49
loading

Το ζήτημα των υποδομών στην Ελλάδα είναι μία αρκετά «πονεμένη» υπόθεση που έχει περάσει από χίλια μύρια κύματα. Κοινός παρονομαστής είναι ότι κάποιοι άνθρωποι δούλεψαν σκληρά και κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες ώστε να ανασυγκροτηθεί το οδικό δίκτυο, οι γέφυρες ακόμα και βασικές κτιριακές μονάδες.

Και όταν μιλάμε για εποχές μετά από πολεμικές συρράξεις (και η χώρα μας είχε εμπλακεί σε αρκετές) η ανάγκη για ανακατασκευή κατεστραμμένων υποδομών είναι εξαιρετικά σημαντική.

Σε δυσπρόσιτα μέρη της ελληνικής επαρχίας, κυρίως ημι-ορεινών και ορεινών περιοχών οι πιο ηλικιωμένοι αναφέρουν κάποια φορά με νοσταλγία ότι το «τάδε γεφύρι το έφτιαξε ο στρατός». Και όταν λένε ο στρατός εννοούν οι «θρυλικές» Στρατιωτικές Υπηρεσίες των Μικτών Ομάδων Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (Μ.Ο.Μ.Α.), που έφτιαξαν από το μηδέν σε πολλές περιπτώσεις, γεφύρια, δρόμους και άλλα πολλά όπως τις εγκαταστάσεις της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα.

H καταστροφή και η ερήμωση, ειδικά της υπαίθρου, κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο γέννησε μία ανάγκη ζωτικής σημασίας. Αυτή τη ζωτική ανάγκη κλήθηκαν να καλύψουν τα «παιδιά της ανάγκης» των Μ.Ο.Μ.Α., όπως τα έλεγαν.

Η ιστορική αναδρομή των Μικτών Ομάδων και η σημασία των «παιδιών της ανάγκης»

Το Γενικό Επιτελείο Στρατού στην σελίδα με την Ιστορία του Σώματος του Μηχανικού με δύο μικρές παραγράφους σκιαγραφεί την σημαντικότητα των Μ.Ο.Μ.Α.

«Το Μηχανικό συγκροτήθηκε επί του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας Ιωάννη Καποδίστρια την 28η Ιουλίου 1829 και ονομάστηκε "Σώμα Αξιωματικών Οχυρωματοποιίας και Αρχιτεκτονικής" με έδρα το Ναύπλιο. Αποστολή του ήταν η σύνταξη μελετών και σχεδίων για την κατασκευή, συντήρηση και βελτίωση των οχυρωματικών έργων, Στρατιωτικών και Δημοσίων κτιρίων, γεφυρών και οδών».

Και συνεχίζει σε άλλο σημείο: «Μετά την απελευθέρωση και τη λήξη του εμφυλίου πολέμου το Μηχανικό ανέλαβε την περισυλλογή-εξουδετέρωση των εκατοντάδων χιλιάδων ναρκών, βλημάτων πυροβολικού και όλμων και λοιπών πυρομαχικών που είχαν διασπαρεί κατά τη διάρκεια των συρράξεων. Σημαντικότατη είναι η συνεισφορά του Μηχανικού στις συμφορές που έπληξαν τη χώρα από τις κατά καιρούς θεομηνίες, ιδίως δε στους καταστροφικούς σεισμούς της περιόδου 1953 – 1999. Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η προσφορά της Στρατιωτικής Υπηρεσίας Κατασκευής Έργων Ανασυγκροτήσεως (ΣΥΚΕΑ), με τις Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (ΜΟΜΑ), στην ταχύτερη ανασυγκρότηση και ανάπτυξη ολόκληρης της Ελλάδας από το 1957 έως το 1992».

Οι εν λόγω θρυλικές μονάδες λοιπόν ήταν υπεύθυνες εν πολλοίς για το γεγονός ότι πολλά ορεινά χωριά απέκτησαν δρόμο που τα ένωναν με την υπόλοιπη Ελλάδα και τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα.

Οι καταστροφές που άφησε πίσω ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν σχεδόν ολοκληρωτικές. Ειδικά σε μία χώρα σαν την Ελλάδα η οικονομία της οποίας δεν είχε καταφέρει ποτέ να σταθεί πραγματικά στα πόδια της μετά και τις συνεχείς πολεμικές διενέξεις από το 1821 και έπειτα. Συν το γεγονός ότι η χώρα μας δεν πέρασε ποτέ στην πραγματικότητα από την «βιομηχανική εποχή». Οι παραγωγικές της δυνάμεις ήταν ο πρωτογενής τομέας και η αγροτοκτηνοτροφία.

Οι καταστροφές αυτές σε συνδυασμό με το απαρχαιωμένο εναπομείναν οδικό δίκτυο και το γεγονός πως σε πολλά μέρη δεν ήταν δυνατό για οικονομικούς και τεχνικούς λόγους να εμπλακούν ιδιώτες εργολάβοι, κατέστησαν επιτακτική την ανάγκη να αναλάβει το έργο αυτό το κράτος.

Το κράτος όμως τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια ήταν και εκείνο υπό κατάρρευση. Ο στρατός έμοιαζε σαν την μόνη εφικτή λύση λόγω των τεχνικών γνώσεων και της ύπαρξης έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού στο Μηχανικό. Έτσι οι Μ.Ο.Μ.Α. ενεπλάκησαν στην κατασκευή έργων που απαιτούνταν σε όλη την επικράτεια.

Σύμφωνα με καταγραφές από εν αποστρατεία αξιωματικούς που έχουν ασχοληθεί και ιστορικά με το έργο των Μ.Ο.Μ.Α. αυτό δεν έμενε μόνο στα έργα οδοποιίας αλλά και σε άλλα έργα υποδομής όπως αεροδρόμια, εγγειοβελτιωτικά μικρά έργα κοινής ωφέλειας και οικοδομικά.

H αποστολή που είχαν οι Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως

Σε περίοδο ειρήνης και με λογικό κόστος η αποστολή των ειδικών αυτών μονάδων ήταν η Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν σε περίοδο ειρήνης η με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα και μάλιστα στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών.

Επίσης στην ευθύνη τους οι Μ.Ο.Μ.Α. είχαν και την εκτέλεση μικρών έργων κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές.

Σε εμπόλεμη περίοδο οι Μ.Ο.Μ.Α. υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς υπό το Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και είχαν ως βασικό μέλημα την αποκατάσταση ζημιών από βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομών.

Το 1957 οι Ένοπλες Δυνάμεις κλήθηκαν  να φέρουν εις πέρας ένα αρκετά δύσκολο αλλά αναγκαίο έργο. Να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της χώρας. Έτσι στις έδρες των σπουδαιότερων νομών συγκροτήθηκαν επτά Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως. Οι έδρες των επτά Μ.Ο.Μ.Α. ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στο Ηράκλειο Κρήτης, στην Πάτρα, στη Λαμία, στη Λάρισα και στα Ιωάννινα.

Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από Αξιωματικούς και οπλίτες του Μηχανικού, που είχαν την αντίστοιχη τεχνική κατάρτιση αλλά και με ένα μικρό ποσοστό από Αξιωματικούς από τα υπόλοιπα όπλα του Στρατού. Επιπλέον σε αυτούς υπήρχε και πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό όπως γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων και εργάτες.

Μερικά από τα σημαντικά έργα που έφεραν εις πέρας οι Μ.Ο.Μ.Α.

Η εθνική και επαρχιακή οδοποιία ωφελήθηκε τα μέγιστα από τα έργα των Μ.Ο.Μ.Α. μιας και έγινε  κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ. Σε αυτούς τους δρόμους έγιναν και τεχνικά έργα όπως ασφαλτοστρώσεις, γέφυρες και τοίχοι αντιστήριξης.

Κατασκευάστηκαν αεροδρόμια από την αρχή είτε επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια της νησιωτικής Ελλάδος. Χωματουργικές εργασίες πραγματοποίησαν οι μονάδες και στο αεροδρόμιο των Σπάτων.

Κατασκευάστηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης.

Με την μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ.) πλέον των παραπάνω κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλ.π.

Οι Μικτές Μονάδες έδωσαν το παρών σε όλες τις μεγάλες συμφορές που έπληξαν τον Ελλαδικό χώρο μέσα στις 3,5 περίπου δεκαετίες που οι Μ.Ο.Μ.Α. παρήγαγαν έργο, όπως οι σεισμοί, οι πυρκαγιές και οι καταστροφές από ακραία καιρικά φαινόμενα.

Η διάλυση των Μονάδων και η επανασύστασή τους ως ΜΟΜΚΑ

Οι αιτίες για την διάλυση των Μ.Ο.Μ.Α. θα πρέπει να αναζητηθούν στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα και στην πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης. Δεν ήταν λίγες άλλωστε οι φορές μέσα στις δεκαετίες που λειτούργησαν που το έργο των Ομάδων έγινε όχημα εκμετάλλευσης από πολιτικά ή οικονομικά συμφέροντα.

Από τη δεκαετία του '80 κυβερνήσεις ζητούσαν περικοπές πιστώσεων προς τις Μονάδες. Στη συνέχεια άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των Μ.Ο.Μ.Α. ο διορισμός υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα η εκτέλεση πολλών εξ αυτών, να μην θεωρείται πια οικονομικά συμφέρουσα.

Το κύκνειο άσμα ήρθε στο τέλος τη δεκαετία του ’90 μετά από φημολογούμενες έντονες πιέσεις που ασκούσαν μεγαλοεργλάβοι και μεγαλοεκδότες. Με το Ν.2026/92 οι Μ.Ο.Μ.Α. διαλύθηκαν.

Το 2015 επί υπουργίας Πάνου Καμμένου οι Μ.Ο.Μ.Α. επανεμφανίστηκαν ως ΜΟΜΚΑ. Οι λόγοι που οι Μικτές Μονάδες ήταν αναγκαίες μετά τον πόλεμο, εν μέσω κρίσης εμφανίστηκαν υπό άλλο μανδύα.

Ο Πάνος Καμμένος στο πλαίσιο εγκαινίων 14 νέων διαμερισμάτων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που έφτιαξε η ΜΟΜΚΑ είχε αναφέρει ότι η Μονάδα ενεπλάκη με την κατασκευή hot spot αλλά και με έργα υποδομών σε νησιά του Αιγαίου και στην παραμεθόριο.

Οι ΜΟΜΚΑ συνεχίζουν το έργο τους, όχι σε τόσο ευρεία κλίμακα όπως οι προκάτοχοί τους, αλλά βοηθούν σε όσους τομείς οι Ένοπλες Δυνάμεις κλήθηκαν να παράσχουν χέρι βοηθείας.

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

49
σχόλια
  1. avatar Ζουμπανέας σπ

    Η μομα ήταν μια μονάδα υψηλών προδιαγραφών βοήθησε πολύ στην ανασυγκρότηση της χώρας κακώς την διελησαν

  2. avatar Χ. Χχαρισης

    κανενας λογος δεν γινεται για τα αν ενθυμουμαι 5 Ε.Α.Σ. ( Εργοταξιξια Αποκαταστασης Σεισμοπληκτων)
    που δημιουργηθηκαν για την αποκατασταση των σεισμοπληκτων της Θεσαλιας και Ηπειρου και κατα
    σκευασαν οικισμους ολοκκληρους απο προκατασκευασμενα σπιτια απο σκυροδεμα εξ ολοκληρου χωρις καμια προεκπαιδευση των στελεχων και με τη μεθοδο του απολογισμου

  3. avatar Ασχετος2

    Μια χαρά ήταν η μομα. Δεν σημαίνει ότι επειδή είμαι αριστερός δεν πρέπει να αναγνωρίζω τα σωστά έργα της δεξιάς. Μη τρελαθουμε με τα πολίτικαλ κορεκτ.

  4. avatar Γιωργος35790

    Παρα πολλα λαθη στη συνταξη του αρθρου.
    Ενα 10χρονο θα το εγραφε καλυτερα.

  5. avatar Μανωλης Σουσαμας ναυτις οδηγος

    Υπηρετησα τη θητια μου το 1970 μεχρι το 1972 δυο χρονια πραγματικης δουλειας μεμισθο φανταρου ολα καλα αλλα το παραπονο μου ηταν η μεγαλη αυστηροτητα τουτοτε διοικητη ονοματη ΒΟΥΤΣΙΝΑΣ απο πατρα και πολλα αλλα

  6. avatar Ελ Απ

    Καλημέρα. ΄Εχω δουλέψει στη ΒΥ/ΣΥΚΕΑ (Βάση Υλικού/Στρατιωτική Υπηρεσία Κατασκευής ΄Εργων Ανασυγκροτήσεως) και στις ΜΟΜΑ και κρίνω ότι μπορώ να παραθέσω το ακόλουθο σχόλιο. Οι ΜΟΜΑ, 7 στον αριθμό, ήταν διασπαρμένες ανά την επικράτεια (βλ. 1η Γιάννενα, 2η Λάρισα, 3η Θεσσαλονίκη, 4η Λαμία, 5η Πάτρα, 6η Αθήνα και 7η στην Κρήτη). Επιτρέψτε μου επίσης την ακόλουθη παρατήρηση. Αν οι ΜΟΜΑ δεν είχαν φτιάξει π.χ. τα αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης, δεν θα τις ήξερε όχι ο κόσμος όλος αλλά ούτε η μάνα τους και η Κυβέρνηση! ΄Οσο για τους φαντάρους που κάποιοι τους λυπήθηκαν, οι περισσότεροι έφευγαν από το Στρατό με δουλειά στα χέρια τους.
    Ευχαριστώ
    Μ΄αρέσουν πολύ τα σχόλια των άσχετων αλλά όχι των φανατικών και πολιτικοποιημένων που... δεν κρατιούνται!

  7. avatar ΜΟΜΑ απέκτησα μεγάλη εμπειρία

    6η ΜΟΜΑ 1986 Μενίδι Έδρα
    Κλιμάκια
    Μαραθώνα. Ελικοδρόμιο
    Χίο. Οδοποιία
    Λουτράκι. Σχολή Μ/Κ
    Κύθηρα. Αεροδρόμιο
    Σάμος. Αντιαρματικά τάφρο
    Έγινα χειριστής μηχανημάτων
    απο τα δέκα έξι

  8. avatar αντε ρε βλαχοι

    που εβαζαν τους φανταρους να σκοτωνονται στα εργα τζαμπα αντι να πληρωσουν εργατες να φαει κ ο κοσμακης!!! χαιρεστε κιολας ζωα

    1. avatar Πανος_74

      Ενω εσυ αρχικαραβλαχε αμεσως να δωσουν δουλεια στα ζωα που σε κλεβουν..αυτοι εκαναν σωστες δουλειες.ολοι οι αλλοι καναν ακριβα εργα και η δουλεια τους σκετη μαπα.αμεσως χαλουσαν ολα..ασχετοι και [...]

    2. avatar Δημητρης.

      Δουλευα φιλε σαν ναυτης οδηγος αυτοκινητων στην 5η ΜΟΜΑ και ανοιγαμε τον δρομο Ναου επικουρειου Απολλωνος - Πετραλωνα . Βλαχος δεν ειμαι και αν να θελεις να μαθεις ηταν πολυ καλυτερα απο το να καθοντε και να ξυνοντε τα φανταρακια . Και εκει εδουλευαν αρκετοι πολιτες και πολλα νεα παιδια εμαθαιναν να χειριζοντε μηχανηματα βαρια (Οι ΕΝΠΗδες - Εθελοντες Νεοι Προεφηβηκης Ηληκιας) . Γινοταν πολλαπλο καλο. Συν οτυ οτι δεν ετρωγαν τα λεφτα του κρατους οι επιτηδιοι. Αυτα για τις ΜΟΜΕΣ

    3. avatar Ελ Απ

      Είσαι μακριά νυχτωμένος !!!Μιλάς με το σήμερα! Τότε ο κοσμάκης όχι μόνο δουλειές είχε αλλά είχε όρεξη και για δουλειά!!! Και δούλευε πολύ... μόνο που κακόμαθε τα παιδιά του ...

    4. avatar Γιάννης Δ

      Αγαπητέ φίλε σε πληροφορω ότι απο αυτή Βλαχιά βγήκαν έμπειροι τεχνίτες και χειριστές μηχανημάτων, όσο από καμμία τεχνική σχολή της θεωρίας. Και ότι έργο γινόταν δεν επιβάρυνε τον Έλληνα, αλλά και γινόταν και σωστή δουλειά - κατασκευή. Ένας δρόμος έγινε απ' τη ΜΟΜΑ στη Χαλκιδική που ξέρω και δεν έχει φύγει πετραδάκι. Και ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι ενός και δύο ετών θέλουν διόρθωση , γιατί ο εργολάβος προσπαθεί να βγάλει και απ' τη μύγα ξυγκι. Και κάτι ακόμη. Οι φαντάροι χαιρόταν να προσφέρουν έργο που υ θα ωφελήσει τον τόπο, απ' το να κάθονται η να ασχολούνται με ανώφελα πράγματα.

  9. avatar Ellraiser

    Ευτυχως που ηταν η ΜΟΜΑ και ξεφυγαμε απο κατσικοδρομους και μονοπατια (και οχι μονο).
    Με το που μπηκαν οι εργολαβοι αρχησε η διαφθορα, η καταχρηση, οι προμηθειες και οι τεραστιες καθυστερησεις με 'τιναγμα' του προϋπολογισμου του καθε εργου.
    Διαχρονικα συνεβαλε και συμβαλει σε τεραστιο ποσοσστο του εξωτερικου χρεους του κρατους ειδικα με τις μαυρες τρυπες του στο ετησιο προϋπολογισμο.
    Ειναι αδιανοητο καθε κρατικο κοινωνικο αγαθο να το κατασκευαζει και να το διαχειριζεται ο ιδιωτης (και να επιδοτειται μαλιστα!!!!).

  10. avatar PanosGianaros

    ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΑ ΜΟΥ , , , τα παραμύθια έχουν αρχή και τέλος.
    Αρχη ήταν το 1957 με την δημιουργία της ΜΟΜΑ , , και το τέλος ήταν με τον Πρωθυπουργό της ΚΑΛΤΣΕΣΤΡΟΥΤΣΙ , , , Κώστα Ακατανόμαστο , ο οποίος ΔΙΕΛΥΣΕ την ΜΟΜΑ με τον νόμο 2026/ 1992.

    ΟΜΩΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΝ ΣΕ ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ.

    ΣΕ ΠΟΙΩΝ ΤΑ ΧΕΡΙΑ - - ΚΑΤΕΛΗΞΑΝ - - ΤΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΜΟΜΑ.
    ΜΠΟΥΛΝΤΟΖΕΣ , ΕΚΣΚΑΦΕΙΣ , ΟΔΟΣΤΡΟΤΗΡΕΣ , ΓΕΡΑΝΟΙ, ΦΟΡΤΗΓΑ , ΚΟΜΠΡΕΣΕΡ ΚΑΙ ΑΕΡΟΣΥΜΠΙΕΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟ ΕΙΧΕ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ ΤΗΣ Η ΜΟΜΑ.

    ΣΕ ΠΟΙΩΝ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΠΕΣΑΝΕ ΤΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ , ΠΟΙΟΙ ΕΓΙΝΑΝ ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΑΙ ΤΡΑΝΟΙ.
    Και αφού δεν ζεί ο ακατανόμαστος μήπως ξέρουν οι . . . . απόγονοι .
    Κάτι θα άκουσαν , , , σαν παραμύθι απο τον πατέρα και παππού. . . !

  11. avatar ΚαποιοςΑλλος

    Η διαφορα ειναι οτι η ΜΟΜΚΑ φτιαχνει υποδομες για να φιλοξενηθουν οι "μεταναστες εξ ανατολων" ενω η ΜΟΜΑ βοηθησε πραγματι την Ελλαδα σε μια δυσκολη περιοδο.

  12. avatar Οβψ

    Ενα μεγαλο "ευχαριστω" στις ΜΟΜΑ .Γιωργος Π.

  13. avatar ΣΚΟΠΟΜΑΧΟΣ

    Και άποψη των φαντάρων όπως τη διάβασα το 1998 γραμμένη σε σκοπιά:
    ΠΟΥ...ΝΑ ΜΟΜΑ ΠΟΣΑ ΠΑΙΔΙΑ ΘΑ ΦΑΣ ΑΚΟΜΑ!!!!

  14. avatar George17

    Για να βαλουμε τα πραγματα στην θεση τους (δειτε το εργο) Εχουμε τα φανταρια και τους εργατες που εφτιαξαν οτι θα κοστιζε τα διπλα ακομη και στο χωριο της μανας μου με τις συνθηκες του τοτε (ολοι αυτοι ειναι πατεραδες παπουδες θειοι μας) και εχουμε και τους υπολοιπους που πηραν την θεση τους και κονομανε ως κατασκευαστες (αυτο καταγραφεται).
    Να καταγραψουμε οτι το 74 εχουμε μια Κυπρο και απο τοτε εχουμε αλλες ποσες? (Ιμια Μακεδονια Καστελοριζο ΑΟΖ Υφαλο/δα Νηισα ΑΙγαιου Ηπειρο {ολη} Θρακη ουκ εστι τελος ...

  15. avatar Κarletos

    ΚΙ ' ΥΣΤΕΡΑ ΗΡΘΑΝ....
    ΟΙ ΑΚΤΩΡΕΣ....ΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΕΣ...ΟΙ ΤΟΞΟΤΕΣ....κ.α.
    ( βλεπεις εκει οι "μιζες" ηταν ευκολες....και δεδομενες....)

  16. avatar απριλιανη

    κανενας δεν μπορει να πει τιποτα για την 21 απριλιου δεν ηταν χουντα ηταν επαναστασης

  17. avatar Μπουρτζόβλαχος περήφανος.

    Ακόμη με τους δρόμους εκείνους πάμε στα κατσικοχώρια μας
    και όχι μόνον.

  18. avatar Προσωπική μαρτυρία.

    Χωριό της ορεινής Αρκαδίας εν έτει 1970 μια παρέα πιτσιρικαρίας
    καθόμαστε δίπλα στον χειριστή φαντάρο της ΜΟΜΑ ,που έκανε διάλειμμα
    απο την εργασία οδοποίησης ,παίζοντας ψιλομπαλίτσα μαζί μας στη πλατεία.
    Στην παιδική μας αφέλεια του λέμε: ''αχ και νάχαμε ένα γηπεδάκι ρε φίλε''
    Την επόμενη έρχεται ο φαντάρος και μας λέει ότι συνεννοούμενος με τον
    Λοχαγό του ,του επετράπη μετά τις εργάσιμες ώρες του να ασχοληθεί
    με το να μας στρώσει γήπεδο σε κάποιο σημείο που εμείς θα του
    υποδεικνύαμε. Τρία απογεύματα ασχολήθηκε καλή του ώρα οπου και νάναι,
    και μας έφτιαξε μια γηπεδάρα καθώς πρέπει. Με αυτό το γήπεδο ανδρώθηκαν
    όλες οι επόμενες πιτσιρικοπαρέες.

    1. avatar Xountalas

      Τοτε αγαπητε, η κεφαλη ( οι Συνταγματαρχες) δεν ηταν ΣΑΠΙΑ.Δες ποσα συμπερασματα αποκομιζει κανεις απο την ιστορια σου: ο στρατιωτης-χειριστης ΔΕΝ αυθαιρετησε αλλα πηρε την αδεια απο τον ανωτερο του λοχαγο( πειθαρχια).Ο λοχαγος, γνωριζοντας το πνευμα των δικων του ανωτερων ( προσφορα στον ελληνικο λαο) , δεν αδιαφορησε, ουτε εδειξε ευθυνοφοβια , ψελλιζοντας πχ δικαιολογιες περι καταναλωσης πετρελαιου, εκτος σχεδιασμου εργου κλπ.Οι αξιωματικοι ΤΟΤΕ ηταν μικροι ΗΓΕΤΕΣ , κατι που καταλαβαν καλα και οι Τουρκοι στην Κυπρο , λιγο μετα.Δεν θα σου ζητησω να κανεις συγκριση με το ΤΩΡΑ, θα παθεις ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ.Μνημονια μεχρι να σβησει ο ηλιος, οσο τα [...] που αποτελουν το εκλογικο σωμα ψηφιζουν Τσιπρες η Κουληδες.Οι λαοι εχουν τους ηγετες που τους αξιζουν...

  19. avatar ΜΑΙΜΟΥ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ

    Ο μεγαλυτερος εργολαβος της ΧΟΥΝΤΑΣ ηταν ο = ΓΕΡΜΑΝΟΤΣΟΛΙΑΣ= πατηρ του επισης
    Γερμανοτσολια ΑΛΕΧΗ ΤΣΙΠΡΑ με καταθεσεις εις την Ελβετια και ΑΓΓΛΙΑ και σημερα
    ο ανεργος ΥΙΟΣ αυτου ζη απο τα λεφτα των ΣΥΝΤΑΡΜΑΤΑΡΧΩΝ .
    Δια τον λογο αυτόν θα πρεπη να τον χειροκροτειται, χαιβιανια ελληνες ΗΡΩΕΣ

  20. avatar Η δεξιά του κυρίου…

    Έτσι όπως τα γράφεται νομίζουμε ότι ζούμε σε αλλο κόσμο...ποιά έργα ρε κ δρόμοι είστε καλά?Αθήνα-Θεσσαλονίκη τέλος 80 αρχές 90 ήθελες μισή μερα να πας αν δεν ειχες τροχαίο που ήταν το πιο πιθανό...Θεσσαλονίκη-Ηγουμενίτσα ηθελες μέχρι πριν λιγα χρονιά άλλη μιση μερα να πας με καστανιες,καταρες κ ιστορίες....Για το δίκτυο Πελοποννήσου και Θράκης να μην πουμε καλύτερα εχει καμία 5ετια που γίνονται δρόμοι...σοβαρευτείτε λίγο δεν είμαστε ινδιάνοι

Παρακαλούμε περιμένετε ...