Με την τιμή της βενζίνης να σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και να έχει αγγίξει τα 2,5 ευρώ το λίτρο στην Αθήνα και να βρίσκεται μια ανάσα από τα 2,8 ευρώ το λίτρο στα νησιά (Αμοργός) η κυβέρνηση «κλειδώνει» τα νέα «πυροσβεστικά» μέτρα για την «φωτιά» της ακρίβειας.

«Κλειδί» για τις τελικές αποφάσεις αποτελούν τα έσοδα του προϋπολογισμού στο πρώτο πεντάμηνο του έτους τα οποία αναμένεται να ανακοινωθούν αύριο Τετάρτη (15/6) από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη, Σύμφωνα με πληροφορίες, τον Μάιο τα φορολογικά έσοδα ξεπέρασαν το στόχο λόγω των αυξημένων εισπράξεων από τον τουρισμό και τις πληρωμές του ΕΝΦΙΑ. Η υπεραπόδοση των εσόδων δημιουργεί δημοσιονομικό χώρο και ανοίγει το δρόμο για πρόσθετες παρεμβάσεις για τις τιμές των καυσίμων.

Σε αυτή τη κρίσιμη οικονομική συγκυρία ιδιαίτερη βαρύτητα αποκτούν οι σημερινές δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας Κρίστιαν Λίντνερ μετά τη συνάντηση του με τον Χρήστο Σταϊκούρα για τη πορεία της ελληνικής οικονομίας και τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Επίσης ένας ακόμα καταλυτικός παράγοντας για την ενεργοποίηση του νέου πακέτου τόσο από πλευράς κλίματος όσο και από πλευράς πόρων είναι το «πράσινο φως» για την έξοδο της χώρας από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας που αναμένεται να ανάψει το Eurogroup στη συνεδρίαση του στις 16 Ιουνίου και που σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η διαδικασία προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 21 Αυγούστου σηματοδοτώντας το οριστικό τέλος της μνημονιακής περιόδου για την Ελλάδα.

Το νέο πακέτο στήριξης

Αντλία βενζίνης σε αυτοκίνητο

Οι νέες παρεμβάσεις που σχεδιάζονται από το οικονομικό επιτελείο προβλέπουν παράταση του μέτρου της επιδότησης στη βενζίνη με αύξηση ποσού και του αριθμού των δικαιούχων του fuel pass, επέκταση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης στην αντλία με αναπροσαρμογή του ύψους της. Υπάρχει και πρόταση για εφαρμογή του μοντέλου της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης και στη βενζίνη αλλά με δεδομένο ότι το κόστος για τα δημόσια ταμεία είναι βαρύ η πρόταση δεν έχει μεγάλες πιθανότητες υλοποίησης.

Αναλυτικότερα το πακέτο περιλαμβάνει:

  • Επέκταση και διεύρυνση του fuel pass. Το επίδομα καυσίμων θα συνεχιστεί για τουλάχιστον ένα ακόμη δίμηνο, ενώ θα ανοίξει ακόμη περισσότερο η βεντάλια των δικαιούχων. Σχεδιάζεται αύξηση της επιδότησης των 30-50 ευρώ με έμφαση στα νησιά και αναπροσαρμογή προς τα πάνω του εισοδηματικού κριτηρίου προκειμένου να λάβουν το επίδομα περισσότεροι καταναλωτές. Το όριο εισοδήματος των 30.000 ευρώ (δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα) εξετάζεται να αυξηθεί στα 45.000 ευρώ καθαρά μετά από φόρους. Στο τραπέζι έχει πέσει και η πρόταση για επιδότηση της τιμής της βενζίνης απευθείας στην αντλία αλλά έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος. Ο πρώτος γύρος του fuel pass έδειξε ότι πάνω από 8 στους 10 δικαιούχους γύρισαν την πλάτη στην ψηφιακή κάρτα βενζίνης και στο μπόνους των 5 ευρώ και επέλεξαν την καταβολή της επιδότησης των 30 – 50 ευρώ στον τραπεζικό λογαριασμό προκειμένου να καλύψουν πιθανόν άλλες ανάγκες πέραν των καυσίμων.
  • Παράταση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης. Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και θα αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης στην αντλία. Το ποσό αυτό ανέρχεται σήμερα σε 12 λεπτά το λίτρο χωρίς τον ΦΠΑ. Με τον ΦΠΑ η επιδότηση φθάνει περίπου στα 15 λεπτά το λίτρο. Η νέα επιδότηση του ντίζελ κίνησης θα είναι μεγαλύτερη από 15 λεπτά το λίτρο.