Αλυσιδωτές συνέπειες στην εγχώρια αγορά προκαλεί το κλείσιμο της ρωσικής αγοράς για σειρά αγροτικών προϊόντων, που περιλαμβάνουν πέρα από τους χιλιάδες τόνους αδιάθετων οπωροκηπευτικών και φρούτων και το ενδεχόμενο κραχ στις τιμές παραγωγών, αλλά και τεράστια πλήγματα στους κλάδους μεταποίησης, εμπορίας, μεταφορών.

Αρχής γενομένης από τον πρωτογενή τομέα, ήδη σε απόγνωση βρίσκονται περίπου 25.000 παραγωγοί ροδάκινων, νεκταρινιών, ακτινιδίων και σταφυλιών που αναζητούν τρόπο να διαθέσουν τα προϊόντα τους και να διασώσουν το εισόδημά τους.

Οι εκτιμήσεις θέλουν τα οπωροκηπευτικά και φρούτα να καταγράφουν απώλεια 200 εκατ. ευρώ από τη ρωσική εξέλιξη, καθώς χιλιάδες τόνοι θα μείνουν αδιάθετοι εξαιτίας της υπερπροσφοράς στην Ευρώπη, αλλά και της υποτονικής πορείας της εγχώριας κατανάλωσης, όπως γράφει σήμερα η «Ναυτεμπορική».

Επί της ουσίας η εξέλιξη στη Μόσχα αφήνει στον αέρα 600.000 τόνους οπωροκηπευτικών, γιατί ο αποκλεισμός από τη Ρωσία των περίπου 140-150 χιλ. τόνων που εξάγει εκεί η χώρα ετησίως, σε συνδυασμό με την υπερπροσφορά από τις άλλες ευρωπαϊκές αγορές, αλλάζει άρδην τις εμπορικές ισορροπίες εντός και εκτός συνόρων.

Το πάγωμα στην υλοποίηση των συμβολαίων για εξαγωγές προς τη Ρωσία σηματοδοτεί τον αποκλεισμό της εν λόγω αγοράς για τα ελληνικά προϊόντα για τουλάχιστον μια πενταετία, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.

«Χρειάστηκε περίπου μια δεκαετία ώστε τα ελληνικά ροδάκινα να αποκτήσουν τα μερίδια που κατέχουν στη ρωσική αγορά. Πλέον η αντικατάστασή τους από άλλες χώρες δύσκολα ανακτάται», τονίζουν στην εφημερίδα παράγοντες της αγοράς, συμπληρώνοντας ότι «η επαναδιείσδυση στη Ρωσία θα χρειαστεί τουλάχιστον 4 – 5 χρόνια για τα ελληνικά προϊόντα, αλλά και πάλι το στοίχημα θα είναι πολύ δύσκολο να κερδηθεί».

Παράλληλα, μεγάλο «θύμα» στον εμπορικό πόλεμο που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ Ε.Ε. και Ρωσίας είναι η βιομηχανίας της μεταποίησης-τυποποίησης καθώς τινάζονται στον αέρα τα επιχειρηματικά πλάνα πολλών επιχειρήσεων, ενώ διακόπτονται και οποιεσδήποτε επενδυτικές κινήσεις αφορούσαν την ενίσχυση των δραστηριοτήτων τους. «Το αδιάθετο tonnage δεν αφήνει περιθώρια για σχεδιασμούς ανάπτυξης», αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη της αγοράς.

Την ίδια ώρα ο κλάδος των μεταφορών βρίσκεται εκτεθειμένος, αφού μεσούσης της σεζόν φορτηγά γεμάτα ευπαθή προϊόντα έχουν σηκώσει χειρόφρενο καθώς έχασαν τον προορισμό τους.

Ακόμα και οι εργάτες συλλογής και συσκευασίας βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο να διακόψουν την εργασία τους στο βαθμό που οι παραγωγοί αποφασίσουν να μην προχωρήσουν στη συγκομιδή των καλλιεργειών τους ή ακόμα και να μην προχωρήσουν σε νέες φυτεύσεις.