Οι αδελφοί Ράιτ (Orville και Wilbur Wright) είναι οι δύο Αμερικανοί, στους οποίους αποδίδεται η εφεύρεση και κατασκευή του πρώτου επιτυχημένου αεροπλάνου στον κόσμο. Τα δύο αδέρφια πραγματοποίησαν την πρώτη ελεγχόμενη, μηχανικά προωθούμενη ανθρώπινη πτήση, το Δεκέμβριο του 1903.

Η πρώτη εμπορική πτήση πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 1914, από το St. Petersburg της Φλόριντα στην Tampa της Φλόριντα στις ΗΠΑ. Διήρκεσε 23 λεπτά και οι επιβάτες πλήρωσαν από 5 δολάρια ο καθένας.

Τα κατορθώματα άξιων και γενναίων πιλότων και τα «προϊόντα» σπουδαίων μηχανικών και σχεδιαστών αεροπορίας εκτίθενται στα καλύτερα μουσεία αεροπορίας στον κόσμο.

Ας γνωρίσουμε μερικά, μέσα από μια λίστα που παρουσίασε σε πρόσφατο δημοσίευμά του το CNN:

1. Palm Springs Air Museum (Καλιφόρνια, ΗΠΑ)

Μπορεί να μην είναι πολύ μεγάλο, όμως το πλεονέκτημά του είναι ότι οι επισκέπτες μπορούν να σκαρφαλώνουν στα εκθέματα, να μιλήσουν σε έναν πιλότο, ή να απολαύσουν μια βόλτα με ένα διπλάνο.

2. Central Museum of the Air Forces (Monino, Ρωσία)

Βρίσκεται λίγο έξω από τη Μόσχα και θεωρείται το καλύτερο που υπάρχει στη Ρωσία. Στα εκθέματα περιλαμβάνονται αεροσκάφη της δεκαετίας του ’60 και ’70, όπως και στρατιωτικά Mikoyans (MiGs), Tu-142, Tu-22 και ένα υπερηχητικό επιβατικό Tu-144.

3. Royal Flying Doctor Service Museum (Alice Springs, Αυστραλία)

Στεγάζεται εκεί που κάποτε υπήρχε το ραδιοφωνικό «σπίτι» του RFDS. Οι επισκέπτες μπορούν να μπουν στο εσωτερικό ενός Pilatus PC12, καθώς επίσης να δουν τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούνταν εκείνη την εποχή από τους «ιπτάμενους γιατρούς».

4. Red Bull Hangar-7 (Σάλτσμπουργκ, Αυστρία)

Ανήκει στον ιδρυτή –δισεκατομμυριούχο πια- της Red Bull, Dietrich Mateschitz. Το Red Bull Hangar-7 είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά μουσεία αεροπορίας στον κόσμο.

Στο κεντρικό κτίριο –που έχει κατασκευαστεί από 1.200 τόνους ατσάλι και 380 τόνους γυαλί- υπάρχει ο στόλος της των αεροπλάνων επίδειξης Flying Bull, ένα σπάνιο Cessna C337, ένα Boeing PT-17 (γνωστό ως η «Harley Davidson» των αιθέρων), καθώς επίσης και μια συλλογή από αυτοκίνητα F1, μηχανές και… σπάνια δέντρα και φυτά.

5. Canada Aviation and Space Museum (Οτάβα, Καναδάς)

Φιλοξενεί περισσότερα από 130 αεροσκάφη από όλον τον κόσμο με αποκορύφωμα ένα τμήμα από το Avro Canada CF-105 Arrow, καθώς επίσης και έναν εξομοιωτή πτήσης.

Το καλοκαίρι οι επισκέπτες μπορούν να πετάξουν με ένα διπλάνο Waco UPF-7 του 1939.

6. China Aviation Museum (Πεκίνο)

Διαθέτει περισσότερα από 200 αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων κινεζικών μαχητικών, ένα αντίγραφο του «Wright Flyer» και ένα που κάποτε χρησιμοποιούσε ο Μάο για τις μεταφορές του.

7. Polish Aviation Museum (Κρακοβία, Πολωνία)

Το μουσείο διαθέτει μια τεράστια συλλογή από αεροσκάφη. Βρίσκεται στο Rakowice-Czyżny, ένα από τα αρχαιότερα στρατιωτικά αεροδρόμια της Ευρώπης. Τη δεκαετία του 1920 η βάση αυτή λειτουργούσε ως εκπαιδευτήριο πιλότων, και προς το τέλος της είχε γίνει ήδη η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική βάση της Πολωνίας.

8. Pima Air & Space Museum (Αριζόνα, ΗΠΑ)

Το Pima Air & Space Museum είναι το μεγαλύτερο μουσείο αεροπορίας στις ΗΠΑ, που δε χρηματοδοτείται από την αμερικανική κυβέρνηση.

Στα εκθέματά του περιλαμβάνονται ένα SR-71 Blackbird (το πιο ταχύ κατασκοπευτικό αεροσκάφος στον κόσμο), ένα -29 Superfortress και το μικρότερο διπλάνο του κόσμου.

9. State Aviation Museum of Ukraine (Κίεβο, Ουκρανία)

Το μουσείο αυτό φιλοξενεί μία από τις μεγαλύτερες συλλογές αεροπορικής τεχνολογίας στον κόσμο. Το πανεπιστήμιο National Aviation University της Ουκρανίας πραγματοποιεί εκεί την εκπαίδευση και πρακτική εξάσκηση των φοιτητών του.

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά εκθέματά του είναι ένα Tupolev-104.

10. French Air and Space Museum (Le Bourget, Γαλλία)

Διαθέτει 19.595 εκθέματα, ορισμένα από τα οποία χρονολογούνται πίσω στο 16ο αιώνα.

Ανάμεσα σε αυτά είναι ένα κομμάτι από το L’Oiseau Blanc, το αεροσκάφος που χρησιμοποίησαν οι Nungesser και François Coli στην απόπειρά τους να πραγματοποιήσουν το πρώτο υπερατλαντικό ταξίδι από το Παρίσι στη Νέα Υόρκη το 1927, δύο εβδομάδες μετά την επιτυχημένη δοκιμή (στην αντίθετη κατεύθυνση) που είχε πραγματοποιήσει ο Charles Lindbergh. Αναχώρησαν από το Παρίσι, αλλά δεν τους είδε ποτέ ξανά κανείς.

Στο μουσείο μπορεί να δει κανείς να στέκονται δίπλα δίπλα και δύο Concordes.