Στα μη κρατικά πανεπιστήμια, μετά την απόφαση του ΣτΕ να δώσει το «πράσινο φως» για την εγκατάσταση και λειτουργία τους στη χώρα, αναφέρθηκε ο υφυπουργός Παιδείας Νίκος Παπαϊωάννου, στην εκπομπή του ERTNews «NewsRoom», με τους Στέλλα Παπαμιχαήλ και Γιώργο Σιαδήμα.
«Έχουμε μία ιστορική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία επιβεβαιώνει με τον πλέον εμφατικό τρόπο τη μεταρρυθμιστική πολιτική της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. (…) Έχουν κατατεθεί 12 φάκελοι, 12 προτάσεις από μη κρατικά πανεπιστήμια τα οποία βρίσκονται στη διαδικασία αξιολόγησης. Η αξιολόγηση των φακέλων των ιδρυμάτων αυτών θα γίνει από την Ανεξάρτητη Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και από τον ΕΟΠΠΕΠ.
Άρα 12 πανεπιστήμια αξιολογούνται για να δουν αν μπορούν να πάρουν το «πράσινο φως». Έτσι θα αξιολογηθεί τόσο το ίδρυμα το οποίο θέλει να εγκατασταθεί όσο και τα προγράμματα σπουδών», εξήγησε ο υφυπουργός Παιδείας.
«Αρχές Οκτωβρίου ξεκινά η λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων», γνωστοποίησε στη συνέχεια ο κ. Παπαϊωάννου και πρόσθεσε: Στο άμεσο χρονικό διάστημα θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις. Αν κάποιος, για παράδειγμα, θέλει να ξεκινήσει σπουδές σε ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο την 1η Οκτωβρίου, θα πρέπει να γνωρίζει εκ των προτέρων πού βρίσκεται αυτό το ίδρυμα και να έχει προλάβει να εγγραφεί. Είναι θέμα προγραμματισμού. Ο νόμος είναι σαφής: Μέχρι το τέλος Ιουλίου θα έχει υποβληθεί η εισήγηση της ΡΑΕ (Ρυθμιστικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης), σχετικά με τα ιδρύματα.
Αμέσως μετά, θα ακολουθήσει η αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών. Θεωρώ ότι όσα ιδρύματα λάβουν το «πράσινο φως» για τη λειτουργία τους θα έχουν τις απαραίτητες προδιαγραφές. Υπάρχουν και οργανισμοί με εμπειρία δεκαετιών, οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν σημαντικά. Υπάρχουν, επίσης, ενθαρρυντικά μηνύματα από το εξωτερικό, σχετικά με τη δυνατότητα συνεργασιών και ανταλλαγών φοιτητών.
Ο κ. Παπαϊωάννου επεσήμανε μάλιστα ότι θεωρεί πολύ πιθανό να υπάρξουν παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα. «Αντιλαμβάνεστε ότι το κόστος ζωής στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλότερο σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό δίνει ένα πλεονέκτημα. Μπορούμε να προσελκύσουμε περισσότερους ξένους φοιτητές. Σε συνδυασμό με την εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων, αλλά και με την παρουσία των ξένων μητρικών πανεπιστημίων στη χώρα μας, η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε σημαντικό ακαδημαϊκό κόμβο – ίσως τον μεγαλύτερο στην Ανατολική Ευρώπη».
Οι προϋποθέσεις
Σχετικά με τις προϋποθέσεις για να εισαχθεί κανείς σε μη κρατικά πανεπιστήμια, ο υφυπουργός Παιδείας ανέφερε: «Η βασική προϋπόθεση είναι να έχεις δώσει πανελλαδικές εξετάσεις. Ακόμα και αν δεν έχεις περάσει σε δημόσιο πανεπιστήμιο, πρέπει να έχεις συμμετάσχει στις εξετάσεις, ώστε να έχεις πιάσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) για το επιστημονικό πεδίο που σε ενδιαφέρει. Για παράδειγμα, αν θέλεις να πας στη Νομική, πρέπει να έχεις δώσει στο αντίστοιχο πεδίο. Δεν μπορεί κάποιος που έδωσε εξετάσεις για Μαθηματικά να δηλώσει απλώς ότι θέλει να γραφτεί στη Νομική».
Στα πυρά της αντιπολίτευσης, ο κ. Παπαϊωάννου απάντησε: «Η αντιπολίτευση παραμένει κολλημένη στις ιδεοληψίες και τις ιδεολογικές αγκυλώσεις του παρελθόντος. Προφανώς και τα κολέγια δεν γίνονται πανεπιστήμια. Τα κολέγια λειτουργούσαν μέχρι τώρα, δεν είχαν καμία εποπτεία και δεν ανήκαν στην συντονισμένη Ανώτατη Εκπαίδευση.
(…) Επομένως, αυτές όλες οι θέσεις και οι απόψεις τι κάνουν; Θέλουν να δημιουργήσουν, να κρατήσουν μία θολούρα στην όλη αυτή μεταρρυθμιστική προσπάθεια, που νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό για την Ανώτατη Εκπαίδευση».
Ο υφυπουργός Παιδείας διευκρίνισε στη συνέχεια ότι «κανένα μέλος ΔΕΠ του ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου δεν μπορεί ταυτόχρονα να διδάσκει και στα μη κρατικά πανεπιστήμια. Δεύτερον, είναι προφανές ότι όλοι όσοι υπηρετούμε το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο δεν το κάνουμε μόνον για οικονομικούς λόγους. Είναι η αγάπη μας για την εκπαίδευση, η αγάπη μας για την έρευνα, έχουμε δώσει το αίμα μας και τη ζωή μας για να φτάσει το ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο τόσο ψηλά στις διεθνείς κατατάξεις.
(…) Όλα αυτά τα ιδρύματα θα λειτουργήσουν με πόρους και με δυνατότητες – και αυτά είναι που εξετάζονται στους φακέλους – με δικές τους οικονομικές δυνατότητες».