Η Honda και η Hitachi ανακοίνωσαν ότι εξέλιξαν από κοινού μια πολύ μικρή συσκευή ανάλυσης της ανθρώπινης εκπνοής. Δηλαδή εξέλιξαν έναν «νάνο» ανιχνευτή αλκοόλ.

Στις φωτογραφίες βλέπουμε το πρωτότυπο πριν σμικρυνθεί τόσο ώστε να χωράει στο μπρελόκ ή το κλειδί ενός οχήματος. Αυτό χάρη στον νέο αισθητήρα που εξέλιξαν οι δύο εταιρείες με όγκο 50 φορές μικρότερο από τους υπάρχοντες.

Όταν το κλειδί με τον ανιχνευτή τοποθετηθεί στην κλειδαριά του οχήματος, δείχνει αμέσως την μετρηθείσα τιμή αλκοόλ στο καντράν, παροτρύνοντας τον οδηγό να μην οδηγήσει. Αν αυτός επιμείνει, προβλέπεται η δυνατότητα να μπλοκάρει αυτόματα τον κινητήρα, ώστε τελικά να μην μπορεί ο πιωμένος οδηγός να το κινήσει.

Η λειτουργία του φορητού ανιχνευτή βασίζεται σε έναν μικροσκοπικό αισθητήρα, εξελιγμένο από την Hitachi, ο οποίος μπορεί να διακρίνει το επίπεδο αλκοόλ στην ανθρώπινη εκπνοή με εξαιρετική ακρίβεια.

Ο αισθητήρας αποτελείται από έναν μονωτή οξειδίου (γυαλί ή κεραμικό) ανάμεσα σε δύο ηλεκτρόδια από τα οποία διέρχεται ρεύμα. Η Honda και η Hitachi πολλαπλασίασαν την ευαισθησία του χρησιμοποιώντας ένα ηλεκτρόδιο με τη μορφή «χτένας» και μήκος μόλις 5 χιλ. Επιπλέον ευαισθησία πρόσθεσε το τεχνολογικό επίτευγμα να σμικρύνουν το διάκενο μεταξύ των ηλεκτροδίων στα 20-30 μικρόμετρα.

Για τον έλεγχο ο άνθρωπος δεν χρειάζεται να εκπνεύσει σε ένα στόμιο, καθώς ο ανιχνευτής είναι 10 φορές πιο ευαίσθητος από τους υπάρχοντες. Οι εκπνεόμενοι υδρατμοί απορροφώνται από το κεραμικό υλικό, οπότε αλλάζει η αγωγιμότητά του. Έτσι ο επεξεργαστής της συσκευής αποφασίζει σε δύο δευτερόλεπτα εάν προκειται για ανθρώπινη ανάσα ή όχι.

Η βελτίωση του νέου αισθητήρα Hitachi σε σχέση με παλιότερους αφορά στην ακρίβεια των μετρήσεών του, παρότι ο νέος αισθητήρας έχει μόλις 5 τετραγωνικά χιλιοστά. Η συσκευή συμμορφούμενη προς τις ιαπωνικές νόρμες μετρά τρία στοιχεία στην ανθρώπινη εκπνοή: τα επίπεδα αιθανόλης, τα επίπεδα του υδρογόνου και τα επίπεδα της μεταβολισμένης ακεταλδεΰδης στην ανθρώπινη ανάσα μετά από μια οινοποσία.

Η μέθοδος παρέχει τριπλή ακρίβεια σε σχέση με τις συσκευές ενός αισθητήρα αιθανόλης.

Ο ανιχνευτής των Honda-Hitachi μπορεί να μετρήσει έως και μόλις 0,015 μιλιγκράμ αλκοόλης ανά λίτρο, δηλαδή το 1/10  του ισχύοντος μέγιστου ορίου αλκοόλης για την Ιαπωνία. Εκεί ο οδηγός θεωρείται πιωμένος μετά τα 0,15mg ανά λίτρο. Στην Ελλάδα το όριο είναι τα 0,50 mg ανά λίτρο, το ίδιο και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Μόνον στις πρώην ανατολικές χώρες τα όρια τείνουν να είναι αυστηρότερα ή και μηδενικά.

Η συσκευή δεν επιδέχεται «πειράγματος», δηλαδή το αποτέλεσμα της ανάλυσης δεν μπορεί να αλλοιωθεί, ενώ ο επεξεργαστής μπορεί να ξεχωρίσει την ανθρώπινη ανάσα από άλλα, «ξένα αέρια».

Ο ανιχνευτής των Honda Hitachi λειτουργεί οπουδήποτε. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ελέγξει αν έχει πιει υπερβολικά οποιαδήποτε στιγμή και σε οποιοδήποτε χώρο –και φυσικά πριν καν μπει / ανέβει στο όχημά του. Αυτό αποτελεί μια πρόσθετη συνθήκη ασφαλείας, διότι πιστεύεται ότι πολλοί οδηγοί γνωρίζοντας με ακρίβεια πόσο έχουν πιει,  θα αποφύγουν να χρησιμοποιήσουν το όχημά τους.

Κάποιοι ίσως ανατριχιάσουν με τη διαρκώς αυξανόμενη παρεμβατικότητα των έξυπνων συσκευών που παίρνουν όλο και περισσότερες αποφάσεις «για το καλό μας». Κοιτάζοντας όμως τα πράγματα από τη μεριά ενός θύματος μεθυσμένου οδηγού, η εικόνα αλλάζει.

Ποιος θα αρνηθεί ότι η διάσωση μιας επιπλέον ανθρώπινης ζωής ζυγίζει λιγότερο από την ελευθερία να αποφασίζουμε μόνοι μας πόσο υπεύθυνα οδηγούμε;

dikja2

Θανάσης Χούντρας