Βαθιά επικριτικός με την Ευρώπη μετά την εποχή του Μάαστριχτ, αλλά και με όσους διαπραγματεύτηκαν αρχικά με τους Ευρωπαίους εταίρους τα θέματα της ελληνικής κρίσης, εμφανίστηκε ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός από την Κοζάνη. Απευθύνοντας τον χαιρετισμό του στους πολίτες της Κοζάνης, που είχαν γεμίσει ασφυκτικά την αίθουσα συνεδριάσεων του περιφερειακού συμβουλίου για τις εργασίες του 2ου Συμποσίου Λογοτεχνίας που διοργάνωσε το λογοτεχνικό περιοδικό Παρέμβαση, ο Βασίλης Βασιλικός καταφέρθηκε κατά όσων είχαν την ευθύνη της υπογραφής του πρώτου μνημονίου. «Δεν διαπραγματευτήκαμε, υπογράψαμε χωρίς να κάνουμε τίποτα» σημείωσε ενώ από την άλλη πλευρά, αναγνώρισε τις μεγάλες ευθύνες των εταίρων, λέγοντας ότι χρησιμοποίησαν τη χώρα ως πειραματόζωο. «Τα σχέδιά τους μετά τη λάθος συνταγή του ΔΝΤ και των Ευρωπαίων εταίρων απέτυχαν και τώρα δεν ξέρουν που να κρυφτούν» επισήμανε.

Ο Έλληνας συγγραφέας φάνηκε απαισιόδοξος για το μέλλον της Ευρώπης, σημειώνοντας ότι «όταν η οικονομία αντικαθιστά το όραμα της Ευρώπης, το μέλλον της Ευρώπης γίνεται παρόραμα», και θυμήθηκε το μακρινό 1992 όταν υπογράφτηκε η Συνθήκη του Μάαστριχτ, την οποία ο ίδιος και πολλοί Γάλλοι διανοούμενοι πολέμησαν με πάθος. «Γράφτηκα μέχρι και σε κόμμα που ήταν εναντίον της συνθήκης, για να καταλάβετε από τις 12.000 σελίδες που ήταν οι βασικές αρχές της, δεν υπήρχε ούτε μια σελίδα αφιερωμένη στον πολιτισμό της Ευρώπης» τόνισε, σύμφωνα με τον ανταποκριτή του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων και καταληκτικά είπε: «Από εκείνη τη στιγμή ξέραμε ότι πρωτεύουσα θα ήταν η Φρανκφούρτη όπου υπάρχει η γνωστή τράπεζα».

Υπενθύμισε στο κοινό ότι η μεγάλη του αγάπη δεν είναι η πολιτική που εκπορεύεται από την κεντρική πολιτική σκηνή, αλλά η πολιτική που παράγεται στο χώρο της αυτοδιοίκησης, για την οποία πιστεύει ότι μπορεί να «αποτελέσει το κλειδί της ευημερίας των πολτών». Μίλησε για τις δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους στις οποίες ήταν εκλεγμένος δημοτικός σύμβουλος στον δήμο Αθηναίων, όπου τη δεύτερη φορά επί δημαρχίας Καμίνη, έπειτα από 1,5 χρόνο στα έδρανα του δήμου, υπόβαλε την παραίτησή του. «Παραιτήθηκα γιατί δεν μπορούσα να βλέπω τη φάτσα του Κασιδιάρη να κάθεται απέναντι μου στο έδρανο και από την άλλη γιατί δεν έβλεπα να γίνονται πράγματα σε θέματα πολιτισμού όπως τα είχα φανταστεί».

Ο Βασίλης Βασιλικός που ήταν το τιμώμενο προσώπου του 2ου Συμποσίου Λογοτεχνίας, παρακολούθησε τις εργασίες όπου ένα μέρος τους ήταν αφιερωμένες στη ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα συγγραφέα Νίκου Καζαντζάκη. Ανέσυρε από τη μνήμη του ένα γεγονός που διαμείφθηκε ανάμεσα στους δύο άνδρες και το οποίο δεν είναι ευρύτερα γνωστό. «Μόλις είχα τελειώσει το πρώτου μου βιβλίο “Η διήγηση του Ιάσονα”, ήμουν 18 χρόνων νεαρός μόλις φοιτητής και αποφάσισα να το στείλω σε γνωστούς εν Ελλάδι κατεστημένους ειδικούς και συγγραφείς της εποχής αλλά ουδείς μου απάντησε». Όπως αναφέρει ο συγγραφέας, «η μόνη απάντηση που έλαβε ήταν αυτή του Νίκου Καζαντζάκη με μια επιστολική κάρτα, την οποία έχω και τη διαφυλάττω ως ευαγγέλιο, που έγραφε: “Πολύ ενδιαφέρουσα, πολύ χαρά μου έδωσε η διήγηση του Ιάσονα, σας ευχαριστώ που με θυμηθήκατε, ο Θεός ο Κρητικός πάντα μαζί σας”».

Ο Νίκος Καζαντζάκης και ο Βασίλης Βασιλικός περιλαμβάνονται αμφότεροι, στους πιο γνωστούς, στους περισσότερο διαβασμένους και μεταφρασμένους Έλληνες λογοτέχνες στο εξωτερικό.

Παραλαμβάνοντας το ασημένιο μετάλλιο της πόλης – μετά την ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου – από τον δήμαρχο Κοζάνης Λευτέρη Ιωαννίδη, ο Βασίλης Βασιλικός αναφέρθηκε με θερμά λόγια στην Κοζάνη, τη λογοτεχνική της ιστορία και τη σπάνια βιβλιοθήκη της. «Στην Κοζάνη έχω φίλους, παρακολουθώ με ενδιαφέρον την “Παρέμβαση”, ένα από τα ελάχιστα ιστορικά λογοτεχνικά περιοδικά της χώρας και επιθυμώ πολύ να επισκεφθώ τους χώρους της νέας βιβλιοθήκης της πόλης».

Αργά το απόγευμα ο Βασίλης Βασιλικός περιηγήθηκε από αντιδήμαρχο Πολιτισμού Παναγιώτη Δημόπουλο στο νέο υπερσύγχρονο κτίριο, όπου από το 2018 θα λειτουργήσει η νέα βιβλιοθήκη της πόλης και που θα φιλοξενήσει όλα τα σπάνια παλαίτυπα, βιβλία και χάρτες που χρονολογούνται από τον 11ο αιώνα και φυλάσσονται στα θησαυροφυλάκια της.