Η επανεκκίνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας αλλά και οι τελευταίες εξελίξεις που αφορούν το χρηματοδοτικό σχέδιο Europa Ship Plan, για το χτίσιμο πράσινων πλοίων σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία με χρηματοδότηση έως και 80%, με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, συζητήθηκαν σε συνάντηση που είχαν την περασμένη Παρασκευή, 8 Ιουλίου, στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ο αναπληρωτής υπουργός, Δημήτρης Βίτσας, ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώντης, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλης και ο διευθύνων σύμβουλος της Europa Venture Ltd, δρ. Παναγιώτης Ζαχαριουδάκης.

Σκοπός της συνάντησης ήταν η υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων και μέτρων δράσης για την προσέλκυση ναυπηγήσεων πλοίων Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων σε ελληνικά ναυπηγεία, στο πλαίσιο του προγράμματος Europa Ship Plan.

Ο κ. Βίτσας ενημερώθηκε για την πρόοδο και τις τελευταίες εξελίξεις του προγράμματος Europa Ship Plan, ενώ έμφαση δόθηκε στις αναπτυξιακές προοπτικές που μπορεί να δημιουργήσει η αξιοποίηση του πακέτου Juncker στην υλοποίηση του προγράμματος, τόσο για την προώθηση επενδύσεων στις θαλάσσιες εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές στην Ελλάδα, όσο και για την τόνωση της ελληνικής οικονομίας γενικότερα.

Όπως επισημάνθηκε, έχουν, ήδη, ξεκινήσει οι σχετικές διαπραγματεύσεις με ευρωπαϊκά ναυπηγεία για τις πρώτες 13 ναυπηγήσεις πλοίων από τις συνολικά 38 έως σήμερα.

Όσον αφορά τις ειδικές ανάγκες της ελληνικής ακτοπλοΐας, ο εκπρόσωπος των ακτοπλόων, Μιχάλης Σακέλης, τόνισε πως η κατασκευή νέων πλοίων την επόμενη δεκαετία είναι μονόδρομος, καθώς δεν υπάρχει πια η λύση αγοράς πλοίων δεύτερης γενιάς από το εξωτερικό. Επιπλέον, υπογράμμισε το γεγονός ότι οι συνθήκες ανάγκαζαν τους Έλληνες πλοιοκτήτες, τα τελευταία χρόνια, να καταφεύγουν σε ναυπηγεία του εξωτερικού για τη ναυπήγηση και μερικές φορές και για τη συντήρηση των πλοίων τους. Επεσήμανε, δε, ότι η Ελλάδα διαθέτει τεχνογνωσία για ναυπήγηση και μετασκευή πλοίων και μπορεί να εξυπηρετήσει αυτές τις ανάγκες, ωστόσο θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι κατάλληλες νομικές, τεχνικές και διαδικαστικές παράμετροι για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με σοβαρότητα και να οικοδομηθεί μία σχέση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας με τα ελληνικά ναυπηγεία.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης και στο πλαίσιο των αναγκαίων δράσεων με σκοπό την επανεκκίνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, οι συμμετέχοντες πρότειναν, κατά προτεραιότητα, τη δημιουργία ενός κρατικού φορέα παροχής εγγυήσεων ανέγερσης πλοίων. Παράλληλα, τόνισαν την ανάγκη συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής, επενδύσεων σχετικών με την ανανέωση ή μετασκευή πλοίων που δραστηριοποιούνται τουλάχιστον μεταξύ δύο κρατών μελών της ΕΕ, καθώς και της διεκδίκησης αδιάθετων κεφαλαίων άλλων χωρών.

Επίσης, σημείωσαν ότι ο ίδιος μηχανισμός θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του διαθέσιμου στόλου που δραστηριοποιείται στην εγχώρια αγορά, καθώς αυτή η δράση θα δημιουργήσει οφέλη, όχι μόνο για τον ναυπηγοκατασκευαστικό τομέα, αλλά και για ολόκληρη την οικονομία, οδηγώντας, τόσο στην ενίσχυση της ναυπήγησης, όσο και της απασχόλησης.

Σχετικά με τα πλοία που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές, επισημάνθηκε η αναγκαιότητα διεύρυνσης του διαγωνιστικού ορίζοντα επιδότησής τους, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η ενδυνάμωση της δανειοληπτικής ικανότητας των δραστηριοποιούμενων επιχειρήσεων, για την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης και την ανανέωση του στόλου δημόσιας υπηρεσίας.

Ο κ. Βίτσας άκουσε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εν λόγω προτάσεις και συμφώνησε πως είναι απαραίτητο να δοθεί έμφαση στην αύξηση των επενδύσεων στον κλάδο της ναυτιλίας και ναυπήγησης. Επίσης, υπογράμμισε την ανάγκη ενοποίησης της ναυπηγικής και ναυπηγοκατασκευαστικής βιομηχανίας σε έναν ενιαίο φορέα πολιτικής.