Η «καυτή» έκθεση για την οικονομική διαχείριση την εποχή της επανάστασης που απλά…«ανεγνώσθη»

Οι οικονομικές... ατασθαλίες και τα τεράστια ποσά που δεν καταγράφηκαν ποτέ στα κατάστιχα


ΕΛΛΑΔΑ
18:59
25/03/2019
Η «καυτή» έκθεση για την οικονομική διαχείριση την εποχή της επανάστασης που απλά…«ανεγνώσθη»
9
loading

Σε όλη τη διάρκεια της επανάστασης του 1821 οι Έλληνες δεν είχαν ποτέ την τύχη να αποκτήσουν μια πραγματική κυβέρνηση σύμφωνα με τα στοιχεία των Κ. Παπαρρηγόπουλου, Π. Καρολίδη, Γ. Αναστασιάδη και Ν. Μουτσόπουλου που δημοσιεύθηκαν στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους των Εκδόσεων Αλέξανδρος.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η οικονομική διαχείριση εκείνων των χρόνων να είναι τουλάχιστον...προβληματική.

Στην τρίτη εθνική συνέλευση στις 11 Απριλίου 1827 η επιτροπή για τους εθνικούς λογαριασμούς παρουσίασε μια σχετική έκθεση. Για να γίνουν κατανοητές οι αντιστοιχίες των ποσών που είναι σε γρόσια θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πως η ισοτιμία ενός γροσιού διέφερε από περιοχή σε περιοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά σε γενικές γραμμές ένας άνθρωπος της εποχής εκείνης πολλές φορές χρειαζόταν να εργαστεί ακόμα και ένα μήνα για να πάρει...ένα γρόσι.

Η επιτροπή, όπως αναφέρει το news.gr, που είχε δημιουργηθεί με βάση το ψήφισμα στις 13 Απριλίου 1826 της εθνικής συνέλευσης «για επεξεργασία των εθνικών λογαριασμών από τις αρχές της Α’ περιόδου μέχρι το τέλος της Γ’ περιόδου», εργάστηκε ένα χρόνο σχεδόν για αυτό και ξεπλήρωσε συνειδητά το καθήκον της «παρ’ όλο που μέλη της δεν έδειξαν το ενδιαφέρον που έπρεπε» αποτελείτο από 5 μέλη.

Την επιτροπή αυτή αποτελούσαν ο κ. Πολυάδης, ο Κ. Τασσίκας, ο Μ. Κ. Πάγκαλος, ο Χριστόδουλος Οικονομίδης, ο Α Σκανδαλίδης.

Από την έκθεση αυτή βγαίνουν τα εξής συμπεράσματα.

Τα εθνικά κατάστιχα ήταν «νοθευμένα και γεμάτα καταχρήσεις, πλαστογραφίες, ελλείψεις, λάθη και παρανομίες».

Τα έξοδα υπολογίστηκαν από τα βιβλία που βρίσκονταν σε άθλια κατάσταση, από την Α’ περίοδο 2.138.824 γρόσια, από την Β’ 14.933.069 και 11 και από την Γ’ περίοδο 53.044.894 και 25. Συνολικά 70.166.787 και 36.

«Πόσα ήσαν πραγματικά τα έσοδα και τα έξοδα της Α’, της Β’ και της Γ’ περιόδου είναι αδύνατο να υπολογιστεί από τα εθνικά κατάστιχα, τα οποία βρίσκονταν σε τόσο άθλια κατάσταση που ήταν σαν να μην υπάρχουν καθόλου». Τελικά έστω και από αυτά όσο νοθευμένα και αν ήταν, φαίνεται ξεκάθαρα πως το ταλαίπωρο έθνος αν και βρισκόταν σε τόσο δύσκολη κατάσταση, πλήρωνε όσους φόρους μπορούσε και αναλάμβανε μεγαλύτερες υποχρεώσεις. Οι περισσότερες από αυτές τις θυσίες χρησίμευσαν για οτιδήποτε άλλο μάλλον, παρά για τις ανάγκες του πολέμου.

Σύμφωνα με τον Α’ νόμο της διοίκησης της Α’ περιόδου τυπώθηκαν εθνικές ομολογίες 17.250, αξίας 5.000.000 γροσίων.

Από τις ομολογίες αυτές εκδόθηκαν 3.688 που άξιζαν 1.471.000 γρόσια, ενώ ανέκδοτες βρέθηκαν μόνο 408 που άξιζαν 42.100 γρόσια.

Έλειπαν μόνο 13.154 που άξιζαν 3.486.000 γρόσια.

«Οι άνθρωποι που είχαν διοριστεί στο υπουργείο της Οικονομίας στη Α’ και Β’ περίοδο, οφείλουν να επιστρέψουν ή να εξασφαλίσουν το έθνος για αυτές τις ομολογίες» αναφέρει η έκθεση.

Από τα εθνικά έσοδα από της αρχή της Α’ περιόδου μέχρι το τέλος της Γ’ καθυστερούσαν 4.471.354 και 30. Επειδή όμως τα έσοδα πολλών επαρχιών δεν είχαν καταγραφεί στα εθνικά κατάστιχα ήταν αδύνατο να γνωρίζουν οι αρμόδιοι ποιοι από τους ενοικιαστές των επαρχιών χρωστούσαν και πόσα ακριβώς ήταν τα χρέη τους.

Πουθενά δεν ήταν σημειωμένο «σε ποια μέρη δόθηκαν ή στάλησαν για κοινή χρήση μεγάλες ποσότητες σιτηρών, πολεμοφοδίων, ξυλείας και άλλων αγαθών που αγοράστηκαν με δημόσια χρήματα από το Υπουργείο Οικονομίας» και ούτε βιβλία των αποθηκών βρίσκονταν.

«Στα κατάστιχα βρίσκονται και παράνομες πωλήσεις εθνικών κτημάτων και ανύπαρκτες πληρωμές αυτών, όπως έκανε και ο υπουργός της Οικονομίας της Γ’ περιόδου στα εθνικά κτήματα που αγόρασε».

Η έκθεση αυτή αναφέρει ακόμα πως αγοράστηκαν πράγματα από το υπουργείο των πολεμικών για ανάγκες του στρατού. Επειδή όμως δεν χρησίμευσαν στο στρατό πουλήθηκαν πάλι από το ίδιο υπουργείο.

Ο υπουργός της οικονομίας της Γ’ περιόδου είχε την τιμή της αγοράς των πραγμάτων αυτών και ο υπουργός του πολέμου είχε την τιμή της πώλησής τους. Μόνο ο αρχικός κύριος των πραγμάτων δεν πήρε τίποτα μέχρι το τέλος. Πιο σπουδαίο όμως αναφέρει η Ιστορία του Ελληνικού Έθνους είναι το γεγονός πω; πουθενά δεν αναφέρονταν τα πολεμοφόδια που στάλθηκαν στην κυβέρνηση από την επιτροπή εθνικών δανείων του Λονδίνου, παρόλο που η αξία των πολεμοφοδίων αυτών ανερχόταν σε εκατομμύρια.

Πουθενά δεν ήταν σημειωμένες η λείες των πολέμων ούτε τα δικαιώματα που είχε το έθνος πάνω σε αυτές.

«Από τις εισφορές που δόθηκαν στο Έθνος από τους φιλέλληνες μέσα και έξω από την επικράτεια, από την αρχή του ιερού αγώνα μέχρι το τέλος της Γ’ περιόδου και οι οποίες ανέρχονταν σε εκατομμύρια γρόσια, δεν αναφέρονταν στα κατάστιχα παρά μόνο μερικές εκατοντάδες χιλιάδες γρόσια. Το ίδιο γινόταν και με τα χρήματα που μαζεύονταν από τους εράνου που γίνονταν κατά διαστήματα».

Η επιτροπή των Εθνικών λογαριασμών στην αρχή της έκθεσης της προς την Γ’ εθνική συνέλευση έλεγε: «Το έργο το οποίο ανέλαβε αυτή η εθνική συνέλευση, να γίνει δηλαδή μια επεξεργασία παλαιών λογαριασμών, είναι ένα από τα πράγματα εκείνα που στερεώνουν πραγματικά τις επικράτειες. Για να μπορέσει όμως να πραγματοποιηθεί αυτός ο σκοπός, θα πρέπει η σεβαστή εθνική συνέλευση να εξετάσει με βλέμμα προσεκτικό και έξυπνο, τις διάφορες επεξεργασίες αυτών των εθνικών λογαριασμών που έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Μόνο έτσι θα μπορέσει ξεκάθαρα να καταλήξει σε τρόπους με τους οποίους το έθνος θα μπορεί να εμπιστεύεται στο εξής τα δημόσια πράγματα».

Χρυσά λόγια, πραγματικά, στα οποία η εθνική συνέλευση δε φαινόταν να δίνει καμιά προσοχή. Καμιά ενέργεια, αναφέρουν οι συγγραφείς της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους, δεν βρήκαν να αναφέρεται στην έκθεση ή έστω τουλάχιστον κάποια αποδοκιμασία ή κατάκριση. Αντί για κάτι από όλα αυτά πάνω στο πρωτότυπο υπάρχει απλά σημειωμένη η λέξη «ανεγνώσθη».

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ


ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

9
σχόλια
  1. avatar ακροδεξιό φασιστα μάθε Πριν ανοίξεις τον οχετό

    Έως και σήμερα ο κλήρος έχει περιουσίες Με φιρμάνι από σουλτάνοΤι παραμύθια μας τσαμπουνάς..

  2. avatar Περίεργος.

    Ηταν το ΠΑΣΟΚ της εποχής.

  3. avatar gattis

    Άλλοι έτρωγαν τα βολια και άλλοι έτρωγαν τα γρόσια. Η νεώτερη Ελληνική ιστορία μήπως θα πρέπει να ξαναγραφτεί;

  4. avatar gkagkarin.blogspot.com

    Η ηγεσία της επίσημης εκκλησίας και στον ελλαδικό χώρο, όπως και το Φανάρι, ήταν εχθρός της Επανάστασης. Ο συγγραφέας της «Ελληνικής Νομαρχίας» «Ανώνυμος Ελλην», «ξεσκεπάζει και μαστιγώνει αλύπητα τους εχθρούς της Επανάστασης, τους εκμεταλλευτές του λαού, τον κλήρο, τους Φαναριώτες, τους κοτζαμπάσηδες», (Νίκου Μπελογιάννη, «Κείμενα από την απομόνωση»). Είναι, επίσης, χαρακτηριστικοί οι διάλογοι του Παπαφλέσα με τους κοτζαμπάσηδες και τον Παλαιών Πατρών Γερμανό στο Αίγιο, (τότε Βοστίτσα), στις 26 Γενάρη 1821, όταν ως πληρεξούσιος του Αλέξανδρου Υψηλάντη τους συνάντησε στο σπίτι τού Αντρέα Λόντου, προκειμένου να τους πείσει να συμμετάσχουν στην Επανάσταση. Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός αρνιόταν την Επανάσταση, ρωτώντας: «Πού πολεμοφόδια; Πού όπλα; Πού χρήματα πολυάριθμα; Πού στρατός πεπαιδευμένος; Πού στόλος εφοδιασμένος;». Για να καταλήξει: «... Αλλ' εις την εποχήν ταύτην οποία δείγματα θετικότητας έχομεν, διά να πιστεύσωμεν όσα λέει ο Δικαίος και όσα γράφει ο Υψηλάντης;».
    ....
    https://gkagkarin.blogspot.com/2019/03/1821.html

  5. avatar gkagkarin.blogspot.com

    Δεν μας κάνει εντύπωση το γεγονός ότι γιορτάζουμε την έναρξη της επανάστασης του 1821 στις 25η Μαρτίου ενώ ήδη στις 23 Μάρτη του 1821 η Καλαμάτα και άλλα μέρη της Πελοποννήσου είχαν απελευθερωθεί από τους Τούρκους;

    Η απάντηση είναι ότι με με ...βασιλικό διάταγμα του 1838, δηλαδή 17 χρόνια αργότερα, ορίσθηκε εθνική γιορτή η μέρα του Ευαγγελισμού για να ντύσουν την επανάσταση με θρησκευτικό μανδύα:
    ''ΟΘΩΝ ΕΛΕΩ ΘΕΟΥ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
    «Θεωρήσαντες ότι η ημέρα της 25 Μαρτίου, λαμπρά καθ' εαυτήν εις πάντα Ελληνα διά την εν εαυτή τελουμένην εορτήν του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας Θεοτόκου, είναι προσέτι λαμπρά και χαρμόσυνος διά την κατ' αυτήν την ημέραν έναρξιν του υπέρ της ανεξαρτησίας αγώνος του ελληνικού έθνους, καθιερούμεν την ημέραν ταύτην εις το διηνεκές ως ημέρα ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΟΡΤΗΣ».
    Εν Αθήναις την 15 Μαρτίου 1838.
    ΟΘΩΝ
    ....
    https://gkagkarin.blogspot.com/2019/03/1838-181.html

    1. avatar duck

      Κομμουνι, απλα η εορτη του ευαγγελισμου της Θεοτοκου ειναι κοντα με την επανασταση και την εβαλαν απο κοινου, ειναι και ως συμβολισμος, + του οτι επαναστασεις ειχαν γινει πολλες στο παρελθον χωρις θετικο προσημο. Οι ιερεις ηταν διπλα στην επανασταση το τι μπορει να ηθελε ο Πατριαρχης τοτε η ο οποιοσδηποτε απο την καθε κοινωνικη ταξη ειναι αλλο.Σιγουρα θα υπηρχαν και ανθρωποι που δεν ηθελαν την επανασταση λογο προσωπικων συμφεροντων αλλα το 99% ΔΕΝ ηθελε τον τουρκικο ζυγο.

      1. avatar Turbolover

        Κομμούνι - ξεκομμούνι, την αλήθεια καταγράφει. Κρίμα που δε σου αρέσει.

        1. avatar duck

          Σε τζουζει η αληθεια οπως ειναι ανθελληνα κομμουνακι

      2. avatar duck

        Την Επανάσταση δεν την έκαναν άθεοι ή θρησκευτικά αδιάφοροι, αλλά πιστοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί

        Είναι έξω από κάθε ιστορική αμφιβολία ότι το τρίπτυχο: Θρησκεία – Πίστη – Πατρίδα, υπήρξε ο ακρογωνιαίος λίθος της Επαναστασεως του ’21.
        Με όπλο την πίστη στη θρησκεία και την αγάπη στην πατρίδα και την ελευθερία, οι πρόγονοί μας αποδύθηκαν στην άνιση μάχη της εθνεγερσίας, για την οποία ο Α. Τσιριντάνης γράφει σχετικά:
        Η επανάσταση έγινε, μα χριστιανοί και όχι άθεοι ή θρησκευτικά αδιάφοροι την έκαμαν. Απ’ αύτή τη χριστιανική πίστη παίρναμε δύναμη αλλά και καρτερία…»
        Και αυτή η Χριστιανική πίστη, αν δεν έσβηνε τις μικρότητες, δέν τις άφηνε όμως να σβήσουν την επανασταση… αυτή ετόνωσε το δούλο, αλλά επαναστατημένο Γένος, συνταιριασμένη με την ονειροπόληση του αρχαίου Ελληνισμού.
        συνεχεια απο : https://www.vimaorthodoxias.gr/theologikos-logos-diafora/tin-epanastasi-den-tin-ekanan-atheoi-i-thriskeftika-adiaforoi-alla-pistoi-orthodoxoi-christianoi-2/

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει