Μικρομεσαία αμαξώματα και κινητήρες τούρμπο μέχρι 1.400 κ.εκ για απόδοση, αλλά και συγκρατημένη κατανάλωση… Τα μικρομεσαία τούρμπο παίρνουν την εκδίκησή τους δίνοντας άλλον αέρα στις οικογενειακές -και όχι μόνο-μετακινήσεις.

Οι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες μικρού κυβισμού εμφανίστηκαν πριν από μερικά χρόνια σαν μάννα εξ ουρανού. Άφθονη ισχύς, ακόμα περισσότερη ροπή και ταυτόχρονα μετρημένη κατανάλωση και χαμηλοί φόροι και τέλη. Τι άλλο να ζητήσει κανείς, ειδικά στις μέρες μας που θα πρέπει να μετράμε το κάθε ευρώ;

Έχοντας αυτά κατά νου, η μεγάλη πλειοψηφία των κατασκευαστών αυτοκινήτων ακολούθησε τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, εξελίσσοντας σύνολα μικρού κυβισμού με χαμηλής συμπίεσης τούρμπο. Έτσι σήμερα κυκλοφορούν στην αγορά αρκετές προτάσεις μικρομεσαίων αυτοκινήτων που καίνε σαν 1,400άρια αλλά αποδίδουν σαν δίλιτρα, εξασφαλίζουν δηλαδή για τον ιδιοκτήτη και την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο.

Πρόκειται για μοντέλα ευρωπαϊκής ουσιαστικά προέλευσης, με τους Γερμανούς, τους Ιταλούς και τους Γάλλους να έχουν μπει για τα καλά στο παιχνίδι. Οι χωρητικότητες μάλιστα δεν περιορίζονται στα 1,4 λίτρα αλλά πλέον πέφτουν στα 1,2 και στο ένα λίτρο, χωρίς να υστερούν από άποψης απόδοσης. Ας δούμε όμως ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της κατηγορίας των… τούρμπο του λαού.

Alfa Romeo Giulietta 1,4 ΤΒ 120 PS


H Giulietta είναι ένα από τα μικρομεσαία μοντέλα, που ξεχωρίζουν, αφού συνδυάζει αρμονικά όλα τα χαρακτηριστικά της Alfa Romeo, δηλαδή πολύ συναίσθημα, τόσο στην εμφάνιση, όσο και στην ιδιαίτερη οδηγική αίσθηση. Για την τελευταία φροντίζει, τόσο το γρήγορο τιμόνι, όσο και το σύστημα δυναμικής κατάστασης Alfa D.N.A. Η έκδοση με τον κινητήρα των 1,4 λίτρων και την υπερτροφοδότηση, που αποδίδει 120 ίππους, κινείται με χαρακτηριστική άνεση. Η μέση κατανάλωση είναι 6,4 λτ./100 χλμ. και οι εκπομπές ρύπων CO2 είναι τα 149 γρ./χλμ. Ο κινητήρας έχει καλό τράβηγμα από τις χαμηλές στροφές, ενώ η απόδοση της δύναμης έρχεται γραμμικά και χωρίς ιδιαίτερα ξεσπάσματα. Το ποιοτικό εσωτερικό χαρακτηρίζεται από το μοντέρνο διάκοσμο και ιδιαίτερες λεπτομέρειες, όπως είναι οι διακόπτες αεροπορικού τύπου. Σχετικά με την ευρυχωρία, μόνο το ωφέλιμο ύψος για τα κεφάλια των πίσω επιβατών, θα προβληματίσει τους υψηλούς. Με εκμεταλλεύσιμο σχήμα, αλλά υψηλό κατώφλι, ο χώρος αποσκευών έχει αρκετά καλή χωρητικότητα 350 λτ.

Audi A3 Sportback 1,2 ΤFSI 105 PS


Το A3 Sportback αποτελεί μια από τις πιο ολοκληρωμένες premium επιλογές στη μικρομεσαία κατηγορία. Το γερμανικό μοντέλο διαθέτει συγκρατημένη σχεδίαση, αλλά πολύ ποιοτικό και εξαιρετικά φινιρισμένο εσωτερικό. Από πλευράς χώρων, δεν δυσκολεύεται να φιλοξενήσει 4 ή και 5 ενήλικες, με το πορτμπαγκάζ να έχει διαθέσιμο όγκο 370 λίτρων. Εν τω μεταξύ, το TFSI μηχανικό σύνολο των 1,2 λτ. αποδίδει 105 ίππους και παρουσιάζει ελαστικότητα από τις χαμηλές στροφές λειτουργίας με βασικό του σύμμαχο το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο που προσφέρει πολύ καλή αίσθηση. Μόνο στις υψηλές στροφές θα νιώσει κανείς τον μικρό κυβισμό, αλλά με μέση κατανάλωση καυσίμου στα 5,5 λτ./100 χλμ. και εκπομπές CO2, 127 γρ./χλμ., το ξεχνάς γρήγορα. Στο δρόμο, το Α3 κινείται σβέλτα όταν του ζητηθεί, παρουσιάζοντας ιδιαίτερα πολιτισμένο και άνετο χαρακτήρα. Μάλιστα, χάρη και στην πολύ καλή ηχομόνωση της καμπίνας, το Α3 1,2 ΤFSI 105PS ταξιδεύει και σε μεγαλύτερες ταχύτητες με χαρακτηριστικά χαμηλά επίπεδα θορύβου και περιορισμένη κατανάλωση. Το A3 Sportback είναι διαθέσιμο από 26.450 ευρώ και με 1,4 TFSI κινητήρα 125 ίππων, με πιο τονισμένα χαρακτηριστικά απόδοσης στις υψηλές στροφές και φυσικά καλύτερες επιδόσεις.

Chevrolet Cruze 1,4T 140 PS


Mε κινητήρα τούρμπο 1,4 λτ. λανσαρίστηκε το Cruze Station Wagon και από τον ερχόμενο Νοέμβριο ο κινητήρας αυτός θα είναι διαθέσιμος και στην πεντάθυρη έκδοση. Από το νέο έτος θα προσφέρεται και στο σεντάν. Ο κινητήρας των 140 ίππων (200 Νm στις 1.850-4.900 σ.α.λ.) είναι γνωστός από το Opel Astra και διακρίνεται για το τράβηγμα από χαμηλά, αλλά κυρίως για τη γραμμική, χωρίς εκρήξεις λειτουργία του, καθώς και τον πολιτισμένο χαρακτήρα του.

Fiat Bravo 1,4 TJET 120 PS


Η γενιά τούρμπο κινητήρων αποτελεί για τον όμιλο Fiat έναν άσσο στο μανίκι. Στην περίπτωση του Bravo, το μοτέρ των 1,4 λίτρων τούρμπο με τους 120 ίππους αποδεικνύεται πως ταιριάζει απόλυτα στις οικογενειακές απαιτήσεις του μοντέλου. Η κατανάλωση είναι 6,3 λτ./100 χλμ. και οι εκπομπές CO2 στα 149 γρ./χλμ. Στην πράξη, το Bravo 1,4 Tjet αποδίδει σχετικά γραμμικά την ισχύ του και κρατά σε λογικά επίπεδα το θόρυβο που μεταφέρεται στο εσωτερικό. Το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο έχει σχετικά μακριά κλιμάκωση, όμως η αίσθηση από τον επιλογέα όπως και το “κούμπωμα” θα μπορούσαν να είναι καλύτερα. Συνολικά, το Bravo στο δρόμο παρουσιάζεται ιδιαίτερα ξεκούραστο και ευέλικτο, με ουδέτερο χαρακτήρα. Μπορεί να μην προσφέρει πολύ καλή οδηγική αίσθηση, περισσότερο λόγω του χωρίς αίσθηση τιμονιού, αλλά είναι αρκετά προβλέψιμο και πατάει με πολύ σιγουριά σε όλες τις συνθήκες. Το εσωτερικό είναι μοντέρνο, καλοφτιαγμένο και σχετικά ευρύχωρο, ο δε χώρος αποσκευών φτάνει τα 400 λτ.

Ford Focus 1,0 ΕcoBoost 125 PS


To Ford Focus καθιερώθηκε στη μικρομεσαία κατηγορία για την μοντέρνα του σχεδίαση, αλλά κυρίως για τα τονισμένα οδικά του χαρακτηριστικά. Το τρίτης γενιάς μοντέλο συνδέει το όνομά του και με τον επαναστατικό 3κύλινδρο Ecoboost 1.000άρη κινητήρα, που αποδίδει 125 ίππους (υπάρχει και έκδοση 100 ίππων). Στην πράξη θα ανεβάσει στροφές με ευκολία και μάλιστα, θα το κάνει με τόσο πολιτισμένο και γραμμικό τρόπο, που θα τον ζήλευε ακόμη και ο 2λιτρος EcoBoost του Mondeo. Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η απόκρισή του στο χαμηλό φάσμα των στροφών, όπου σε συνδυασμό και με το μακρύ 6άρι κιβώτιο της έκδοσης των 125 ίππων θα φροντίσει να διατηρηθεί χαμηλά η κατανάλωση (5,0 λτ./100 χλμ. και 114 γρ. CO2/ χλμ.). Αξιολογότατες είναι και οι επιδόσεις, ενώ στο δρόμο το 1.000άρη Focus διατηρεί το γνωστό οδηγοκεντρικό του προφίλ. Εμφανησιακές αλλαγές δεν υπάρχουν (με εξαίρεση το λογότυπο «ECOnetic Technology» στο πίσω μέρος, ενώ το εσωτερικό διατηρεί φυσικά τα υψηλά στάνταρ ποιότητας, ευρυχωρίας και πρακτικότητας του Focus τρίτης γενιάς.

Lancia Delta 1,4T 120 PS

Με ξεχωριστή εξωτερική σχεδίαση και έμφαση στον πολυτελή χαρακτήρα, η Lancia Delta είναι χωρίς αμφιβολία ένα από μικρομεσαία μοντέλα που ξεχωρίζουν. Έκδηλη είναι πολυτέλεια και η φινέτσα στο θάλαμο επιβατών, που είναι σε θέση να προσφέρει άνετες μετακινήσεις στους 5 φιλοξενούμενούς της. Ο όγκος του χώρου αποσκευών είναι πολύ καλός, αφού κυμαίνεται από 380 έως 465 λτ., ανάλογα με τη θέση του πίσω συρόμενου καθίσματος. Φυσικά σημείο αναφοράς αποτελεί το 1,4 λτ. υπερτροφοδοτούμενο μηχανικό σύνολο με τους 120 ονομαστικούς ίππους, που εμφανίζει γραμμική λειτουργία και θετικό τράβηγμα. Ο θόρυβος που φτάνει στο εσωτερικό δεν ενοχλεί και συνδυάζεται με 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Η κατανάλωση είναι στα 6,3 λτ./100 χλμ. Η μαλακή ανάρτηση της Delta είναι προσόν στους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους, ενώ το μακρύ μεταξόνιο των 2,7 μ. έχει θετικό αντίκτυπο ως προς τη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες στις ευθείες και στην προοδευτικότητα των αντιδράσεών του στις στροφές. Λείπει όμως η οδηγική αίσθηση και οι κλίσεις στις στροφές είναι τονισμένες. Σε κάθε περίπτωση όμως, η Lancia Delta είναι μια πραγματική φινετσάτη κυρία…

Opel Astra 1,4T 120 PS


Το Opel Astra είναι ένας από τους πρωταγωνιστές της ελληνικής αγοράς και όχι άδικα μιας και συγκεντρώνει πολλά και σημαντικά πλεονεκτήματα. Διακρίνεται για την κομψή του σχεδίαση, ενώ στο εσωτερικό του θετικές εντυπώσεις αφήνουν, τόσο η εικόνα (παρά τη «φορτωμένη» κεντρική κονσόλα), όσο και η ποιότητα, με ένα μεγάλο μέρος του ταμπλό να καλύπτεται από ένα λεπτό σε πάχος μαλακό υλικό. Στον τομέα των εσωτερικών χώρων, 4 άτομα θα μετακινηθούν χωρίς ιδιαίτερες παραχωρήσεις. Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών βρίσκεται στο μέσο όρο με 370 λίτρα. Εν τω μεταξύ, ο τούρμπο κινητήρας των 1,4 λίτρων παρουσιάζει αυξημένη ροπή 200 Νm και λογική κατανάλωση (5,9 λτ./100 χλμ.). Στην πράξη, κινεί ιδιαίτερα σβέλτα και με χαρακτηριστική άνεση το αμάξωμα του μικρομεσαίου Opel, αν και δείχνει κάπως «απρόθυμος» χαμηλά. Χάρη και στον πίσω ημιάκαμπτο άξονα με σύνδεσμο Watt, το Astra συνδυάζει άνεση και γερό κράτημα, τη στιγμή που ακόμα και κοντά στο όριο εμφανίζει προοδευτικές αντιδράσεις στις στροφές. Το Opel Astra είναι μια από τις πιο ολοκληρωμένες επιλογές.

Renault Megane 1,2 TCe


Η γαλλική προσέγγιση στα μικρομεσαία τούρμπο μοντέλα και στην ευρύτερη λογική του downsizing, βρίσκει ιδανικό εκφραστή στο Megane. Ο νέος αλουμινένιος 1.200άρης κινητήρας των 115 ίππων που χρησιμοποιεί η ανανεωμένη γενιά του Megane είναι αρκετά εξελιγμένος τεχνολογικά. Διαθέτει πλέον τεχνολογία άμεσου ψεκασμού και συνεργάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, αποδίδοντας ροπή 190 Nm από τις 2.000 σ.α.λ. Χάρη σε αυτό το μοτέρ, το γαλλικό μοντέλο επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 10,1 δευτερόλεπτα, με τελική ταχύτητα 190 χλμ./ώρα, μέση κατανάλωση 5,3 λτ./100 χλμ. και CO2 119 γρ./χλμ. Στο εσωτερικό του, το Megane διαθέτει πολύ ευχάριστο design και αρκετά ποιοτικά μαλακά υλικά, ωστόσο θα μπορούσε να έχει καλύτερους χώρους επιβατών. Το πορτμπαγκάζ των 372 λίτρων ικανοποιεί για τα δεδομένα της κατηγορίας. Στο δρόμο, το ανανεωμενο Megane των 115 ίππων συνδυάζει με επιτυχία άνεση και σπορτίφ οδική συμπεριφορά, με το αμάξωμά του να παρουσιάζει περιορισμένες κλίσεις, μόνον όταν πιέζεται υπερβολικά, ενώ το ελαφρύ τιμόνι έχει γρήγορη απόκριση.

Seat Leon 1,2 TSI 105 PS


Αν και δεν κρύβει τα χρονάκια του το… λιοντάρι της Seat συνεχίζει να βρυχάται. Διατηρεί τον όμορφο σχεδιασμό και τη δυναμική του ισπανικού μοντέλου, ενώ το εσωτερικό μπορεί να μην ενθουσιάζει με τη σχεδίαση και τη φινέτσα του, είναι όμως καλοσυναρμολογημένο και αρκετά ποιοτικό. Οι χώροι είναι επαρκείς για 4 επιβάτες, με τους πίσω να έχουν στη διάθεσή τους αρκετό αέρα για τα πόδια και τα κεφάλια τους. O χώρος αποσκευών όμως υστερεί (341 λτ.). Ο 1,2 TSI άμεσου ψεκασμού κινητήρας παρουσιάζει γραμμική λειτουργία, αλλά το φόρτε του είναι η ελαστικότητα στις μεσαίες στροφές. Χάρη και στην έξυπνη κλιμάκωση του 6τάχυτου κιβωτίου με το θετικότατο επιλογέα, δε δείχνει να του λείπει η δύναμη ψηλά. Στο δρόμο, η άνεση, συνδυασμένη με σπορτίφ διαθέσεις, αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό του Leon, με την ανάρτηση να είναι κατάλληλα ρυθμισμένη, ώστε να απορροφά με τον καλύτερο τρόπο τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Η ποιότητα κύλισης είναι υψηλού επιπέδου και τα ταξίδια είναι μια ευχάριστη εμπειρία. Από 16.400 ευρώ το Leon είναι διαθέσιμο με κινητήρα 1,4 ΤSI 125 ίππων, το οποίο προσφέρει πιο ζωντανές επιδόσεις φυσικά.

VW Golf 1,2 TSI 105 PS


Το VW Golf ήταν το πρώτο μικρομεσαίο μοντέλο με 1.400άρη τούρμπο κινητήρα. Στη συνέχεια έδειξε το δρόμο και στα πιο λίγα κυβικά με τον 1,2 TSI των 105 ίππων. Με συγκρατημένη σχεδίαση τόσο εξωτερικά, όσο και στην καμπίνα, το Golf αποτελεί σημείο αναφοράς για την ποιότητα και τη στιβαρότητά του. Οι χώροι είναι υπεραρκετοί για 4 ενήλικες, αλλά ο χώρος αποσκευών είναι στα 350 λτ. Τα φώτα όμως, πέφτουν στον άμεσου ψεκασμού τούρμπο κινητήρα, που από 1,2 λτ. αποδίδει 105 ίππους ίππους, έχει μεστό τράβηγμα παντού και ανταποκρίνεται απόλυτα στις απαιτήσεις του αυτοκινήτου. Παράλληλα όμως προσφέρει χαμηλή κατανάλωση στην κατηγορία των μικρομεσαίων. Ακόμη πιο προσιτή επιλογή αποτελεί η έκδοση 1,2 TSI με 85 ίππους, αφού τιμάται από 15.950 ευρώ. H άνεση αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό του Golf με την ανάρτηση να είναι κατάλληλα ρυθμισμένη, ώστε να απορροφά με τον καλύτερο τρόπο τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Σε συνδυασμό με την εξαιρετική ηχομόνωση, η ποιότητα κύλισης χτυπάει κορυφή και τα ταξίδια είναι μια ευχάριστη εμπειρία.

Πηγή: Autotriti.gr