Στο πλαίσιο της συνεργασίας Ελλάδας και Βουλγαρίας για τη σιδηροδρομική Εγνατία, μέσα στο επόμενο εξάμηνο αναμένεται να παραδοθεί έτοιμη, όλη η δομή του κοινού εταιρικού σχήματος από την Task Force που δημιουργήθηκε.

Αυτό τόνισε, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Αθανάσιος Βούρδας, προσθέτοντας χαρακτηριστικά: «Έχουμε δηλαδή την ίδρυση μια διακρατικής εταιρείας που θα αναλάβει την υλοποίηση, αλλά και τη διαχείριση της συγκεκριμένης γραμμής».

Υπενθυμίζεται, ότι το προαναφερόμενο, πρώτο βήμα για τη σιδηροδρομική Εγνατία, έγινε προχθές στην Καβάλα, με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας για την επιτάχυνση της κατασκευής της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», που υπεγράφη στην Καβάλα μεταξύ των υπουργών Μεταφορών των δύο χωρών και με την παρουσία των πρωθυπουργών, Αλέξη Τσίπρα και Μπόικο Μπορίσοφ.

Από την πλευρά του, ο κ. Βούρδας, που μίλησε στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στον ΟΑΣΘ, υπενθύμισε ότι είναι μια συμφωνία, για την οποία η ελληνική κυβέρνηση ξεκίνησε τις τεχνικές διαπραγματεύσεις πριν από έναν χρόνο και αφορά το τμήμα Θεσσαλονίκη-Καβάλα- Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς-Βάρνα και Ρούσες, στον Δούναβη.

Στη συνέχεια, σταδιακά, όπως άλλωστε ανακοίνωσε και ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, επίκεινται και αντίστοιχες συμφωνίες με άλλες όμορες χώρες, όπως η Σερβία και η Ρουμανία και στις 3/10 θα γίνει τετραμερής στη Βάρνα.

Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, είναι «η διαδικασία, κομμάτι- κομμάτι να ξεκινήσει να δημιουργεί και να ολοκληρώσει την Εγνατία, γιατί λέμε ότι κάνουμε το τμήμα της το ένα, αλλά έχουμε και τα τμήματα από Θεσσαλονίκη και Κοζάνη, μέχρι να φτάσουμε στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας».

Σίγουρα, επισημαίνει ο κ. Βούρδας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι «να εκσυγχρονίσουμε τους τέσσερις κάθετους άξονες του σιδηροδρομικούς, που είναι οι: Θεσσαλονίκη-Ορμένιο, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, που ήδη εκτελούνται οι σχετικές μελέτες, Θεσσαλονίκη- Ειδομένη, με τη νέα χάραξη Πολυκάστρου-Ειδομένης με ηλεκτροκίνηση, ύψους 12,5 εκατ. ευρώ, που θα παραδοθεί σε κυκλοφορία την άνοιξη του 2018 και ο τέταρτος, που ξεκινά η ΕΡΓΟΣΕ μαζί με το αλβανικό υπουργείο Μεταφορών τη σχετική μελέτη βιωσιμότητας, είναι ο άξονας που περνάει μέσα από την Κρυσταλλοπηγή» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Όπως διευκρίνισε ο κ. Βούρδας, «στόχος είναι ο βασικός κορμός, που υπογράφηκε προχθές, να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη 4ετία». Το κομμάτι της Ειδομένης κατασκευάζεται, αυτό προς τον Προμαχώνα «έχει ήδη ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και με την ολοκλήρωση της μελέτης θα προκηρυχθεί και το αντίστοιχο έργο και «άρα, το 2022 θα μπορεί να είναι υλοποιημένο» σημείωσε.

«Για αυτό που δεν μπορούμε να μιλήσουμε με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, είναι για το κομμάτι προς Κρυσταλλοπηγή, γιατί πρώτα πρέπει να ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη βιωσιμότητας και μετά να προχωρήσουμε σε διαδικασίες μελέτης και ένταξης του έργου» ανέφερε ο κ. Βούρδας και απαντώντας στην ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ για το πότε αναμένεται η μελέτη βιωσιμότητας για το κομμάτι προς Κρυσταλλοπηγή, είπε ότι «έχει ήδη εγκριθεί το σχετικό διακρατικό πρόγραμμα, έχουν υπογραφεί οι μεταξύ μας συμβάσεις, ανάμεσα σε Ελλάδα και Αλβανία, με τις αντίστοιχες εταιρείες και εντός του επόμενου έτους, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί».

Σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Ειδομένης

Την άνοιξη του 2018 πρόκειται να δοθεί σε κυκλοφορία το κομμάτι από το Πολύκαστρο μέχρι την Ειδομένη, ενώ στόχος της ελληνικής κυβέρνησης, σύμφωνα με τον κ. Βούρδα είναι «να μπορέσει να διατηρηθεί και η προηγούμενη χάραξη, έτσι ώστε να εξυπηρετούνται σταδιακά και επιβατικές, πέραν των εμπορευματικών μεταφορών. Σίγουρα όμως, η νέα χάραξη, που θα είναι με ηλεκτροκίνηση μέχρι την Ειδομένη, θα βοηθήσει πάρα πολύ στην ύπαρξη μεγαλύτερου φόρτου εμπορευματικών μεταφορών, κάτι που θα ενισχύσει πάρα πολύ και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά και ευρύτερα το σιδηροδρομικό δίκτυο».

Για το συγκεκριμένο θέμα, υπενθύμισε ο ίδιος, ότι η νέα χάραξη αφορά σε ένα έργο ύψους 12,5 εκατ. ευρώ και «αποτελεί έναν σταματημένο έργο από το 2006, ορφανό χρηματοδότησης και εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση τέλος του 2015 και έτσι προκηρύχθηκε το 2016 και επιτέλους στη χώρα έχουμε έργα σιδηροδρομικά που προκηρύσσονται, γίνονται και ολοκληρώνονται» υπογράμμισε.

Από πέρυσι συμφωνημένη η αποζημίωση σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στην ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ για την αποζημίωση του ελληνικού Δημοσίου στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ύψους 12,5 εκατ. ευρώ μαζί με το ΦΠΑ, ο κ. Βούρδας απάντησε ότι «είναι μια περσινή υπόθεση, είναι μια αποζημίωση που συμφωνήθηκε από πέρυσι, απλώς εκτελείται τώρα, μετά τη δέσμευση της σχετικής πίστωσης. Είναι κάτι που έπρεπε να γίνει. Για τέσσερις μήνες δεν ήταν σε λειτουργία η γραμμή, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργήσει ένα κόστος στην εταιρεία, με τη μη πραγματοποίηση μεταφοράς των εμπορευματικών φορτίων με ήδη κλεισμένες συμφωνίες. Έπρεπε να καλυφθεί αυτό το κόστος και αυτό εκτελούμε τώρα, μια περσινή απόφαση».

Μεταξύ άλλων, ο ίδιος επισήμανε ότι τα εμπορευματικά κέντρα αποτελούν βασικό κόμβο διέλευσης του σιδηροδρομικού δικτύου και βασική προϋπόθεση «όταν λέμε ότι θέλουμε την Ελλάδα ένα σύγχρονο διακομετακομιστικό κέντρο, προς Ανατολή , Κεντρική και Δυτική Ευρώπη».

(φωτογραφία αρχείου)