Ο νέος υπάλληλος της Amazon προέρχεται από μια μεσαιωνική πόλη στην κεντρική Ιταλία και μπορεί να συσκευάσει και να σφραγίσει τουλάχιστον 600 αντικείμενα διαφορετικών σχημάτων και μεγεθών κάθε ώρα. Είκοσι τέσσερις ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα.

Πρόκειται για την CartonWrap, δημιούργημα της CMC, μιας μικρής εταιρείας που είναι μόλις μία από τις 630 ιταλικές εταιρείες που κατασκευάζουν αυτοματοποιημένα συστήματα συσκευασίας – μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες βιομηχανίες της Ιταλίας, με έσοδα περίπου 8 δισ. ευρώ το 2018 ή περίπου το ένα τέταρτο της παγκόσμιας αγοράς.

Τα μηχανήματα είναι βασική εξαγωγή της Ιταλίας, με αξία σχεδόν 50 δισ. ευρώ πέρυσι και αποτελούν εξαίρεση για μια στάσιμη οικονομία που πλήττεται από τη χαμηλή παραγωγικότητα και την υψηλή ανεργία. Και η αιχμή του δόρατος – η αυτοματοποιημένη συσκευασία, αναπτύσσεται με ρυθμούς εννέα φορές ταχύτερα από το σύνολο της οικονομίας, σύμφωνα με την ένωση του κλάδου UCIMA.

«Διπλασιάσαμε τον κύκλο εργασιών μας τα τελευταία τρία χρόνια και νομίζω ότι θα τον διπλασιάσουμε και πάλι τα επόμενα τρία χρόνια», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της CMC Φραντσέσκο Πόντι. Ο πατέρας του, ο Τζουζέπε, τεχνικός σε μια τοπική εταιρία συσκευασίας, ίδρυσε τη CMC το 1980 στο γκαράζ ενός σπιτιού από τα μνημεία της Τσιτά ντι Καστέλο. Σήμερα απασχολεί 300 άτομα και έχει έσοδα 50 εκατ. ευρώ – κυρίως χάρη στην CartonWrap, που με τη βοήθεια ενός σκάνερ μετρά τις διαστάσεις των προϊόντων που κινούνται πάνω σε έναν κυλιόμενο ιμάντα και τα συσκευάζει σε κουτιά με ειδικά προσαρμοσμένες διαστάσεις.

Πελάτες της εταιρίας είναι τόσο η Amazon όσο και η Walmart, αν και ο Πόντι δηλώνει ότι αυτά είναι δεδομένα εμπιστευτικού χαρακτήρα. Στο πελατολόγιό της περιλαμβάνονται ο ιταλικός όμιλος μόδας Gucci, η γαλλική εταιρία λιανικών πωλήσεων Leclerc και το ολλανδικό διαδικτυακό κατάστημα Bol.com.

Γρήγορα και με τάξη

Με έως και 1.000 κουτιά την ώρα, τα μηχανήματα της CartonWrap δεν συσκευάζουν απλά πιο γρήγορα από τους ανθρώπους, εξοικονομούν χρήματα μειώνοντας τα περισσευούμενα υλικά συσκευασίας, σύμφωνα με τη CMC.

«Το κάναμε με τα χέρια, αλλά το πρόβλημα ήταν να χειριστούμε τους όγκους», δήλωσε σε παρουσίαση προς τους πελάτες της CMC ο Τιμ Φρόντσεκ, συνιδρυτής της γερμανικής εταιρίας λιανικών πωλήσεων reBuy.com, που αποστέλλει έως 25.000 κομμάτια την ημέρα. «Τα μηχανήματα μας έχουν επιτρέψει να διαχειριστούμε τη διαδικασία συσκευασίας πιο αποτελεσματικά, και να διεκπεραιώνουμε όλες τις εξερχόμενες αποστολές μέσα σε μερικές μόλις ώρες με τη βοήθεια δύο ή τριών υπαλλήλων».

Τα μηχανήματα μπορεί να μην χρειάζονται διάλειμμα για γεύμα αλλά σίγουρα κάποιες φορές οι διακόπτες κατεβαίνουν προκειμένου να γίνεται η απαραίτητη συντήρηση και ο καθαρισμός.

Η παραγωγική ικανότητα είναι ωστόσο περιορισμένη – η CMC μπορεί να κατασκευάσει μόνο πέντε ή έξι μηχανές τον μήνα, αν και σχεδιάζει να σύντομα να τη διπλασιάσει.

Ενώ οι ιταλικές και γερμανικές εταιρείες κυριαρχούν στην αγορά αυτοματοποιημένης συσκευασίας, αυξάνεται ο ανταγωνισμός από την Κίνα. Η γερμανική εταιρία ρομπότ Kuka και ο ιταλικός όμιλος Romaco εξαγοράσθηκαν από κινεζικές εταιρείες τα τελευταία τρία χρόνια – και στις βιομηχανοποιημένες χώρες, οι άνθρωποι σύντομα θα καταστούν περιττοί σε πολλές γραμμές συσκευασίας.

Στη CMC, ο Φραντσέσκο Πόντι είναι χαλαρός. «Δεν υπάρχουν πια άνθρωποι που να θέλουν αυτή τη δουλειά με τα χέρια», δήλωσε. «Εάν αυξηθεί η αυτοματοποίηση, θα αυξηθούν οι άνθρωποι που εργάζονται στην αυτοματοποίηση και η ποιότητα της δουλειάς τους θα είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με σήμερα».