To Honda RN-01 G-Cross είναι ένα ιδιαίτερο mountain bike που εξέλιξε η Honda για αγώνες downhill. Καλά ως εδώ, όμως το RN01 έχει κάτι που παρά τα χρόνια της εμφάνισής του παραμένει μοναδικό στο είδος του: το «κιβώτιο ταχυτήτων» που διέθετε.

Η Honda δεν κατασκευάζει ποδήλατα, οπότε το εν λόγω ποδήλατο δεν σχεδιάστηκε ποτέ για εμπορική χρήση παρά μόνο για αγώνες, κάτι σαν τα πρωτότυπα του MotoGP και της F1.

Παρότι λανσαρίστηκε το 2004 και «αποσύρθηκε» δύο χρόνια αργότερα, παραμένει μοναδικό. Αυτό που το κάνει ξεχωριστό σε σχέση με όλα τα άλλα ποδήλατα, πολιτικά ή αγωνιστικά, είναι το «εσωτερικό κιβώτιο ταχυτήτων» που διαθέτει, τοποθετημένο κεντρικά και όχι στον πίσω τροχό.

Ανάλογα συστήματα έχουν εμφανιστεί κατά καιρούς, όμως χωρίς την ιδιαιτερότητα και το πλεονέκτημα του πατενταρισμένου κιβωτίου του RN01. Καθώς τα γρανάζια του κιβωτίου βρίσκονται σε συνεχή κίνηση, συνδεδεμένα με τον πίσω τροχό, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να αλλάζει σχέσεις χωρίς να χρειάζεται να κάνει πετάλι κατά την αλλαγή.

Αυτό σε αγωνιστική χρήση και ειδικά στο downhill όπου το ποδήλατο επιταχύνει ούτως ή άλλως λόγω κατηφόρας, δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στον οδηγό που έτσι κερδίζει πολύτιμα «δεκατάκια». Κάτι σαν το seamless κιβώτιο που έχει αναστατώσει φέτος τους ανταγωνιστές της Honda στο MotoGP.

Tο ευρηματικό σύστημα επέτρεπε την επιλογή «άπειρων» σχέσεων, παρεμβάλλοντας και ένα φυγοκεντρικό σύστημα, γεγονός που ανάγκασε τότε την παγκόσμια ομοσπονδία να περιορίσει τον αριθμό των σχέσεων στις 9 (και αργότερα στις 10) αλλά και την Honda να αποσυρθεί.

Πριν από αυτό και για να ολοκληρώσει τη συμμετοχή της το 2006, τοποθέτησε μία κασσέτα derailleur στη θέση του κιβωτίου και αυτή ήταν η τελευταία αφορά που ασχολήθηκε με την εξέλιξη στα αγωνιστικά ποδήλατα.

Η Honda για να προστατεύσει την εφεύρεσή της, ζητούσε από τους μηχανικούς να αφαιρούν το κιβώτιο μετά την χρήση, ώστε να μην είναι διαθέσιμο σε επίδοξους ανταγωνιστές. Όντως δύο από αυτά τα ποδήλατα κλάπηκαν στη διάρκεια αγώνων, όμως δεν είχαν το κιβώτιο στα σωθηκά τους. Το ένα μάλιστα εξ αυτών βρέθηκε να πωλείται στο e-bay…

Μετά την αξιοποίησή και την εξέλιξή του από το Honda G-Cross Team, το project ολοκληρώθηκε με την πρόθεση το ποδήλατο και το συγκεκριμένο κιβώτιο να μην βγει στην παραγωγή. Άγνωστο παραμένει το πού «σκάλωσαν» οι άνθρωποι της Honda καθώς θα έφερνε μια μικρή επανάσταση στα ποδήλατα, ανάλογη με την εμφάνιση του κατεστημένου πλέον συστήματος derailleur.

Το όνομα του RN01 προέρχεται από το Racing Natural και το «01» που δήλωνε την πρόθεση να υπάρχει και συνέχεια – που όμως δεν ήρθε ποτέ. Κατά τα άλλα πολλά στοιχεία προέρχονταν σχεδιαστικά από τις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες, όπως η άρθρωση της πίσω ανάρτησης, το πλαίσιο τα φρένα και οι αναρτήσεις.

Το βάρος του δεν ξεπερνούσε τα 18 κιλά, νούμερο που φαντάζει μεν μεγάλο, όμως όχι για την εν λόγω κατηγορία των σκληρών αγώνων downhill. Όσο για την τιμή του, διατέθηκε προς πώληση στην τιμή των 13.000 δολαρίων. Φυσικά χωρίς το μυστηριώδες κιβώτιο…