Αν αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί το τηλέφωνό σας πρέπει να είναι σε λειτουργία αεροπλάνου κατά τη διάρκεια μιας πτήσης, δεν είστε οι μόνοι. Τι πραγματικά συμβαίνει, λοιπόν, όταν δεν χρησιμοποιείτε τη λειτουργία αεροπλάνου;
«Τίποτα απολύτως», λέει ο Gary Coxe, πιλότος και εκπαιδευτής πτήσεων με 7.000 ώρες πτήσης, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου που πέρασε πιλοτάροντας τζετ, ελικόπτερα και ανεμόπτερα. Ένας μηχανικός αεροπορικών εταιρειών με έδρα την Ουάσινγκτον, ο οποίος θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του, λέει στο Travel + Leisure ότι συμφωνεί με την απάντηση του Coxe. Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι ειδικοί σε θέματα αεροπλοΐας παραδέχονται ότι είναι συνετό να βάζετε το τηλέφωνό σας σε λειτουργία αεροπλάνου, ακόμη και αν οι συνέπειες δεν είναι τόσο τρομερές.
«Όχι, το αεροπλάνο σας δεν θα πέσει από τον ουρανό και δεν θα προκαλέσει καν πρόβλημα στα συστήματα του αεροσκάφους. Ωστόσο, έχει τη δυνατότητα να προκαλέσει πρόβλημα με τα ακουστικά», εξηγεί ένας πιλότος και βετεράνος του αμερικανικού στρατού που ακούει στο όνομα PerchPoint στο TikTok, όπου το viral βίντεο του Δεκεμβρίου 2024 που εξηγεί τη λειτουργία αεροπλάνου έχει ήδη συγκεντρώσει 1,2 εκατομμύρια προβολές. Συνεχίζει εξηγώντας ότι ακόμη και αν τρεις ή τέσσερις επιβάτες σε ένα Boeing 737 έχουν τα τηλέφωνά τους να προσπαθούν να συνδεθούν σε ένα δίκτυο κινητής τηλεφωνίας, υπάρχει πιθανότητα τα ραδιοκύματα από τα τηλέφωνά τους να παρεμβαίνουν στα ραδιοκύματα των ακουστικών του πιλοτηρίου.
Επειδή οι πιλότοι έχουν συχνά περιορισμένη ορατότητα, βασίζονται στις πληροφορίες που λαμβάνουν από το έδαφος μέσω των ακουστικών τους, ιδίως κατά την απογείωση και την προσγείωση (όταν συμβαίνουν τα περισσότερα αεροπορικά ατυχήματα). Εάν τα ραδιοκύματα των κινητών τηλεφώνων παρεμβάλλονται στα ακουστικά, οι πιλότοι μπορούν συνήθως να ακούσουν τις οδηγίες από τον πύργο ελέγχου, αλλά ο ήχος μπορεί να είναι λιγότερο σαφής. O PerchPoint το παρομοιάζει με τον θόρυβο που κάνει ένα κουνούπι και λέει ότι είναι «ενοχλητικό».
Εκπρόσωπος της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) αρνήθηκε να πει στo T+L αν γνωρίζει ή όχι περιστατικά στα οποία το τηλέφωνο ενός επιβάτη που δεν ήταν σε λειτουργία αεροπλάνου προκάλεσε ατύχημα. Ωστόσο, είπαν ότι η FAA υποστηρίζει ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου (και οποιασδήποτε προσωπικής ηλεκτρονικής συσκευής) επιτρέπεται κατά τη διάρκεια της πτήσης μόνο εάν δεν επηρεάζει την ασφάλεια ή τα συστήματα επικοινωνίας του αεροπλάνου. Η FAA αντλεί τα στοιχεία της από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών (FCC), η οποία, το 1991, απαγόρευσε κάθε χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την πτήση, επειδή διαπιστώθηκε ότι τα σήματα των κινητών τηλεφώνων θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα «κρίσιμα όργανα του αεροσκάφους».
Παρόλα αυτά, το 2013, η FCC επανεξέτασε το θέμα, σημειώνοντας ότι η πρόοδος της τεχνολογίας σήμαινε ότι οι επιβάτες μπορούσαν να χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους, αρκεί να ήταν σε λειτουργία αεροπλάνου. Η έρευνά τους ανέφερε ότι «η τεχνολογία που μπορεί να εγκατασταθεί απευθείας σε ένα αεροπλάνο είναι πλέον διαθέσιμη για την αποτροπή τέτοιων παρεμβολών και έχει ήδη αναπτυχθεί με επιτυχία σε πολλές άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο χωρίς περιστατικά». Την ίδια χρονιά, το CNN αναφέρθηκε σε μια μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών που διαπίστωσε ότι από το 2003 έως το 2009, υπήρξαν μόνο 29 περιπτώσεις όπου τα κινητά τηλέφωνα ήταν ύποπτα για την πρόκληση παρεμβολών σε ηλεκτρονικές συσκευές.
Σήμερα, οι επιβάτες που πετούν στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν καλούνται να θέσουν τα τηλέφωνά τους σε λειτουργία αεροπλάνου. Μπορούν ακόμη και να στέλνουν μηνύματα κειμένου και να απαντούν σε κλήσεις, αν το επιτρέπει η αεροπορική τους εταιρεία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο ενέκρινε την τεχνολογία 5G κατά τη διάρκεια της πτήσης, αλλά και την επέβαλε. Από τον Ιούνιο του 2023, οι αεροπορικές εταιρείες μέλη της ΕΕ υποχρεούνται να εξοπλίσουν τα αεροσκάφη τους με ειδικό εξοπλισμό δικτύου που χρησιμοποιεί δορυφορικό δίκτυο για να διατηρεί τους επιβάτες online. Ο εξοπλισμός αυτός, που ονομάζεται «picocell», είναι σαν ένας φορητός πύργος κινητής τηλεφωνίας.
5G στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ: Διαφορετικές συχνότητες, διαφορετικοί κανόνες πτήσης

Tα δίκτυα 5G στην Ευρώπη είναι διαφορετικά από τα αντίστοιχα αμερικανικά. Χρησιμοποιούν μια χαμηλότερη συχνότητα που δεν παρεμβαίνει στην τεχνολογία του αεροσκάφους με τον τρόπο που μπορούν να παρεμβαίνουν τα δίκτυα 5G στις ΗΠΑ, τα οποία λειτουργούν σε υψηλότερη συχνότητα.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ταξιδιώτες που πετούν στις ΗΠΑ δεν μπορούν να περιμένουν από την FAA (η οποία δεν έχει επικαιροποιήσει τον κανόνα της για τη λειτουργία αεροπλάνου από το 2017) να εφαρμόσει την ίδια τεχνολογία σύντομα. Προς το παρόν, ένας ειδικός σε θέματα δημοσίων σχέσεων της FAA λέει στο T+L ότι οι επιβάτες οφείλουν να ακολουθούν όλες τις οδηγίες ασφαλείας των μελών του πληρώματος, ακόμη και αν αυτές έρχονται χωρίς εξηγήσεις.
Ενώ δεν υπάρχουν αναφορές για επιβάτες που φυλακίστηκαν επειδή αρνήθηκαν να θέσουν το τηλέφωνό τους σε λειτουργία αεροπλάνου, υπάρχουν περιπτώσεις όπου επιβάτες έχουν τιμωρηθεί. Το 2016, ένας Βρετανός επιβάτης που πετούσε με την Flybe -μια περιφερειακή αεροπορική εταιρεία που έχει πλέον καταργηθεί- από το Άμστερνταμ στο Έξετερ, τιμωρήθηκε με πρόστιμο άνω των 600 δολαρίων για την ανυπακοή του. Μπορεί ακόμη και να σας διώξουν από το αεροπλάνο. Αυτό συνέβη το 2018, όταν μια επιβάτης που πετούσε από την Ιντιάνα διαφώνησε με μια αεροσυνοδό για το αν το τηλέφωνό της ήταν σε λειτουργία αεροπλάνου ή όχι.
Παρά τις όποιες αντιπαραθέσεις, στο τέλος της ημέρας είναι προτιμότερο να ακολουθείτε τις οδηγίες και να ενεργοποιείτε στις συσκευές σας τη λειτουργία αεροπλάνου όταν σας ζητείται. Με αυτή τη ρύθμιση, το κινητό σας σταματά να ψάχνει σήμα από πύργους κινητής τηλεφωνίας, εξοικονομώντας έτσι μπαταρία.
Επιπλέον, ένα από τα πιο όμορφα κομμάτια του ταξιδιού σε μεγάλο ύψος είναι η ευκαιρία να αποσυνδεθείτε από τον κόσμο, να γεμίσετε την «κοινωνική σας μπαταρία» και να χαλαρώσετε.