Πολλοί αναρωτιούνται με αφορμή τις καταστροφικές πυρκαγιές που μαίνονται σε ολόκληρη τη χώρα, γιατί δεν αγοράζουμε επιπλέον πυροσβεστικά αεροσκάφη προκειμένου να μην έχουμε κάθε καλοκαίρι τα ίδια προβλήματα με τις φωτιές ή γιατί π.χ. αντί να αγοράζουμε 18 μαχητικά Rafale να μην αγοράσουμε 15 και με τα υπόλοιπα χρήματα να πάρουμε σύγχρονα εναέρια μέσα κατάσβεσης.

Εύλογα τα ερωτήματα, αλλά η λύση δεν είναι τόσο απλή. Μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραηωσιφίδης τόνισε πως «έχουμε συγκεντρώσει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, 40 πυροσβεστικά εναέρια μέσα, ίσως και παραπάνω. Εναέρια έχουν μόνο οι παραμεσόγειες χώρες. Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, εμείς και η Τουρκία. Στον Καναδά, σε σχέση με τη μεγάλη του έκταση, υπάρχουν ελάχιστα εναέρια πυροσβεστικά μέσα. Στις ΗΠΑ υπάρχουν μόνο στις δυο ακτές (σ.σ. της δύο πλευρές της χώρας), ενώ εναέρια υπάρχουν και στην Αυστραλία».

Και συνεχίζει: Ακόμα και να διαθέταμε ό,τι οικονομικά μέσα είχαμε, δεν υπάρχουν για να τα αγοράσουμε. Η αγορά είναι πολύ μικρή. Τα Canadair, που δε λέγονται πια Canadair γιατί η εταιρεία που τα κατασκευάζει είναι άλλη, έπαψαν να παράγονται από το 2005 λόγω έλλειψης παραγγελιών. Για να μπορέσεις να παραγγείλεις θα πρέπει να συμφωνήσεις με την εταιρεία. Η εταιρεία περιμένει να συγκεντρώσει παραγγελίες (σ.σ. δεν μπορεί να μπει στη διαδικασία να κατασκευάσει ένα ή δύο, γιατί είναι ασύμφορο οικονομικά)».

Σύμφωνα με τον αεροναυπηγό, «εμείς ρυθμίζουμε την αγορά αυτή τη στιγμή, γιατί ανακοινώσαμε πριν μερικούς μήνες την παραγγελία 8 νέων αεροσκαφών και την ανακατασκευή 7 από τα παλαιότερα που διαθέτουμε. Θέλουμε τρία χρόνια κατά πάσα πιθανότητα για να πάρουμε αεροσκάφη και για να πάρουμε και τα 8, πιθανότατα θα φτάσουμε στο τέλος της δεκαετίας.

Η εταιρεία κατασκευάζει 1 με 1,5 αεροπλάνο το χρόνο. Φέτος κάνουμε τεράστια προσπάθεια να έχουμε εναέρια μέσα.

Διαθέτουμε 7 από τα νεότερα πυροσβεστικά, τα Canadair CL2/415 και περίπου 10 από τα παλαιότερα τα οποία αισίως κάποια από αυτά έχουν κλείσει 50 χρόνια χρήσης. Θέλαμε τη δεκαετία του 2000 να τα αντικαταστήσουμε, παραγγείλαμε 10 με προοπτική άλλων 5, η παραγγελία των πέντε όμως δεν έγινε ποτέ. Χάσαμε 3 και έχουμε μείνει με 7. Τα παλαιότερο παραγγέλθηκε το ‘73 και είναι ακόμα σε υπηρεσία, αλλά τα εναέρια από τη στιγμή που συντηρούνται αποδίδουν, απλώς οι νεότερες εκδόσεις είναι ικανότερες».