12
loading

Πολλά τα παραδείγματα μεγάλων και εμβληματικών εταιρειών που δεν κατάφεραν να αντέξουν στο χρόνο και να κερδίσουν τη μάχη με τον ανταγωνισμό αλλά και τον πραγματικό δρομέα στον χώρο των επιχειρήσεων: Την τεχνολογία. Οι τάσεις, τα λεγόμενα trends καθώς και οι καθημερινώς εξελισσόμενους κολοσσούς στα πρόθυρα, ή στη δίνη, της χρεοκοπίας.

Ποιος δεν είχε ένα φιλμάκι Kodak στο σπίτι του; Ποιος ή ποια δεν είχε μία μικρή φωτογραφική μηχανή από τις οποίες πλέον, ως μόνη ανάμνηση, έχουν απομείνει μόνο οι χαρακτηριστικοί φάκελοι των φωτογραφικών πρακτορείων που είχαν μέσα τυπωμένες τις φωτογραφίες μας καθώς και μία κόπια από το εμφανιζόμενο φιλμ. Ποιος δεν κανόνιζε τις διακοπές του, ειδικά στις δεκαετίες του 70, του 80 και του 90, παίρνοντας μαζί έξτρα μπαταρίες για την φωτογραφική μηχανή και παραπανίσια φιλμ των 24 ή 36 φωτογραφιών. Πόσες και πόσες φωτογραφίες μας άλλωστε χάνονταν γιατί ήταν κουνημένες ή μαύρες. Σε κάθε γειτονιά σχεδόν το κίτρινο φόντο με την κόκκινη γραμματοσειρά της «Kodak» είχε γίνει ταυτόσημο με στιγμές ξεγνοιασιάς ή ταξιδιών.

Η φωτογραφία και ο κινηματογράφος έβαλε για τα καλά τις εικόνες στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Το όραμα του ιδρυτή της Kodak, George Eastman μετουσιωνόταν στο σύνθημα «πατάτε το κουμπί, κάνουμε τα υπόλοιπα». Από το 1888 (η εταιρεία ιδρύθηκε το 1889) ήθελε να κάνει τη φωτογραφία μία δραστηριότητα προσιτή στις μάζες. Μία δραστηριότητα που θα ταυτιστεί με τις εφευρέσεις και την καινοτομία. Και για πάνω από 100 χρόνια τα κατάφερε. Πλέον βρίσκεται στα όρια της κατάρρευσης.

Η πορεία της Kodak προς την κορυφή και τα ορόσημα

Στην περίοδο ακμής της ο γίγαντας της φωτογραφίας συνδύαζε τεχνολογίες αιχμής για την εποχή με νέες τεχνικές μαζικής παραγωγής φιλμ και χημικών στα εργοστάσιά της.

Με το σύνθημα «πατάτε το κουμπί, κάνουμε τα υπόλοιπα», ο George Eastman έβαλε την πρώτη απλή κάμερα στα χέρια των καταναλωτών το 1888. Με τον τρόπο αυτό, έκανε μια περίπλοκη διαδικασία εύκολη στη χρήση και προσιτή σε σχεδόν όλους.

Η Kodak ιδρύθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1880 και έγινε ένα κολοσσιαίο μπραντ στη βιομηχανία της φωτογραδίας, Ειδικά την δεκαετία του 1970.

Ας δούμε μερικά κομβικά σημεία:

1889: Ο George Eastman ίδρυσε την εταιρεία Eastman Kodak και εισήγαγε την πρώτη φωτογραφική μηχανή Kodak.

1891: Ο Τόμας Έντισον, χρησιμοποιώντας το φιλμ της Kodak, αναπτύσσει την πρώτη κινηματογραφική κάμερα.

1896: Η Kodak κατασκευάζει και πατεντάρει το πρώτο ειδικό φωτογραφικό χαρτί για ακτινογραφίες.

1935: Το Kodachrome είναι γεγονός, το πρώτο επιτυχημένο υλικό χρώματος και χρησιμοποιήθηκε τόσο στους κινηματογράφους όσο και για φωτογραφίες.

1962: Οι πωλήσεις έσπασαν το φράγμα του του 1 δισεκατομμυρίου

1966: Οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια.

1972: Οι παγκόσμιες πωλήσεις της Kodak ξεπέρασαν τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια.

1975: Ο Steve Sasson, μηχανικός της Kodak ανακάλυψε την 1η ψηφιακή φωτογραφική μηχανή.

1976: Η εταιρεία ήταν τόσο μεγάλη που ουσιαστικά ώθησε τους ανταγωνιστές εκτός αγοράς. Η Kodak είχε μερίδιο αγοράς στις κάμερες 85% και στα φιλμ είχε 90%

1981: Πωλήσεις ύψους 10 δισ. δολαρίων. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 η άνοδος της ψηφιακής φωτογραφίας με τις πωλήσεις αναλογικών καμερών να μειώνονται και οι πωλήσεις ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών να αυξάνονται.

1984: Τα πρώτα σύννεφα: Οι πελάτες άλλαξαν από την Kodak στη Fuji επειδή η ιαπωνική έγχρωμη ταινία ήταν 20% φθηνότερη από την Kodak.

1991: Η πρώτη ψηφιακή φωτογραφική μηχανή της Kodak. Στην επόμενη δεκαετία οι πωλήσεις μειώθηκαν

2012: Η Kodak κατέθεσε αίτημα για πτώχευση.

Πώς φτάσαμε από την κυριαρχία στην κατάρρευση

Το επιχειρηματικό μοντέλο της Kodak έμεινε γνωστό ως «ασημένιο αλογόνο» λόγω των χημικών συστατικών του κυριότερου άξονα της επιτυχίας της, του φιλμ.

Μια επιχειρηματική στρατηγική πολύ παρόμοια με αυτήν της Gillette ή των εταιρειών που παράγουν εκτυπωτές, οι οποίες πουλούν σε εξευτελιστικές τιμές τις ξυριστικές μηχανές ή τους εκτυπωτές και κερδίζουν από τις πωλήσεις των εξειδικευμένων λεπίδων και των εκτυπωτικών μελανιών αντιστοίχως.

Το μοντέλο δηλαδή του φθηνού ηλεκτρονικού ή ηλεκτρικού αντικειμένου με σχετικά πιο ακριβά ανταλλακτικά που γίνονται ανάρπαστα. Με το σπουδαίο αυτό μοντέλο λειτουργίας και με τις έξυπνες διαφημιστικές καμπάνιες, η Kodak κατάφερε να εδραιώσει την ανάγκη να διατηρούνται ανθρώπινες στιγμές μέσω της φωτογραφίας.

Οι φωτογραφικές αποτυπώσεις μέσω του φωτογραφικού φιλμ της Kodak έγιναν γνωστές και αποτέλεσαν την κορωνίδα της διαφημιστικής μηχανής της εταιρείας ως Kodak Moments.

Πως όμως από μια κυρίαρχη εταιρεία η Kodak κατέληξε να καταθέσει αίτηση για πτώχευση; Οι απαντήσεις δεν είναι απόλυτες και ποικίλουν.

Οι ιθύνοντες της εταιρείας γνώριζαν ή καλύτερα, προέβλεψαν, πόσο θα επηρεάσει η ψηφιακή τεχνολογία τη φωτογραφία. Ωστόσο να θυμίσουμε ότι η Kodak ήταν εκείνη που λάνσαρε πρώτη την ψηφιακή φωτογραφική μηχανή. Το μοντέλο ωστόσο που στηρίχθηκε κυρίως στις εμφανίσεις φιλμ, στα ανταλλακτικά και στις εκτυπώσεις εικόνων από εκτυπωτές που είχε εγκαταστήσει η εταιρεία σε πάνω από 10.000 επιχειρήσεις σε όλες τις ΗΠΑ, ήρθε να αντιπαρατεθεί με την κοσμογονία στον κόσμο της φωτογραφίας τα τελευταία 25 χρόνια.

Κάποιοι έκαναν λόγο για μυωπική επιχειρηματική αντίληψη. Κάποιοι άλλοι ότι οι ιθύνοντες της Kodak δεν κατάφεραν να αφουγκραστούν την εποχή και τις αλλαγές της. Στην πραγματικότητα ισχύουν όλα… και τίποτα.

Για παράδειγμα η Kodak to 2001, πριν ακόμα ο Μάρακ Ζάκερμπεργκ, γράψει τις πρώτες γραμμές κώδικά του Facebook, είχε δημιουργήσει ιστοσελίδα ανταλλαγής εικόνων, το «Ofoto». Η Kodak δημιούργησε την ιστοσελίδα ώστε να ανταλλάζονται οι φωτογραφίες ανάμεσα στους καταναλωτές και να γίνεται πιο εύκολη η μετέπειτα εκτύπωσή τους. Δηλαδή, όπως διαφαίνεται και στη συνέχεια, η σημαντικότερη αποτυχία της εταιρείας ήταν στο να κατανοήσει ότι η διαδικτυακή ανταλλαγή φωτογραφιών και εικόνων ήταν το νέο αναδυόμενο επιχειρηματικό μοντέλο και όχι απλά ένα μέσο για να αυξήσει τις πωλήσεις της.

Το Facebook τo 2004 ήρθε να βάλει τέλος στην ψηφιακή εκτύπωση των φωτογραφιών.

Η μείωση της εκτύπωσης φωτογραφιών όμως ήρθε και χέρι-χέρι με την άνοδο των κινητών τηλεφώνων που είχαν τη δυνατότητα να τραβάνε φωτογραφίες. Όπως αναφέρει ο Willy Shih, πρώην αντιπρόεδρος της Eastman Kodak και υπεύθυνος του νεοσύστατου τότε τμήματος της Ψηφιακής Εικόνας, το τμήμα του υποβαθμίστηκε μόλις οι ενσωματωμένες κάμερες στα νέα έξυπνα τηλέφωνα ήρθαν να κατακλύσουν την αγορά.

Πώς χάθηκε η ευκαιρία για την Kodak να γίνει το νέο Instagram και το παράδειγμα της Fujifilm

Για να γίνει πιο κατανοητή η ραγδαία πτώση μέσα σε κάτι περισσότερο από μια δεκαετία του άλλοτε κολοσσού πρέπει να δούμε κάποια νούμερα.

Όταν κυριαρχούσε το φιλμ στην αγορά της φωτογραφίας, κατά τη δεκαετία του 1990, η Kodak είχε ετήσια έσοδα που κυμαίνονταν στα 13 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ κατάφερε το 2000 να έχει κέρδη 1,4 δισεκατομμύρια και το 2002 μόλις 800 εκατομμύρια.

Το 2012 και μετά την αίτηση πτώχευσης από την Kodak η Ofoto πουλήθηκε έναντι μόλις 25 εκατομμυρίων δολαρίων. Λίγες μέρες μετά από αυτό το «ξεπούλημα» όπως το χαρακτήρισε ο Τύπος της εποχής, το Facebook εξαγόρασε το Instagram με αντίτιμο… 1 δισ. δολάρια. Αυτό το τεράστιο ποσό δαπανήθηκε για μία εφαρμογή που λανσαρίστηκε χρόνια μετά την ιδέα της Kodak με το Ofoto. Η οποία Kodak ωστόσο δεν κατάφερε να αφουγκραστεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούσε και εκείνο που ερχόταν με μεγάλες δρασκελιές.

Υπήρξε όμως ένας βασικός ανταγωνιστής της Kodak που επέλεξε την επιβίωση και προσαρμόστηκε. Τη δεκαετία του 90 Kodak και Fujifilm μοιράζονταν σχεδόν την πίτα. Η Fujifilm αντί να παραμείνει στον γνωστό κύκλο εργασιών της για ένα χρόνο, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, τα στελέχη της κατέγραψαν τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό της εταιρείας και αντιλήφθηκαν ότι μπορεί να αναβαθμιστεί και να προσαρμοστεί στα νέα μοντέλα.

Για παράδειγμα, η εταιρεία κατάφερε να προβλέψει την εκτόξευση των οθονών LCD και επένδυσε σε αυτή την αγορά. Επιπλέον, με την εξαγορά της Toyoma Chemical το 2008, μπήκε επιτυχώς στον τομέα της φαρμακοβιομηχανίας. Κατά την ίδια περίοδο, λόγω του ότι το κολλαγόνο ήταν παράγωγο του φιλμ, κατάφερε να προσαρμόσει την τεχνογνωσία της, ιδρύοντας εταιρεία παραγωγής μακιγιάζ με το όνομα Astalif.

Έτσι μέσα σε μία δεκαετία ο κύριος ανταγωνιστής της Kodak άλλαξε τον κύκλο εργασιών του καταφέρνοντας να επιβιώσει και να ξαναγίνει κερδοφόρα.

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

12
σχόλια
  1. avatar Χαλκιδέος

    Αυτό μου θυμίζει και την περίπτωση της ΝΟΚΙΑ που τη δεκαετία του \'90 και του \'00 πετούσε στα ουράνια με τα κινητά που είχαν τα κουμπάκια και το παιχνίδι με το φιδάκι, αλλά όταν άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους τα πρώτα smartphones της Samsung και της Apple, άρχισε να \"βουλιάζει\"...

  2. avatar Ελ Βελ

    Ο Ζικο τα ειπε ολα.Αυτη η τεχνολολαγνεια εχει καταστρεψει καθε ιχνος ποιοτητας.Ολα φτιαχνονται για να τα πετας για να αγορασεις αλλα.Δουλοι των εταιρειων (ειδικα την \"υψηλης τεχνολογιας\").

    1. avatar Giorgis

      Δεν θα διαφωνήσω αλλά η αγορά είναι αυτή που κάνει κουμάντο. Και την αγορά την αποτελούν άνθρωποι. Συνήθως η ευκολία και το κόστος (κτήσης + χρήσης μαζί) είναι αυτά που οδηγούν τις εξελίξεις. Αυτός δεν ήταν κι ο λόγος που πήγαμε από τα άλογα στα αυτοκίνητα? Έτσι κι εδώ. Μπορεί να δίνεις 50 χιλιάρικα για μια καλή επαγγελματική ψηφιακή studio των 150 Mpixel, αλλά θα δώσει πίσω τα λεφτά της με τις ευκολίες που προσφέρει. Μόνο τα φιλμ που θα γλιτώσει ο επαγγελματίας σε βάθος χρόνου... τα \'βγαλε τα λεφτά της. Άσε που το αποτέλεσμα είναι ορατό άμεσα και αποστέλλεται στον πελάτη χωρίς επιπλέον κόστος. Το πέρασμα της φωτογραφίας στο photoshop για περαιτέρω επεξεργασία θα απαιτούσε πανάκριβο scanner που τελικά θα έκανε ψηφιοποίηση όπως ακριβώς ο αισθητήρας της ψηφιακής μηχανής αφού σήμερα ΟΛΑ, είτε ανεβαίνουν στο internet, είτε προορίζονται για τηλεόραση, είτε για εκτύπωση είναι ψηφιακά ακόμη κι αν πριν ήταν αναλογικά. Όσοι δεν το καταλαβαίνουν είναι σαν αυτούς που σχολιάζουν στο youtube για την ποιότητα που έχει το βινύλιο που υποτίθεται ότι ακούν στο βίντεο, το οποίο φυσικά έχει μετατραπεί σε ψηφιακό. Στο τέλος το θέμα είναι τι χάνεις και τι κερδίζεις. Και σε τι βαθμό το καθένα. Άλλο πράγμα η επαγγελματική χρήση που περιλαμβάνει και το κόστος και τον χρόνο κι άλλο το χόμπι που αναζητά την ποιότητα ανεξαρτήτως κόστους και χρόνου. Κι αν συζητήσουμε για φωτογραφίες από κινητά που είναι πλέον η πλειοψηφία, το μόνο που ενδιαφέρει είναι πόσο εύκολα θα ανέβει σε FB & Instagram.

  3. avatar Η φύση ειναι απαραβατη

    Εκ φύσεως ενα προϊόν δεν μπορει να μεσουρανεί για παντα.Μια εταιρεια που γεννιέται και γιγαντώνεται γυρω απο ενα προϊόν/ιδεα και σε μια εποχή, ειναι φύσει αδυνατον να περασει εξίσου επιτυχώς σε ενα αλλο σε μια δραματικά αλλη εποχή. Αφ’ενος τα στελέχη της ειναι λογω θέσης απασχολημένα με την διαχείριση της εταιρειας και αφ’ετερου ειναι η οπτική γωνια που εχουν τετοια, που δεν επιτρέπει να «δουν» το μετα οπως το βλέπει καποιος εξω απο την εταιρεια και τα οσα αυτη κουβαλάει. Επισης, ακομη και αν ευφυώς εφεύρει το μελλον της ιδες της καποιος αλλος τελικα θα ειναι αυτος που θα το αξιοποιήσει. Το ποντίκι το ανακάλυψε η Xerox αλλα το ανέδειξε και το εκμεταλλεύτηκε ο Jobs Η Xerox επισης εφηύρε τον προάγγελο των windows αλλα σημερα τα ξερουμε απο την Microsoft. Αυτα ειναι λιγα παραδείγματα.. . Το μοίρασμα φωτογραφιών το εφηύρε η kodak αλλα ο Zuckerberg του εδωσε διάσταση και έφτιαξε εναν ολόκληρο κοσμο, των social media, πανω σε αυτη την εφεύρεση. Ισως δεν θα ζούμε σε χ χρονια για να δουμε την εξαφάνιση του concept “Facebook/social media” και το καινούριο που θα το σπρώξει στην λήθη, παρόλο που ο Zuckerberg ευφυώς απο τωρα σπρώχνει τους υπαλλήλους του να ειναι εκείνοι αυτοι που θα εφεύρουν αυτο το «νεο» που θα κάνει το Facebook παρελθόν. Οτι «ζει» με οποιοδήποτε τροπο υπόκειται αναπόδραστα σε ακμή και παρακμή!

    1. avatar Giorgis

      Υπάρχουν φυσικά και αντίθετα παραδείγματα, όπως η IBM που έφτιαχνε γραφομηχανές. Της οποίας μάλιστα η οπτική γωνία την εμπόδιζε να δει τη χρησιμότητα της φωτοτυπίας αφού είχαν καρμπόν στις γραφομηχανές τους κι έτσι δεν αγόρασε την πατέντα αφήνοντας τη στη Xerox. Κανείς τους δεν σκέφτηκε ότι το καρμπόν μπορεί αφενός να χρησιμοποιηθεί για λίγα αντίγραφα και μόνο την στιγμή που δακτυλογραφείται η σελίδα. Μετά πως θα έκανες αντίγραφα? Αυτό όμως δεν την εμπόδισε να μεγαλουργήσει και στον κλάδο των υπολογιστών και να είναι υπερδύναμη για δεκαετίες. Θέλω να πω, το ότι είναι πολύ καλή μια εταιρία σε κάτι, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να συνεχίσει με την αλλαγή της τεχνολογίας να είναι το ίδιο καλή ή και καλύτερη. Προφανώς αυτό δεν θα γίνεται για πάντα, αλλά δεν είναι δεδομένο ότι θα εξαφανιστεί στην πρώτη μεγάλη αλλαγή.

  4. avatar Giorgis

    \"Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 η άνοδος της ψηφιακής φωτογραφίας με τις πωλήσεις αναλογικών καμερών να μειώνονται και οι πωλήσεις ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών να αυξάνονται.\"
    Δεν μειώθηκαν οι πωλήσεις των αναλογικών εξαιτίας των ψηφιακών τότε. Το 1988 που πρωτοξεκίνησαν οι ψηφιακές ήταν πανάκριβες, με κακής ποιότητας και χαμηλής ανάλυσης φωτογραφίες και με τρομερά αργή μεταφορά σε υπολογιστή. Εδώ στα μέσα της δεκαετίας του 90 έπρεπε να δώσεις 500 χιλιάρικα για μια Casio με ανάλυση VGA και στα τέλη της δεκαετίας του 90 άλλα τόσα για μια Fuji με ανάλυση 2 Mpixel.
    Στην πράξη από τη δεκαετία του 2000 ξεκίνησε για τα καλά η ψηφιακή φωτογραφία.
    Η ειρωνεία είναι ότι η Kodak ανακάλυψε την ψηφιακή φωτογραφία που έμελλε να της βάλει την ταφόπλακα. Η εμμονή που είχε με το φιλμ και τις εκτυπώσεις σε χαρτί, εξαιτίας και του μεριδίου αγοράς που κατείχε, δεν την άφηναν να δει τις εξελίξεις που έρχονταν.
    Το ίδιο φαίνεται να παθαίνουν πολλές παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχουν καταλάβει την αλλαγή της εποχής σε ηλεκτροκίνηση και καθυστερούν στη μετάβαση αφήνοντας το πεδίο ελεύθερο σε νέες εταιρίες.

    1. avatar Ζικο

      Τωρα, παγματικα, πιστευεις οτι ακομα και τωρα που συζηταμε ειναι δυνατον να συγκριθη ακομα και η καλυτερη ψηφιακη φωτογραφια με μια φωτογραφια απο φιλμ ή ακομα χειροτερα απο slide? Με κανεις να υποθεσω οτι δεν ξερεις απο φωτογραφια ενω ειχα αντιθετη αποψη. Αμα θελεις, φερε οποια μηχανη θελεις και εγω θα ξεσκονησω μονο την Mamiya 645 ή την Rolleiflex 6008, να δουμε αν αξιζει η ψηφιακη φωτογραφια. Εκτος απο ευκολια και ανεση δεν εχει φερει τιποτα σπουδαιο. Ελαχιστοι ξερουν απο ποιοτητα φωτογραφιας και ας ειναι καλα το photoshop. Χωρις αυτο, δεν ξερω αν η ψηφιακη θα μπορουσε να επιβιωση. Αυτο, καθε παλιος, γνωστης και επαγγελματιας φωτογραφος θα στο πη. Το κακο ειναι οτι σημερα ενω μπορεις παλι στην αγορα να βρης αξιολογα αρνητικα φιλμ (γιατι αραγε ασχολουνται με αυτα???), δεν μπορεις να βρης slides (δυστυχως). Εχεις μια ταση, οτιδηποτε καινουργιο, να το θεωρεις και καλυτερο ενω η ιστορια εχει αποδειξει οτι θελεις πολλη εξελιξη και αρκετες δεκαετιες για να αποδειχθει κατι τετοιο, ΑΝ αποδειχθει!

      1. avatar Giorgis

        Φίλε Ζικο, δεν είπα ότι είναι καλύτερη η ψηφιακή αλλά το ότι επικράτησε. Για τον οποιοδήποτε λόγο. Έχει μεγάλη διαφορά. Το CD δεν είχε καλύτερο ήχο από ένα καλό πικάπ, αλλά επικράτησε. Και οι LCD τηλεοράσεις δεν ήταν καλύτερες από τις CRT, αρχικά τουλάχιστον, αλλά επικράτησαν. Ακόμη και σήμερα που έχουν λύσει σε μεγάλο βαθμό βασικά προβλήματα όπως η γωνία θέασης και η ποιότητα κίνησης, δεν έχουν τη ζεστασιά μια αναλογικής CRT. Έχουν όμως μεγάλη ανάλυση και πολλές ευκολίες, όπως αναπαραγωγή πολυμέσων και σύνδεση στο ιντερνετ. Και το VHS δεν ήταν καλύτερο από το 2000 της Philips (slow motion και reverse motion χωρίς ενοχλητικές γραμμές) αλλά επικράτησε σαν format εξαιτίας άλλων λόγων, κυρίως συμμαχιών. Το ευρύ κοινό δεν κοιτάζει την λεπτομέρεια της ποιότητας αλλά τις ευκολίες που προσφέρει η τεχνολογία και την τιμή. Δεν ήταν το photoshop αυτό που έδωσε τη μεγάλη ώθηση αφού και με τα θετικά slides πάλι έπεφτε photoshop πολλά χρόνια πριν την εμφάνιση ψηφιακών μηχανών. Το έχω κάνει άπειρες ώρες. Πως θα ανεβάσει στο instagram ο καθένας τη φωτογραφία που τράβηξε με την αναλογική του μηχανή? Θα τρέχει να τις εμφανίσει και θα τις σκανάρει? Αφού θέλει να δείξει που βρίσκεται εκείνη τη στιγμή για να μαζέψει like. Θα τον νοιάξει το βάθος πεδίου, το γράψιμο του δέρματος, η ευκρίνεια του φακού, τα πολωτικά φίλτρα? Πρέπει να πάρεις απόφαση ότι η τεχνολογία θα αλλάζει πάντα με κάποια θετικά και κάποια αρνητικά. Οι εταιρίες που δεν το αντιλαμβάνονται θα κλείσουν.

        1. avatar Ζικο

          Καλημερα φιλε... Εδω συμφωνουμε. Σε πεισμα ομως των συγχρονων μεσων τα παλια θα συνεχισουν να επιβιωνουν οσο υπαρχουν εστω και λιγοι γνωστες που αναζητουν την ποιοτητα ανευ συμβιβασμων. Γιαυτο παρα τις προσπαθειες να εξαφανιστει το πικαπ επιβιωνει και συνεχιζει να εξελισεται, με την φωτογρφια δεν υπαρχει εξελιξη των μηχανων αλλα ειχαν φτασει σε σημειο που δυσκολα πας παραπερα. Και σε αλλα διαφορα. Παντως και εγω φωτογραφιζω με μια Ε5 της Olympus τωρα, αλλα πολλες φορες με κρεμαει. Και εχω ξοδεψει ενα σωρο λεφτα για να παρω ολο το πακετο. Τωρα μαζευω λεφτα για μια Nikon D850 αλλα το πακετο ειναι πολυ πιο μεγαλο απο την Olympus (φακοι, φλας, περιφερειακα), και δεν ξερω αν θα παρω το επιθυμητο αποτελεσμα. Καλη Κυριακη!

          1. avatar Giorgis

            Καλή Κυριακή και σε σένα Ζικο.

    2. avatar Καλημέρα σας

      Μπράβο φίλε!

    3. avatar Φωτογραφος

      Έτσι ακριβώς

Παρακαλούμε περιμένετε ...