Πρόσφατα γνωρίσαμε στην επί ελληνικού εδάφους παρουσίαση το νέο Focus, που είναι ουσιαστικά η βελτιωμένη έκδοση της τρίτης γενιάς του ήδη ηλικίας 16 ετών μοντέλου της Ford. Η έκδοση αυτή προσφέρεται με τρία διαφορετικά αμαξώματα και μεγάλη γκάμα κινητήρων, συνεχίζοντας μια παράδοση που ξεκίνησε το 1998 και αριθμεί 12.000.000 μονάδες.

Στο Focus του 2014 υπάρχουν 18 νέες ή βελτιωμένες τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού driver assistance technologies, καθώς και ουσιαστικές βελτιώσεις στην οικονομία καυσίμου.

Το αυτοκίνητο που ήδη πωλείται, σηματοδοτεί επίσης το ευρωπαϊκό ντεμπούτο του SYNC 2, του προηγμένου συστήματος συνδεσιμότητας της Ford, ενώ προσφέρει μία γκάμα ισχυρότερων αλλά οικονομικών κινητήρων, όπως ο νέος 1.5 EcoBoost βενζίνης και ο TDCi diesel.

Διαθέσιμο σε 4θ, 5θ και wagon εκδόσεις, και με τη νέα εξωτερική απόχρωση Deep Impact Blue, το νέο Focus έχει χαμηλότερο και φαρδύτερο αμάξωμα, με νέα: καπό, πρόσοψη και μάσκα.

Λεπτότεροι, ανάγλυφοι προβολείς και επιμηκυμένοι προβολείς ομίχλης τονίζουν το δυναμικό στυλ του αυτοκινήτου, διακριτικές πινελιές χρωμίου δίνουν αίσθηση κομψότητας, ενώ το πίσω τμήμα είναι κομψότερο με νέα διάταξη πίσω πόρτας και λεπτότερα πίσω φώτα.

Ανασχεδιάζοντας το εσωτερικό, η Ford άκουσε προσεκτικά τα σχόλια των καταναλωτών και «απάντησε» με μία διάταξη πιο φιλική προς το χρήστη, πλαισιωμένη από ένα τιμόνι και μία κεντρική κονσόλα με λιγότερα χειριστήρια και διακόπτες. Το νέο σαλόνι σε black satin και λεπτομέρειες χρωμίου συμβάλλουν στη δημιουργία μιας πιο απλής και μοντέρνας εμφάνισης.

Η ανασχεδιασμένη κεντρική κονσόλα προσφέρει περισσότερο χώρο και ένα νέο, συρόμενο ενσωματωμένο υποβραχιόνιο. Η προσαρμοζόμενη κονσόλα χωράει διάφορα μπουκάλια και κύπελλα, ενώ μπορεί να μεταφέρει ταυτόχρονα ένα μπουκάλι 1L και ένα κύπελλο 0.4 l.

Το νέο Focus προσφέρει βελτιωμένη απόδοση καυσίμου μέχρι 19% συγκριτικά με το τρέχον μοντέλο, και μία σημαντική μείωση των εκπομπών CO2 σε όλην τη γκάμα.

Όσον αφορά τους κινητήρες θα συνεχίσει να προσφέρει τον βενζινοκινητήρα 1.0 EcoBoost 100 PS (και 125 PS), 99 g/km CO2, ενώ θα προσφέρεται επίσης με το νέο βενζινοκινητήρα 1.5 EcoBoost της Ford, που διατίθεται με 150 PS και 182 PS με ένα νέο, 6τάχυτο αυτόματο κιβώτιο. Όταν συνδυάζεται με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ο κινητήρας θα πετυχαίνει 7% βελτιωμένη απόδοση καυσίμου συγκριτικά με τον απερχόμενο κινητήρα 1.6 EcoBoost με την ίδια ιπποδύναμη. Το 2015 θα προσφέρεται επίσης με 6τάχυτο αυτόματο κιβώτιο.

Ο νέος κινητήρας 1.5 TDCi diesel 120 PS της Ford με αυτόματο, 6τάχυτο κιβώτιο PowerShift αναμένεται να προσφέρει 19% βελτιωμένη κατανάλωση συγκριτικά με το τρέχον TDCi 2.0 Focus 115 PS με PowerShift. Το μοντέλο 150 PS με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο θα προσφέρει 15 % βελτίωση σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση 140 PS.

Με βελτιωμένο έλεγχο και σύστημα διεύθυνσης, το Focus βελτιώνει την οδική συμπεριφορά και τη οδηγική απόλαυση. Οι μηχανικοί της Ford πέτυχαν μία πιο αξιόπιστη συμπεριφορά, με υψηλή απόκριση και αίσθηση του δρόμου αυξάνοντας τη δομική ακαμψία μπροστά, βελτιώνοντας τη γεωμετρία της ανάρτησης, αυξάνοντας την εγκάρσια ακαμψία των σαϊλεντμπλόκ της ανάρτησης που επηρεάζουν και το σύστημα διεύθυνσης και επαναρρυθμίζοντας τα αμορτισέρ.

Το Electric Power Assist Steering έχει νέα χαρτογράφηση που βελτιώνει την αίσθηση του οδηγού από το δρόμο. Το πρώτο στη βιομηχανία σύστημα Enhanced Transitional Stability παρακολουθεί την ταχύτητα του οχήματος και τις εντολές του οδηγού στο τιμόνι για να προβλέπει έγκαιρα την όποια απώλεια πρόσφυσης και ενεργοποιεί το Electronic Stability Control συντομότερα, προς όφελος της ασφάλειας και της άνεσης.

Θα διατίθεται επίσης με χειριστήρια τύπου paddle, ώστε να μπορούν οι οδηγοί να αλλάζουν σχέσεις στο κιβώτιο χωρίς να αφήνουν το τιμόνι. Τα χειριστήρια αυτά θα διατίθενται προαιρετικά με όλα τα αυτόματα κιβώτια και το PowerShift, σε εκδόσεις diesel και βενζίνης.

Το νέο Focus προσφέρει το SYNC 2. Το προηγμένο σύστημα συνδεσιμότητας που περιλαμβάνει έγχρωμη οθόνη αφής 8 ιντσών και προηγμένο φωνητικό έλεγχο για ευκολότερη πρόσβαση στα συστήματα ήχου, πλοήγησης, ελέγχου κλιματισμού και στα συμβατά κινητά τηλέφωνα.

Το σύστημα πλοήγησης του SYNC 2 λανσάρει επίσης διαιρούμενη οθόνη με λεπτομερή απεικόνιση των διασταυρώσεων, ανάγνωση ονομάτων δρόμων, τρισδιάστατη απεικόνιση κόμβων αυτοκινητοδρόμων και τοποσήμων και τον οδηγό Michelin.

Οι οδηγοί μπορούν να εισάγουν προορισμούς με μια μόνο φωνητική εντολή και να ζητάνε αναπαραγωγή μουσικών κομματιών με αγαπημένους ερμηνευτές. Πιέζοντας απλά το μπουτόν φωνητικού ελέγχου και λέγοντας «I’m hungry» («πεινάω») εμφανίζεται μία λίστα με τα κοντινά εστιατόρια, για τα οποία δίνονται οδηγίες πλοήγησης.

Το νέο Focus είναι το πρώτο Ford που προσφέρει Perpendicular Parking, μία νέα, hands-free τεχνολογία παρκαρίσματος που βοηθά τους οδηγούς με παρκάρουν με όπισθεν κάθετα παράλληλα με άλλα αυτοκίνητα.

Το σημερινό Focus λανσάρισε το σύστημα υποστήριξης παράλληλου παρκαρίσματος Active Park Assist που ενεργοποιείται μέσω μπουτόν και χρησιμοποιεί αισθητήρες υπερήχων για τον εντοπισμό χώρων στάθμευσης και έλεγχο του τιμονιού, ενώ ο οδηγός ελέγχει το γκάζι και το φρένο. Χάρη στην προσθήκη δύο νέων αισθητήρων στο πίσω τμήμα του νέου Focus, το Perpendicular Parking λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο.

Οι πρόσθετοι αισθητήρες βοηθούν τους οδηγούς στην έξοδό τους από χώρους στάθμευσης:

– Το Cross Traffic Alert προειδοποιεί τους οδηγούς που εξέρχονται με όπισθεν από ένα χώρο στάθμευσης για πιθανή διέλευση οχημάτων από πίσω τους. Λειτουργώντας με ραντάρ σε εμβέλεια 40 m, το σύστημα διαθέτει τρία χαρακτηριστικά προειδοποιητικά σήματα εάν ανιχνεύσει κάποιο όχημα να πλησιάζει από κάποια πλευρά
 

– Το Park-Out Assist υποστηρίζει τους οδηγούς καθώς εξέρχονται από ένα παράλληλο χώρο στάθμευσης. Αφού ο οδηγός επιλέξει την αριστερή ή τη δεξιά πλευρά, το σύστημα ελέγχει το τιμόνι, ενώ ο οδηγός λειτουργεί γκάζι και φρένο

Η Ford βελτίωσε επίσης το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης Active City Stop που χρησιμοποιεί αισθητήρες στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου για την αναζήτηση στατικών αντικειμένων μπροστά στο δρόμο. Αυτό προ-φορτίζει τα φρένα και -εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει- μειώνει τη ροπή του κινητήρα και αυτόματα ενεργοποιεί τα φρένα για να μειώσει τις επιπτώσεις της σύγκρουσης. Το σύστημα έχει αναβαθμιστεί για να λειτουργεί με ταχύτητες μέχρι 50 km/h, έναντι των 30 km/h της τρέχουσας έκδοσης.

Στην περίπτωση κινούμενων αντικειμένων, το Active Braking λειτουργεί παρόμοια με το Active City Stop αλλά με πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια ανίχνευσης μεταξύ 8 km/h και 180 km/h. Αυτό υποστηρίζει τους οδηγούς σε υψηλότερες ταχύτητες, για παράδειγμα στον αυτοκινητόδρομο, εκδίδοντας προειδοποιήσεις και αν χρειαστεί ενεργοποιώντας τα φρένα.

Η σημερινή τεχνολογία του Adaptive Cruise Control επιτρέπει στους οδηγούς να διατηρούν μία σταθερή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, ακόμα και όταν αυτό κινείται πιο αργά από την ταχύτητα του ταξιδιού. Σε περιπτώσεις που το Adaptive Cruise Control δεν είναι ενεργό, επεμβαίνει το Distance Indication system, που επιτρέπει στους οδηγούς να ορίζουν μία επιθυμητή απόσταση την οποία να διατηρούν από το προπορευόμενο όχημα. Εάν ο οδηγός πλησιάσει, το σύστημα ενεργοποιεί με μία οπτική προειδοποίηση τριών σταδίων στο ταμπλό, γκρι, κίτρινη και στη συνέχεια κόκκινη πριν ηχήσει η ακουστική προειδοποίηση.

Το Focus θα εφοδιάζεται επίσης με την τεχνολογία MyKey της Ford. Με το MyKey οι ιδιοκτήτες μπορούν να προγραμματίζουν ένα κλειδί (συνήθως για νεαρούς οδηγούς) το οποίο περιορίζει την τελική ταχύτητα, μειώνει τη μέγιστη ένταση ήχου του ηχοσυστήματος, αλλά και να το απενεργοποιήσει τελείως, εάν ο οδηγός και οι επιβάτες δεν έχουν δέσει τις ζώνες ασφαλείας τους. Επίσης, το σύστημα εμποδίζει τον οδηγό να απενεργοποιήσει τα συστήματα ασφάλειας.

Το βελτιωμένο Adaptive Front Lighting System προσαρμόζει τώρα τις δέσμες των νέων προβολέων Bi-Xenon HID σύμφωνα με τη διάταξη του δρόμου. Το σύστημα αξιολογεί το φωτισμό του περιβάλλοντος γύρω από το όχημα καθώς και αντικείμενα που βρίσκονται μπροστά στο δρόμο και στη συνέχεια διαμορφώνει τη δέσμη και την ένταση σε μία από τις επτά ρυθμίσεις, ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος, τη γωνία διεύθυνσης και την απόσταση από το αντικείμενο μπροστά.

Σε υψηλές ταχύτητες, όπως στον αυτοκινητόδρομο, οι δέσμες των προβολέων ανεβαίνουν βελτιώνοντας την ορατότητα σε πιο μακρινή απόσταση. Στις πόλεις, όπου οι ταχύτητες είναι μικρότερες και ο φωτισμός των δρόμων πιο έντονος, οι δέσμες χαμηλώνουν για καλύτερο φωτισμό του δρόμου ακριβώς μπροστά. Όταν το όχημα στρίβει με χαμηλότερες ταχύτητες, το σύστημα προβάλλει μία δέσμη στο πλάι του δρόμου κάνοντας πιο ευδιάκριτους τους δικυκλιστές και τους πεζούς. Το σύστημα υποστηρίζει επίσης και τους οδηγούς που στρίβουν με υψηλότερες ταχύτητες κατευθύνοντας τις δέσμες προς το εσωτερικό της στροφής.

Το Focus συνεχίζει να προσφέρει καινοτομίες όπως το Door Edge Protector, που μειώνει την πιθανότητα ζημιάς με την ενεργοποίηση ενός προστατευτικού στην ακμή της πόρτας τη στιγμή που ανοίγει.

Οδηγήσαμε για λίγο την έκδοση των 1,5 diesel με τους 120 ίππους, διαπιστώνοντας πως παρά τα λιγότερα κυβικά ο κινητήρας δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από ροπή και απόδοση τον προκάτοχό του, ενώ στους ρύπους όντας κάτω από τα 100 γρ/χλμ δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας.

Το αυτοκίνητο είναι σβέλτο, εύχρηστο και σαφώς βελτιωμένο σε ηχομόνωση, αν και η ποιότητα κύλισης –ειδικά σε τραχύ οδόστρωμα- δεν είναι ότι καλύτερο. Ιδιαίτερα βελτιωμένο και άμεσο είναι το σύστημα διεύθυνσης που έχει υποστεί πολλές αλλαγές τόσο στη ρύθμιση της ηλεκτρικής υποβοήθησης, όσο και στους ελαστικούς συνδέσμους αλλά και την ακαμψία του πλαισίου.

Σε κάθε περίπτωση το Focus παραμένει ένα εξαιρετικά εύχρηστο και προβλέψιμο στην συμπεριφορά όχημα, με προβλέψιμη συμπεριφορά και ευκολία ελέγχου στις όποιες τάσεις αποσταθεροποίησης λόγω πίεσης.

Όσο για τις τιμές; Αυτές ξεκινούν από 14.420 ευρώ χωρίς απόσυρση (13.730 με απόσυρση) για το 1,0 turbo των 100 ίππων, με πλήρη εξοπλισμό (ESP με Hill holder, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέφτες, ηχοσύστημα με USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα Start-Stop, κλπ.).

Περισσότερα στη δοκιμή διαρκείας που θα ακολουθήσει.