Εξειδικευμένο εξοπλισμό απορρύπανσης θα αποστείλει το Λιμενικό Σώμα για την αντιμετώπιση της σοβαρής ρύπανσης στον Κόλπο του Μεξικού.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, «το Λιμενικό Σώμα, μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ανταποκρίθηκε σε αίτημα των Η.Π.Α. για διάθεση εξειδικευμένου εξοπλισμού απορρύπανσης από τις χώρες της Ε.Ε. προς αντιμετώπιση της σοβαρής ρύπανσης στον Κόλπο του Μεξικού συνεπεία του περιστατικού της πλατφόρμας Deepwater Horizon τον Απρίλιο του 2010».

Το αίτημα των αρμοδίων Αμερικανικών Αρχών διαβιβάσθηκε στην Ελλάδα μέσω του Περιφερειακού Κέντρου Καταπολέμησης Εκτάκτων Περιστατικών Ρύπανσης της Θάλασσας στη Μεσόγειο (REMPEC) για λογαριασμό του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Η Ελληνική συνδρομή, η οποία έγινε επισήμως αποδεκτή από τις αρμόδιες αμερικάνικες Αρχές, περιλαμβάνει την αποστολή δύο φορητών μονάδων περισυλλογής πετρελαίου (skimmers) βαρέως τύπου για χρήση στην ανοικτή θάλασσα.

Οι διαδικασίες αποστολής του εν λόγω εξοπλισμού, συνολικού βάρους περίπου δύο τόνων, θα ενεργοποιηθούν με πρωτοβουλία της αμερικανικής πλευράς.

Πιο συγκεκριμένα, το Λιμενικό Σώμα βρίσκεται σε ετοιμότητα για την αποστολή των δυο μονάδων περισυλλογής πετρελαίου, ωστόσο περιμένει το «πράσινο φως» από τις αμερικανικές Αρχές, στο πλαίσιο του επιχειρησιακού τους σχεδιασμού για την αντιμετώπιση της ρύπανσης.

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πρώτες χώρες από τα κράτη μέλη της Ε.Ε. που η ανταπόκρισή τους για διάθεση εξειδικευμένου εξοπλισμού απορρύπανσης έγινε αποδεκτή από τις αρμόδιες αμερικανικές Αρχές.

Όπως εξήγησε στο econews.gr ο κ. Μ. Φιλτικάκης, διευθυντής Γραφείου Τύπου του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, τα ελληνικά μηχανήματα επιλέγησαν από τα πρώτα γιατί είναι ανοιχτής θαλάσσης, μεγάλου μεγέθους και με μεγάλη απορροφητικότητα.

Επιπλέον, ο κ Φιλτικάκης ξεκαθάρισε ότι το κόστος αποστολής του εξοπλισμού θα το αναλάβει η αμερικανική κυβέρνηση και δεν θα επιβαρυνθεί με κανένα τρόπο το ελληνικό κράτος.

Υπογραμμίζεται ότι είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο Ναυτιλίας αποστέλλει εξοπλισμό για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης σε ξένο κράτος.

Συνδρομή και από το ΕΛΚΕΘΕ

Στις εργασίες για την απορρύπανση και την άντληση πετρελαίου της BP στον Κόλπο του Μεξικού συμμετέχει και το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών.

Πιο συγκεκριμένα, όπως δήλωσε στο econews.gr ο γεωλόγος – ωκεανογράφος, κ. Αριστομένης Καραγεώργης, διευθυντής ερευνών στο ινστιτούτο Ωκεανογραφίας του ΕΛΚΕΘΕ, στις αρχές Αυγούστου η Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας των ΗΠΑ (ΝΟΑΑ) ζήτησε τη συνδρομή του ΕΛΚΕΘΕ για τη διεξαγωγή ερευνών στην περιοχή του ατυχήματος.

Ειδικότερα η NOAA ζήτησε από το ΕΛΚΕΘΕ να χρησιμοποιήσει το μηχάνημα «LISST-Deep», ένα από τα πέντε που υπάρχουν παγκοσμίως και το οποίο έχει αγορασθεί από το πρόγραμμα αριστείας του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας.

Όπως εξήγησε στο econews.gr ο κ. Καραγεώργης, το όργανο «LISST-Deep» που διαθέτει το ΕΛΚΕΘΕ φτάνει σε βάθος τα 3.000 μέτρα, ενώ τα μηχανήματα «LISST» που κυκλοφορούν στην αγορά δεν ξεπερνούν τα 300 μέτρα.

Επισημαίνεται ότι το «LISST-Deep» έχει χρησιμοποιηθεί και στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα SESAME, προϋπολογισμού 10 εκατομμυρίων ευρώ.

Η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ έχει καταστήσει υποχρεωτική τη χρήση του συγκεκριμένου οργάνου για τη μέτρηση του μεγέθους των σταγόνων πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού.

Όταν η NOAA ζήτησε τις υπηρεσίες του ΕΛΚΕΘΕ, ο δρ. Αριστομένης Καραγεώργης βρισκόταν ήδη στις ΗΠΑ για την αναβάθμιση του οργάνου.

Το αίτημα των Αμερικανικών Αρχών έγινε δεκτό από το ΕΛΚΕΘΕ και έτσι το «LISST-Deep» παρέμεινε στις ΗΠΑ, ενώ στον Κόλπο του Μεξικού μετέβη και ο δρ. Θεόδωρος Κανελλόπουλος, γεωλόγος – ωκεανογράφος, προκειμένου να εκπαιδεύσει τους Αμερικανούς ωκεανογράφους.

Το όργανο «LISST-Deep» αναμένεται να επιστρέψει στην Ελλάδα τα Χριστούγεννα.

Η συμβολή του ΕΛΚΕΘΕ και των Ελλήνων ωκεανογράφων στις εργασίες απορρύπανσης στον Κόλπο του Μεξικού είναι πραγματικά αξιοσημείωτη.

πηγή: econews