Τα τεσσεράμισι χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από το ΣΥΡΙΖΑ, πέρα από τα άλλα δεινά που επισώρευσαν, οδήγησαν και σε πολλές περιβαλλοντικές παραβιάσεις, πρόστιμα αλλά και πολύ χαμηλή απορροφητικότητα πόρων από τα Ταμεία της Ευρωπαϊκής  Ένωσης (ΕΕ).

Γράφει ο Γιώργος – Σταύρος Κρεμλής

Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου το 80% των περιβαλλοντικών κανόνων που είναι δεσμευτικοί για τη Χώρα μας προέρχονται από την ΕΕ και σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή τους η Ελλάδα είναι μεταξύ των ουραγών της Ένωσης. Έχει καταδικαστεί κατ’ επανάληψη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και μέχρι στιγμής έχει πληρώσει πρόστιμα ύψους 115 εκατ. ευρώ για: 1) τη λειτουργία χωματερών (ΧΑΔΑ) –κυρίως στην Πελοπόννησο– που πρέπει να κλείσουν και να αποκατασταθούν, 2) την έλλειψη Αποχετευτικών Δικτύων και δύο Κέντρων Επεξεργασίας Λυμμάτων (ΚΕΛ) στην Ανατολική Αττική, 3) την έλλειψη μονάδων διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων και 4) τη μη επαρκή τροφοδοσία του ΚΕΛ Θριασίου με τα λύμματα της περιοχής.

Ειδικά το τελευταίο, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ολιγωρίας και ανικανότητας διαχείρισης από την πλευρά της κυβέρνησης. Το πρόβλημα είναι ότι το κόστος σύνδεσης του ΚΕΛ Θριασίου με το δίκτυο των ιδιωτικών συνδέσεων (τριτογενές δίκτυο) είναι υψηλό για τα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν ακόμη βόθρους ή έχουν παράνομες συνδέσεις. Ωστόσο, η ΕΕ χρηματοδοτεί τόσο τον κεντρικό αγωγό όσο και το δευτερογενές δίκτυο, ενώ έχει ενημερώσει τις ελληνικές αρχές ότι μπορεί να χρηματοδοτήσει και το τριτογενές, λύνοντας έτσι το πρόβλημα. Η απάντηση των ελληνικών αρχών (Περιφέρεια, ΕΥΔΑΠ, Υπουργείο) ήταν ότι η ελληνική νομοθεσία δεν επιτρέπει τη χρηματοδότηση του τριτογενούς δικτύου. Η ίδια κυβέρνηση που νομοθετεί μέχρι και την τελευταία ημέρα παραμονής της στην εξουσία, πέρα από κάθε λογική και ηθική, για να τακτοποιήσει την κομματική νομενκλατούρα και τους μικροκομματικούς υπολογισμούς της, δεν βρήκε την ευκαιρία να ρυθμίσει νομοθετικά ένα τόσο απλό αλλά και τόσο σημαντικό θέμα. Αιδώς Αργείοι!

Να σημειωθεί, επίσης, ότι η Ελλάδα καταδικάστηκε πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και για την έλλειψη Αποχετευτικών και ΚΕΛ για οικισμούς ισοδύναμου πληθυσμού 2.000-10.000 (κατηγορία Γ) και, κατά πάσα πιθανότητα, θα της επιβληθούν πρόστιμα για τη μη ολοκλήρωση των έργων αυτών που θα μπορούσαν να είχαν γίνει με κονδύλια της ΕΕ.

Είναι τραγικό ότι πέρα από τα παραπάνω πρόστιμα που επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο, υπάρχει και υστέρηση στην απορρόφηση κονδυλίων για περιβαλλοντικές υποδομές, που αν είχαν απορροφηθεί όχι μόνο δεν θα συνεχίζαμε να πληρώνουμε αυτά τα πρόστιμα, αλλά αντιθέτως θα κατασκευάζονταν έργα που οδηγούν σε ανάπτυξη και δημιουργούν θέσεις εργασίας!

Οι παραπάνω απώλειες είναι πολλαπλές, αφού, μεταξύ άλλων, επιβαρύνουν και τη βαριά βιομηχανία μας, τον τουρισμό, ενώ υποβαθμίζουν την ποιότητα της ζωής μας. Ταυτόχρονα, όμως, η μη συμμόρφωση με τους κανόνες της ΕΕ οδηγεί και σε αλυσιδωτές αντιδράσεις, όπως για παράδειγμα οι καταστροφικές ζημιές στη Μάνδρα η οποία δεν είχε χαρτογραφηθεί –όπως επιβάλλει η Οδηγία για την αντιμετώπιση των πλημμυρών– ως επικίνδυνη περιοχή, με αποτέλεσμα να μην είχε ενταχθεί σε σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση των πλημμυρών.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα κληθεί σύντομα να διαχειριστεί μια βαριά περιβαλλοντική κληρονομιά, με πολλά ανοιχτά περιβαλλοντικά μέτωπα σε όλη τη Χώρα. Το προγράμμα της Ν.Δ. αλλά και η τεχνογνωσία των στελεχών της είναι εγγύηση για καλύτερη διαπραγμάτευση με την ΕΕ, εξάλειψη των προστίμων, αλλά και εφαρμογή μίας πολιτικής πραγματικής προστασίας του περιβάλλοντος, ζήτημα που αποτελεί προτεραιότητα για το 95% των Ευρωπαίων, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, με 9 στους 10 Ευρωπαίους να θεωρούν οτι η κλιματική αλλαγή είναι ένα σοβαρό πρόβλημα και 72% να ζητούν αυστηρότερες περιβαλλοντικές προδιαγραφές.

Η αλλαγή που έχουμε ανάγκη είναι στο χέρι μας. Γιατί αξίζουμε καλύτερα και μπορούμε καλύτερα!