«Κάποιος θα χάνει την ιδιότητα του φοιτητή, όταν αποδεικνύεται μέσω της δικαστικής διαδικασίας, ότι αυτός έχει συμμετάσχει σε επεισόδια», είπε σήμερα η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, σχολιάζοντας τα επεισόδια της περασμένης Δευτέρας (05/05) στην Πολυτεχνειούπολη.
Μιλώντας στην ΕΡΤ αρχικά αναφέρθηκε στην ανάγκη ενίσχυσης της ασφάλειας στα πανεπιστήμια.
«Θα πρέπει όλοι να κάνουμε μια αλυσίδα γύρω από το ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο το οποίο υποστηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις, για να μειώσουμε και να εξαφανίσουμε αυτού του είδους τα περιστατικά. Κάθε νόμος μένει να υλοποιηθεί για να δούμε ακριβώς τι μπορεί να μείνει έτσι ώστε να βελτιωθεί. Αυτά τα επεισόδια δεν σημαίνει ότι γίνονται μόνο από φοιτητές. Ενδέχεται κάποιοι να είναι φοιτητές και οι υπόλοιποι να είναι “εξωσχολικοί”. Αυτό το οποίο σίγουρα θα ενισχύσουμε είναι την ισχύουσα διάταξη για το πώς κάποιος θα χάνει την ιδιότητα του φοιτητή, όταν αποδεικνύεται μέσω της δικαστικής διαδικασίας ότι αυτός έχει συμμετάσχει σε επεισόδια».
Η υπουργός υπογράμμισε πως παρά την καταγεγραμμένη μείωση περιστατικών τα τελευταία χρόνια ακόμα και ένα μεμονωμένο συμβάν είναι αρκετό για να δικαιολογήσει την εφαρμογή προληπτικών μέτρων:
«Τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί τα συμβάντα αυτά. Όμως, έστω και ένα περιστατικό να συμβεί, οφείλουμε να έχουμε πάρει τα μέτρα έτσι ώστε να αποτραπεί. Δεν έχουμε πλέον κατάληψη χώρου. Αυτό έχει γίνει με πολύ σημαντικές παρεμβάσεις της Αστυνομίας (…) Είμαι υπέρ της ελεγχόμενης εισόδου, όπου αυτό είναι εφικτό όπως σε πάρα πολλά ευρωπαϊκά και διεθνή πανεπιστημιακά ιδρύματα. Κάθε πανεπιστήμιο, κάθε σχολή και κάθε κτίριο έχει μια ιδιαιτερότητα. Γιατί να μην ξεκινήσουμε από το να κάνουμε κάτι συντεταγμένο με στέρεο και απόλυτο τρόπο για την εφαρμογή του νόμου έτσι όλοι να ξέρουν τι ακριβώς τους αναλογεί;».
Η Σοφία Ζαχαράκη τάχθηκε ξεκάθαρα υπέρ της αυστηροποίησης των συνεπειών για φθορές δημόσιας περιουσίας, θέτοντας το ζήτημα της ευθύνης στο επίκεντρο:
«Πρέπει να πληρώσει κάποιος που προκαλεί υλικές ζημιές, όπως ακριβώς γίνεται με το κομμάτι της καταστροφής της δημόσιας περιουσίας. Αυτά τα οποία αγγίζουν αστικά, διοικητικά, ποινικά μέτρα αποτιμούμε αυτή τη στιγμή έτσι ώστε να τα κάνουμε ακόμη πιο αυστηρά. Αυτά λοιπόν μένουν να αποτυπωθούν με απόλυτη διαύγεια έτσι ώστε ό,τι υπάρχει στον νόμο να γίνει ακόμη πιο αυστηρό ως προς το κομμάτι της απόδοσης συνεπειών και ευθυνών, έτσι ώστε κάποιος να γνωρίζει ότι ο πανεπιστημιακός χώρος δεν είναι ο χώρος για να ασκήσει τη δική του επαναστατική γυμναστική. Εκεί είναι ο χώρος που ο κόσμος κοπιάζει για πολλά χρόνια για να μπει στο πανεπιστήμιο, να τελειώσει τις σπουδές του μέσα στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα και να νιώθει ασφαλής. Ελευθερία είναι η ασφάλεια. Ελευθερία είναι και το πλαίσιο, έτσι ώστε να μπορεί να ασκηθεί η πραγματική ουσία της πανεπιστημιακής διαδικασίας. Είναι η ιδανική στιγμή έτσι ώστε να διαμορφωθούν αυτές οι συμμαχίες οι οποίες είναι απαραίτητες για την εφαρμογή».
Σχετικά με την οικονομική και θεσμική ενίσχυση των πανεπιστημίων, η υπουργός Παιδείας δήλωσε:
«Θα εξαντλούμε τις δυνατότητες του προϋπολογισμού έτσι ώστε να ενισχύουμε το ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο το οποίο έχει έξοδα. Θα εξαντλήσουμε το περιθώριο να βοηθούμε. Θα βοηθούμε τις εστίες, με την ένταξη έργων και ενεργειακής αναβάθμισης και κτιριακών αναβαθμίσεων. Μας ενδιαφέρει να ενισχύσουμε το ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο με το έμψυχο δυναμικό, αλλά και το θέμα της χρηματοδότησης».
Η Σοφία Ζαχαράκη υπογράμμισε επίσης την ανάγκη αποκλειστικής εστίασης του πανεπιστημίου στον ακαδημαϊκό του ρόλο:
«Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το μόνο που συμβαίνει εντός του ελληνικού πανεπιστημίου είναι μόνο η ακαδημαϊκή δραστηριότητα. Αυτό που παλέψαμε και οι ίδιοι και οικογένειές μας έτσι ώστε να το κάνουμε πραγματικότητα, το “όνειρο” να σπουδάσουμε και να συνδυάσουμε τις σπουδές μας με ένα λαμπρό προσωπικό μέλλον. Δεν καταλαβαίνω πώς αυτό έχει το δικαίωμα κάποιος να το στερεί και να καλλιεργεί τον φόβο και την ανασφάλεια σε νέους φοιτητές. Να δομήσουμε λοιπόν ένα σχέδιο το οποίο θα ενδυναμώνει τον ισχύοντα νόμο».
Αναφερόμενη στο πειθαρχικό σύστημα των πανεπιστημίων και τη δυνατότητα αποβολών, σημείωσε:
«Προφανώς παραμένει το μέτρο των αποβολών. Δεν σταματά το μέτρο αυτό. Μαζί με τους ειδικούς, όμως, θα εξετάσουμε ένα πλαίσιο για το πώς μπορεί ένα παιδί να έχει μια ευκαιρία να κάνει μια εθελοντική εργασία. Περισσότερο, εστιάζουμε στη λογική της κοινωνικής προσφοράς (…) Αυτά τα παιδιά έχουν ανάγκη ευκαιριών για να μπορέσουν και αυτά να προσφέρουν. Το πειθαρχικό κομμάτι παραμένει γιατί υπάρχει και το ζήτημα της Δικαιοσύνης».
Η υπουργός επιβεβαίωσε επίσης ότι η απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων στα σχολεία παραμένει σε πλήρη ισχύ.
Σε ερώτηση για τη δημιουργία τεχνικών γυμνασίων, η κυρία Ζαχαράκη απάντησε πως η πρόταση της αρμόδιας επιτροπής αφορά ένα μοντέλο με αυξημένο τεχνικό προσανατολισμό, χωρίς σε καμία περίπτωση να πρόκειται για σχολεία δεύτερης κατηγορίας:
«Το τεχνικό Γυμνάσιο είναι ένα σχολείο το οποίο ακολουθεί κανονικότατο πρόγραμμα, απλά έχει αυξημένες ώρες που μπορεί κάποιος να κάνει μηχανολογία, να μάθει τη ρομποτική, να μάθει πράγματα δηλαδή τα οποία είναι πιο πρακτικά, τα οποία μπορούν να σε οδηγήσουν αν θέλεις μετά στο επαγγελματικό Λύκειο. Δεν πρόκειται για σχολεία γκέτο».
Καταλήγοντας, είπε: «Μιλάμε για μια εφαρμοσμένη πρακτική που την είδαμε και στην Κύπρο. Δεν κλείνει, αλλά ανοίγει τον δρόμο για το Επαγγελματικό Λύκειο και σίγουρα θα δούμε τη σωστή εφαρμογή. Η Επιτροπή προτείνει να ξεκινήσει καλώς εχόντων των πραγμάτων από το 2026».