Πριν περίπου ένα χρόνο ξεκίνησε στην χώρα μας η πώληση της Mercedes EQB, ενός δωρικού σχήματος (αλλά με αεροδυναμικό συντελεστή 0,28) ηλεκτρικού SUV, που είναι και το αντικείμενο της συγκεκριμένης δοκιμής μας.

Εξωτερικά δύσκολα θα την διακρίνεις (ειδικά αν είναι σε σκούρο χρώμα) από την θερμική GLB, με την οποία έχει σχεδόν τους ίδιους χώρους και πρακτικότητα. Οι διαφορές που προδίδουν το αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης της EQB, είναι στην κλειστή μάσκα, στην πίσω μπάρα LED φώτων, τις αεροδυναμικές ζάντες της AMG και τα γαλάζια λογότυπα που βρίσκονται στα εμπρός φτερά.

Η EQB είναι ένα από ελάχιστα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα της αγοράς που διατίθενται σε 5θέσια και 7θέσια διάταξη. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ανήκε στην εισαγωγική έκδοση (EQB 250) του μοντέλου και είχε θέσεις μόνο για πέντε επιβάτες. Βασίζεται σε ένα ειδικά διαμορφωμένο πάτωμα επάνω στο οποίο έχουν κατασκευαστεί οι συμβατικές GLA και GLB, με τη μπαταρία να είναι τοποθετημένη στο πάτωμα και τον ηλεκτροκινητήρα κάτω από το εμπρός καπό.

Εν συντομία

Στο εσωτερικό δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη διαμόρφωση και στην εκμετάλλευση των χώρων επιβατών και αποσκευών, που είναι πλούσιοι χάρη και στο μεγάλο μεταξόνιο (2.829 χλστ), ενώ το πλάτος των 1.834 χλστ και το ύψος των 1.677 χλστ επιτρέπει στην EQB να προσφέρει σημαντική ευρυχωρία στο εσωτερικό της. Οι πίσω επιβάτες, κάθονται ψηλά και έχουν επαρκή χώρο για τα γόνατα τους, ενώ με τη χρήση της προαιρετικά ρυθμιζόμενης 2ης σειράς καθισμάτων κατά 140 χλστ εμπρός-πίσω, αυτός ο χώρος μπορεί να αυξηθεί ακόμα περισσότερο, ωφελώντας και αυτόν των αποσκευών. Στην 5θέσια έκδοση που οδηγήσαμε η χωρητικότητα αποσκευών φθάνει τα 495 λίτρα που αυξάνονται έως τα 1.710 με αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.

Οι μεγάλοι χώροι συνοδεύονται από την παραδοσιακή Mercedes πολυτέλεια και αψεγάδιαστη εργονομία σε συνδυασμό με απρόσκοπτη περιμετρική ορατότητα. Ο οδηγός κάθεται σε μια πολυρυθμιζόμενη, με ανεκτή πλευρική στήριξη, υπερυψωμένη θέση και έχει μπροστά του δύο μεγάλες ψηφιακές οθόνες (10,25 ίντσες η κάθε μία) που δείχνουν ενιαίο σύνολο. Το ιδιαίτερα εντυπωσιακό και εύχρηστο σύστημα πολυμέσων MBUX της μάρκας απαιτεί ελάχιστη εξοικείωση, ενώ οι λίγοι φυσικοί διακόπτες που διατίθενται εξυπηρετούν τον οδηγό, που μερικές φορές μπορεί να μπερδευτεί με τις οθόνες αφής και το «Joy stick» που βρίσκεται στη βάση της κονσόλας.

Κινητήρας – Αυτονομία

Η EQB 250 διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 190 ίππων και μέγιστης ροπής 385 Nm, που δίνει κίνηση μέσω κιβωτίου μιας σχέσης στους εμπρός τροχούς. Αν και η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα δεν είναι μεγάλη, η ροπή καταφέρνει να δώσει στο βάρους 2+ τόνων αμάξωμα αξιοπρεπέστατες επιδόσεις με τα 0-100 σε 8.9΄΄ και την τελική να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ/ώρα. Στην πράξη και με το προφίλ λειτουργίας στη θέση sport (υπάρχουν ακόμα comfort, eco & individual) το μεγάλο αμάξωμα κινείται απρόσμενα σβέλτα με αντίτιμο –φυσικά- την υψηλή κατανάλωση ενέργειας.

Ο ηλεκτροκινητήρας παίρνει ενέργεια από μία μπαταρία λιθίου χωρητικότητας 66,5 kWh, η οποία υπόσχεται θεωρητική αυτονομία 422 έως 596 χλμ (ανάλογα που κινείσαι) με μέση κατανάλωση 16,3 έως 18,3 KWh/100 χλμ και βάση τα όσα ισχυρίζεται ο κατασκευαστής. Διαβάζοντας αυτό, βάζεις στο μυαλό σου το πολύ 350 έως 400 χιλιόμετρα αυτονομίας, αλλά να που στην πράξη η σχετικά μικρή μπαταρία του EQB αποδεικνύεται…Λερναία Ύδρα.

Οδηγώντας συντηρητικά με προφίλ eco (και το κιβώτιο στη θέση D-) και χωρίς ιδιαίτερη οικονομία στις περιφερειακές καταναλώσεις διαπιστώσαμε μέση κατανάλωση ενέργειας 14,5 KWh/100 χλμ, ενώ μέσα στην πόλη πέσαμε εύκολα στις 13,0 KWh. Η κατανάλωση αυτή εξασφαλίζει αυτονομία κοντά στα 500 χιλιόμετρα και εδώ πλέον η θηλιά στο λαιμό που σφίγγει όποιον κάτοχο αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος γράφει πολλά χιλιόμετρα ημερησίως, χαλαρώνει αισθητά.

Όσον αφορά τη φόρτιση, αυτή σε ταχυφορτιστή 100 kW είναι εφικτή (από το 10-80 %) σε περίπου 30 λεπτά, ενώ με τη χρήση Wallbox 11 kW, για μία πλήρη φόρτιση χρειάζονται περίπου έξι ώρες. Αξίζει να σημειωθεί και το ότι, σε ταχυφορτιστή μέσα σε 15 λεπτά η αυτονομία του οχήματος αυξάνει κατά 150 χιλιόμετρα.

Από τη θέση του οδηγού

Οι χώροι, η τεχνολογία και η ποιότητα υλικών/συναρμογής είναι αυτά που κερδίζουν τον όποιο χρήστη της EQB, ενός οικογενειακού οχήματος με έμφαση στην άνεση, την ασφάλεια, την σύγχρονη τεχνολογία, την προστασία του περιβάλλοντος και την άριστη ποιότητα κύλισης που προσφέρει. Στο δρόμο απολαμβάνεις κάθε διαδρομή αφού η ανάρτηση χωρίς να επηρεάζεται ιδιαίτερα από το μεγάλο βάρος, διατηρεί σε ανεκτό επίπεδο τις κλίσεις στις στροφές και απορροφά τις περισσότερες από τις αμέτρητες κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, γεγονός στο οποίο συντελεί και το ψηλό προφίλ των ελαστικών.

Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι μεγάλα καθώς βοηθά και το χαμηλό κέντρο βάρους, ενώ το πολύστροφο τιμόνι αποδεικνύεται σαφές και με αίσθηση. Σωστή αίσθηση έχουν και τα φρένα που συνήθως σε αυτοκίνητα με ανάκτηση ενέργειας μπερδεύουν τον οδηγό.

Το μεγάλο ατού της EQB όμως είναι η διαχείριση της ενέργειας που αυξάνει σημαντικά την αυτονομία, περιορίζοντας την κατανάλωση σε τιμές κάτω και από αυτές που υπόσχεται ο κατασκευαστής. Με προφίλ eco και το κιβώτιο στη θέση D- οι δυνατότητες επιτάχυνσης περιορίζονται αισθητά, αλλά στο άφημα του γκαζιού το βαρύ όχημα σχεδόν φρενάρει (προσομοιάζοντας τη λειτουργία one pedal) ανακτώντας ενέργεια. Ταυτόχρονα, η κατανάλωση ενέργειας πέφτει στις 13 με 14 KWh ανά 100 χιλιόμετρα, τιμή απίστευτη με βάση τις μέχρι τώρα εμπειρίες μας από αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Στο προφίλ comfort δεν παρατηρήσαμε ιδιαίτερη διαφορά (παρά μόνο στην αύξηση ενέργειας), ενώ επιλέγοντας το προφίλ sport η EQB «αγριεύει» απότομα και γίνεται όχημα επιδόσεων, με – φυσικά – την ανάλογη κατανάλωση. Σε κάθε περίπτωση, εάν δεν υπάρχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις σβελτάδας η καλύτερη επιλογή που θα κρατήσει μεγαλύτερες αποστάσεις από την πρίζα είναι eco στο προφίλ και D auto (το αυτοκίνητο μόνο του επιβραδύνει ή κάνει coasting ανάλογα με την απόσταση του προπορευόμενου οχήματος ή τη στροφή που ακολουθεί) στο κιβώτιο.

Τέλος, ψάχνοντας να βρούμε ελάττωμα δεν βρήκαμε κάτι ουσιαστικό, εκτός βέβαια από την έλλειψη ρεζέρβας που είναι μόνιμο φαινόμενο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Δια ταύτα

Η Mercedes EQB είναι ένα από τα μοντέλα που μπορούν να επηρεάσουν τους …ηλεκτροσκεπτικιστέ.

Με όλα τα πλεονεκτήματα της θερμικής έκδοσης, προσφέρει καλύτερη ποιότητα κύλισης, σβέλτες επιταχύνσεις, ανταγωνιστική αυτονομία και περιβαλλοντική προστασία.

Επιπλέον, η τιμή της είναι ανταγωνιστική με την αντίστοιχη θερμική έκδοση (GLB 250), στα 58.100 ευρώ χωρίς να υπολογίζουμε την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά».

Υπέρ

  • Χώροι
  • Σχεδίαση εσωτερικού
  • Τεχνολογίες
  • Άνεση ανάρτησης
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Αυτονομία
  • Διαχείριση ενέργειας

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, SUV
  • Διαστάσεις: 4.684 × 2.020 ×1.701χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.829 χλστ
  • Βάρος: 2.035 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 495 / 1.710 λτ
  • Ηλεκτροκινητήρας: Μόνιμου Μαγνήτη
  • Τύπος μπαταρίας: Ιόντων Λιθίου
  • Χωρητικότητα μπαταρίας: 66,5 kWh
  • Ισχύς: 190 ίπποι
  • Ροπή (Nm): 385
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 235/55/18
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,7 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 8,9΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 450+ χλμ
  • Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 14,5 kWh/100 χλμ
  • Φόρτιση: 0-100% (AC): σε Wallbox (11KW) περίπου 6 ώρες – σε
    ταχυφορτιστή (100 KW) από 10-80% σε 30΄, ή αυτονομία 150 χλμ σε 15΄
  • Τιμή: 58.100 ευρώ.