Μοναδικά ιστορικά παράδοξα συνοδεύουν τη μακροβιότερη πίστα στο καλεντάρι των Grand Prix. Γιατί διεξάγεται Σάββατο, ποιοι έχουν τις περισσότερες νίκες και γιατί εκεί το «μηδέν» έχει καταγραφεί ως μέγεθος…

Η πίστα του Assen είναι η μόνη στην οποία έχει διεξαχθεί Grand Prix κάθε χρόνο από την ίδρυση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ταχύτητας, το 1949.

Οι αγώνες μοτοσυκλετών πάντως είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα στο Assen και συγκεκριμένα από το 1925. Τότε είχαν ενωθεί δρόμοι γύρω από την πόλη σε μια διαδρομή 27,53 χλμ. Από την επόμενη χρονιά και ως το 1946 η διαδρομή κόντυνε στα 16,54 χλμ. (από το ’39 ως το ’46 δεν υπήρξε αγώνας λόγω του Β’ Παγκ. Πολέμου).

Το 1955 η διαδρομή μειώθηκε ξανά σχεδόν στο μισό (7,704 χλμ.) και έπειτα πάλι το 2002.

Σήμερα η διαδρομή έχει μήκος μόλις 4,542 χλμ. ωστόσο διατηρεί ακόμη ορισμένες από τις πρώτες στροφές του 1925!

Κατά παράδοση το Assen TT διεξάγεται το τελευταίο Σάββατο του Ιουνίου. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα ετήσια αθλητικά δρώμενα της Ολλανδίας.

Το event ξεκινά την Πέμπτη με τα ελεύθερα δοκιμαστικά. Τα χρονομετρημένα διεξάγονται την Παρασκευή και ο αγώνας το Σάββατο. Η λόγος είναι πως τότε, όταν ξεκίνησε η αγωνιστική δραστηριότητα στις αρχές του 1900, η υπερσυντηρητική ολλανδική κοινωνία δεν έβλεπε με καλό μάτι τη διεξαγωγή του κατά την αργία της Κυριακής, ως αντικείμενη στις επιταγές της θρησκείας.

Ο αστικός μύθος έχει τη δική του εκδοχή για την ημέρα διεξαγωγής υποστηρίζοντας ότι επειδή οι Ολλανδοί είναι επιρρεπείς στην κατανάλωση αλκοόλ και το ξενύχτι, ένα τέτοιο event την Κυριακή θα έκανε δύσκολη την επιστροφή στην εργασία τους τη Δευτέρα…

Στην ιστορία του Assen TT υπάρχουν δύο αναβάτες που έχουν κερδίσει από 3 αγώνες στην ίδια μέρα. Το 1964 ο Jim Redman κέρδισε και στις τρεις κατηγορίες της εποχής -125, 250 και 350- οδηγώντας μοτοσυκλέτες της Honda. Συνολικά εκείνη τη μέρα οδήγησε 416 χλμ.

Τρία χρόνια αργότερα ήταν η σειρά του Mike Hailwood, ο οποίος κέρδισε πάλι και τις τρεις κατηγορίες, οι οποίες πλέον είχαν αλλάξει στις 250, 350 και 500.

Το 1975, στον αγώνα των 500, οι Barry Sheene και Giacomo Agostini τερμάτισαν απολύτως μαζί, αφού τα χρονόμετρα δεν κατάφεραν να τους διαχωρίσουν, όταν πέρασαν μαζί τη γραμμή τερματισμού μετά από 16 γύρους αγώνα. Ο χρόνος που καταγράφηκε ήταν 48 λεπτά, ένα δευτερόλεπτο και μηδέν εκατοστά (48’01’’00) για μια μέση ωριαία ταχύτητα 155,64 χλμ./ώρα.

Ωστόσο οι κριτές του τερματισμού έδωσαν τη νίκη στον Sheene. Η περίπτωση αυτή θεωρείται πως αποτελεί τη μικρότερη διαφορά τερματισμού ανάμεσα στον πρώτο και το δεύτερο, στην ιστορία των GP. Αλλόκοτο, αφού δεν καταγράφηκε διαφορά καθώς ήταν μηδενική.

Ενδιαφέροντα στατιστικά για το Assen TT…

– Συνολικά στο Assen έχουν διεξαχθεί 253 Grand Prix μοτοσυκλετών σόλο, δηλαδή χωρίς sidecar.

– Ο πιο επιτυχημένος κατασκευαστής στο Assen από το 2002 και μετά (εποχή των τετράχρονων) είναι η Yamaha, με επτά νίκες. Η Honda έχει τέσσερις νίκες και η Ducati μία, το 2008.

– Η νίκη του Ben Spies στο ολλανδικό GP το 2011 ήταν η τελευταία από αναβάτη εκτός της πεντάδας των alien, δηλαδή των Casey Stoner, Valentino Rossi, Dani Pedrosa, Marc Marquez ή Jorge Lorenzo.

– Ο αναβάτης με τις περισσότερες νίκες στο Assen είναι ο Angel Nieto. Έχει 15 στις κατηγορίες GP125 και GP50. Ακολουθεί ο Giacomo Agostini με 14 νίκες στα 500 και 350.

– Από τους σύγχρονους αναβάτες, πλέον νικηφόρος είναι ο Valentino Rossi, με 8 συνολικά νίκες: 6 στα MotoGP και από μία στα GP250 και GP125.

– Μόλις 4 ολλανδοί αναβάτες έχουν κερδίσει το Grand Prix της πατρίδας τους. Ο Paul Lodewijkx στα GP50 του 1968, ο Wil Hartog στα GP500 το 1977, ο Jack Middelburg στα GP500 το 1980 και ο Hans Spaan στα GP125 το 1989.

– Ο τελευταίος ολλανδός αναβάτης που ανέβηκε στο βάθρο του Assen ήταν ο Wilco Zeelenberg (ο τωρινός Team Manager της εργοστασιακής Ομάδας Movistar Yamaha MotoGP). Ο Zeelenberg είχε τερματίσει 3ος στα GP250 το 1994.