επιτρέπει στον οδηγό να επιλέγει μία από δύο ρυθμίσεις απόκρισης αποσβεστήρων (Comfort ή Sport) μέσω του διακόπτη Driving Experience Control, ενώ όλα τα μοντέλα της νέας Σειράς 1 από τη βασική  έκδοση και πάνω, εφοδιάζονται με πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων.

Δύο μοντέλα με τετρακίνηση xDrive

Οι τεχνολογίες ARB και BMW Performance Control περιλαμβάνονται στην 120d και M135i xDrive, που διαθέτουν ευφυές σύστημα τετρακίνησης στάνταρ. Ο στάνταρ εξοπλισμός της M135i xDrive περιλαμβάνει επίσης ένα νέας σχεδίασης μηχανικό, μπλοκέ διαφορικό Torsen.

Το διαφορικό είναι ενσωματωμένο στο στάνταρ 8τάχυτο κιβώτιο Steptronic Sport και περιλαμβάνει Launch Control mode, που εκμεταλλεύεται πλήρως τη μέγιστη ροπή των 450 Nm με 1η και 2η σχέση. Η ακόμα πιο άμεση και ακριβής απόκριση του συστήματος διεύθυνσης M Sport στην M135i xDrive αυξάνει αισθητά την ευελιξία του αυτοκινήτου, ενώ τα φρένα M Sport παρέχουν εξαιρετική αντοχή στην κόπωση και άφθονα αποθέματα ισχύος πέδησης σε όλες τις περιπτώσεις.

Τρεις κινητήρες diesel και δύο βενζινοκινητήρες

Οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν τη νέα τους Σειρά 1 με έναν από τους τρικύλινδρους και τετρακύλινδρους κινητήρες της τελευταίας γενιάς της οικογένειας EfficientDynamics. Μία σειρά μέτρων βελτίωσης έχει ως αποτέλεσμα καλύτερη κατανάλωση, χαμηλότερους ρύπους και, σε μερικές περιπτώσεις, περισσότερη ισχύ από πριν. Διατίθενται τρεις κινητήρες diesel και δύο βενζινοκινητήρες, που αποδίδουν από 116 ίππους στην 116d έως 306 ίππους στην M135i xDrive.

Η M135i xDrive έχει επιτάχυνση 0 – 100 χλμ/ώρα σε 4,8 δευτ. μόλις (4,7 δευτ. με πακέτο M Performance, διαθέσιμο από 11/2019) μέχρι την ελεγχόμενη τελική ταχύτητα των 250 χλμ/ώρα. Παρά τις εντυπωσιακές επιδόσεις, η κατανάλωση μικτού κύκλου είναι μόλις 7,1 – 6,8 λτ/100 χλμ και οι εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο 162 – 155 γρ./χλμ. Όλοι οι κινητήρες συμμορφώνονται με το αυστηρό πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 6d-TEMP, ενώ οι βενζινοκινητήρες εφοδιάζονται με ένα φίλτρο σωματιδίων βενζίνης και οι κινητήρες diesel με φίλτρο σωματιδίων diesel, καταλύτη οξειδίων του αζώτου (NOx) και τεχνολογία επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής SCR (Selective Catalytic Reduction).

Τρεις τεχνολογίες κιβωτίου

Οι 116d, 118d και 118i διατίθενται στάνταρ με ένα ακόμα πιο εξελιγμένο 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ενώ το προηγμένο 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Steptronic διατίθεται προαιρετικά για τις 116d και 118i. Το 8τάχυτο κιβώτιο Steptronic και το 8τάχυτο Steptronic Sport της M135i xDrive προσφέρουν μία ακόμα πιο πολιτισμένη και αθόρυβη λειτουργία. Η ευφυής συνδεσιμότητα επιτρέπει την προσαρμογή της στρατηγικής αλλαγών σχέσεων των αυτόματων κιβωτίων στις εκάστοτε κυκλοφοριακές συνθήκες.

Συστήματα υποβοήθησης

Ένας μεγάλος αριθμός καινοτόμων συστημάτων υποστήριξης οδηγού της Σειράς 1 προέρχονται από ανώτερα μοντέλα της μάρκας, κάνοντας το ντεμπούτο τους στην πολυτελή compact κατηγορία. Ο στάνταρ εξοπλισμός στην Ευρώπη περιλαμβάνει προειδοποιήσεις σύγκρουσης και πεζού με λειτουργία πέδησης στην πόλη, που προειδοποιεί τον οδηγό και για την παρουσία δικυκλιστών. Επίσης, στάνταρ προσφέρεται το σύστημα Lane Departure Warning με ενεργή επαναφορά στη λωρίδα κυκλοφορίας, που λειτουργεί σε ταχύτητες από 70 – 210 χλμ/ώρα. Προαιρετικά διατίθεται Active Cruise Control για ταχύτητες έως 160 χλμ/ώρα (σε αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο και λειτουργία Stop & Go) και το Driving Assistant, που περιλαμβάνει σύστημα Lane Change Warning, προειδοποίηση οπίσθιας σύγκρουσης αλλά και διέλευσης κυκλοφορίας πίσω.

Η Σειρά 1 παρέχει υποβοήθηση ελιγμών στάθμευσης με τη μορφή του προαιρετικού Park Distance Control (PDC), της κάμερας οπισθοπορείας ή του Parking Assistant. Το τελευταίο επιτρέπει αυτόματη υποβοήθηση στάθμευσης σε χώρους παράλληλους ή κάθετους στο δρόμο, αλλά και αυτόματους ελιγμούς κατά την έξοδο από παράλληλους χώρους στάθμευσης. Μαζί και το καινοτόμο σύστημα υποβοήθησης οπισθοπορείας, που αποθηκεύει τις κινήσεις του τιμονιού, για κάθε τμήμα που το αυτοκίνητο έχει διανύσει προς τα εμπρός με ταχύτητες έως 36 χλμ/ώρα. Το σύστημα μπορεί στη συνέχεια να κατευθύνει το όχημα με όπισθεν (για  αποστάσεις έως 50 μ με ταχύτητα έως 9 χλμ/ώρα) κατά μήκος της ίδιας διαδρομής που είχε διανύσει σε εμπρόσθια πορεία.

Το smartphone είναι το κλειδί

Η Σειρά 1 διατίθεται με Digital Key και Intelligent Personal Assistant. Το έξυπνο κλειδί Digital Key, που διατίθεται προαιρετικά, επιτρέπει στους χρήστες να κλειδώνουν και να ξεκλειδώνουν το όχημα μέσω smartphone με τη συμβολή τεχνολογίας Near Field Communication (NFC), καθιστώντας περιττό το συμβατικό κλειδί του αυτοκινήτου. Κρατώντας το smartphone στο ύψος της λαβής της πόρτας ανοίγει το αυτοκίνητο, ακόμα και με άδεια μπαταρία του τηλεφώνου. Ο κινητήρας ξεκινά μόλις το τηλέφωνο τοποθετηθεί στην υποδοχή του smartphone ή στην επιφάνεια ασύρματης φόρτισης. Ο οδηγός μπορεί να μοιράζεται το Digital Key με έως πέντε άλλα άτομα ή να χρησιμοποιεί την κάρτα (κλειδί) Key Card με την ίδια λειτουργικότητα. Το Digital Key διατίθεται για μοντέλα Samsung Galaxy κορυφαίων προδιαγραφών συμβατά με NFC που λειτουργούν με Android 8.0 ή ανώτερες εκδόσεις.

Με την σειρά του, το Intelligent Personal Assistant είναι ένας ειδικός σε θέματα BMW που κυριολεκτικά γνωρίζει όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου. Μετά την ενεργοποίηση του συστήματος με το χαιρετισμό «Hey BMW», οι οδηγοί θα μπορούν να ελέγχουν το όχημα και να έχουν πρόσβαση στις λειτουργίες και τις πληροφορίες του, χρησιμοποιώντας απλά τον προφορικό λόγο. Το Intelligent Personal Assistant είναι ένας ψηφιακός χαρακτήρας με δική του προσωπικότητα, που μαθαίνει «ρουτίνες», επιθυμητές ρυθμίσεις και συνήθειες  -και στη συνέχεια τα αξιοποιεί στο κατάλληλο περιβάλλον ή συμμετέχει σε μία απλή συνομιλία.

Συνδεδεμένη Πλοήγηση

Οι υπηρεσίες Connected Navigation επιτρέπουν την ενσωμάτωση εσωτερικών και εξωτερικών πληροφοριών στον προγραμματισμό διαδρομών. Οι οδηγοί της Σειράς 1 θα μπορούν να στέλνουν προορισμούς από διάφορες εφαρμογές απευθείας στο σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου τους, να τους αποθηκεύουν και να τους συγχρονίζουν με το όχημα. Το Parking Space Assistant προτείνει διάφορες επιλογές στάθμευσης στον οδηγό, έγκαιρα πριν φτάσει στον προορισμό του. Αυτή η υπηρεσία περιλαμβάνει πληροφορίες για τον πλησιέστερο, πολυώροφο σταθμό πάρκινγκ, ενώ προτείνει και διαδρομές με αρκετές πιθανότητες ανεύρεσης ενός καλό σημείου στάθμευσης κοντά στον προορισμό. Οι υπάρχουσες υπηρεσίες On-Street Parking Information και Park Now είναι έξυπνα ενσωματωμένες στη διαδικασία. Σε ορισμένες πόλεις, υπάρχει δυνατότητα ακόμα και αυτόματης πληρωμής χρεώσεων στάθμευσης.

Λειτουργία μέσω αφής, φωνής ή κινήσεων του χεριού

Η νέα Σειρά 1 προσφέρει στους οδηγούς την ελευθερία επιλογής ως προς τον τρόπο ελέγχου των διαφόρων λειτουργιών, ανάλογα με την κατάσταση και τις προσωπικές προτιμήσεις. Εκτός από τους συνήθεις διακόπτες στην κεντρική κονσόλα και στο τιμόνι, άλλα σημαντικά χειριστήρια περιλαμβάνουν το iDrive Controller  (με touchpad από το Live Cockpit Plus και πάνω) και τη στάνταρ Οθόνη Ελέγχου 8,8” (Control Display) με λειτουργία αφής. Το Live Cockpit Plus προσθέτει ένα σύστημα πλοήγησης και έξυπνο φωνητικό έλεγχο με online επεξεργασία προφορικού λόγου. Το Live Cockpit Professional, που βασίζεται στο νέο Operating System 7.0, συνδυάζει πλήρως ψηφιακή απεικόνιση και λειτουργικό σύστημα (με δύο οθόνες 10,25”) με μέγιστες δυνατότητες συνδεσιμότητας και εξατομίκευσης. Ανάμεσα στα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν είναι ένα προσαρμοζόμενο σύστημα πλοήγησης και σύστημα πολυμέσων βασισμένο σε σκληρό δίσκο (HD). Προαιρετικά, διατίθεται επίσης και έλεγχος λειτουργιών μέσω κινήσεων του χεριού.

Νίκος Τσάδαρης