Η ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης του προβλήματος της ενδοσχολικής βίας επισημάνθηκε στην παρουσίαση της έκδοσης «Ομαδική Βία και Επιθετικότητα στα Σχολεία» (εκδ. Νομική Βιβλιοθήκη). Την έκδοση επιμελήθηκε η Ειδική Επιτροπή Μελέτης των Ομάδων Ενδοσχολικής Βίας (ΕΕΜΟΕΒ) υλοποιώντας μια πρωτοβουλία της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Η ΕΕΜΟΕΒ συστάθηκε το 2006 με αφορμή το τραγικό περιστατικό της εξαφάνισης του Αλεξ στη Βέροια προκειμένου να καταγράψει, να μελετήσει και να αναλύσει το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας. Ο τόμος που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση, που φιλοξενήθηκε στο κτίριο της ΕΣΗΕΑ, αποτελεί έναν συνδυασμό εμπειρικής έρευνας και επιστημονικής μελέτης του φαινομένου και αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για όλους τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, όπως τονίστηκε από το πάνελ των ομιλητών, το οποίο συντόνιζε η πρώην πρόεδρος της Βουλής Αννα Μπενάκη – Ψαρούδα.

Η έκδοση περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις για ζητήματα σχετικά με την κατάρτιση, την επιμόρφωση και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, τη γενικότερη λειτουργία και οργάνωση του σχολείου για την πρόληψη αλλά και τον χειρισμό περιστατικών ενδοσχολικής βίας, τη σύνδεση του σχολείου με τις οικογένειες των μαθητών αλλά και άλλες δράσεις εκτός σχολείου. Μερικές από τις δράσεις που αναπτύχθηκαν εντός των σχολείων, είναι η δημιουργία ομάδων φιλίας και η αξιοποίηση της γλώσσας και του πολιτισμού αλλοδαπών μαθητών προκειμένου να γεφυρωθεί το χάσμα με τους ημεδαπούς μαθητές.

Από τον Συνήγορο του Πολίτη, ο Συνήγορος του Παιδιού Γιώργος Μόσχος κατέθεσε σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Στις προτάσεις αυτές περιλαμβάνονται η διαμόρφωση καλού σχολικού κλίματος επικοινωνίας, διαλόγου και εμπιστοσύνης ανάμεσα στους μαθητές, αλλά και η ύπαρξη ξεκάθαρων σχολικών κανόνων, ο οποίος θα προκύπτει μέσα από τη συνεργασία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων και θα προβλέπει τους βασικούς τρόπους διαχείρισης βίαιων συμπεριφορών.

Ακόμη προτείνεται η αξιοποίηση του θεσμού των μαθητικών συμβουλίων για την τήρηση των σχολικών κανόνων και η ύπαρξη σαφούς και αδιάβλητου συστήματος παρακολούθησης της εφαρμογής των κανόνων αυτών.

Ο Συνήγορος του Παιδιού θεωρεί επίσης αποφασιστικής σημασίας την ενίσχυση του ρόλου των μαθητών στη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων και απαραίτητη την ενημέρωση και την επικοινωνία με τους γονείς.