Το «πράσινο φως» έλαβε χθες από το υπουργικό συμβούλιο το νομοσχέδιο για την κτηνοτροφία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, στο οποίο επιχειρούνται έξι βασικές αλλαγές στον κλάδο της κτηνοτροφίας.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο για την κτηνοτροφία που δόθηκε αναλυτικά σήμερα στη δημοσιότητα, προβλέπεται η δημιουργία υπηρεσίας μιας στάσης «one stop shop». Έτσι η Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα θα είναι το μοναδικό σημείο επαφής του κτηνοτρόφου με δημόσια υπηρεσία.

Συστήνεται μια ιδιαίτερα ευέλικτη 3μελής επιτροπή σταυλισμού που θα λειτουργεί σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα που θα έχει όλες τις γνωμοδοτικές αρμοδιότητες. Αλλάζει το μοντέλο αδειοδότησης για τις μικρές μονάδες (μικρούς σταυλισμούς) από το σχήμα «πρώτα ελέγχω και μετά αδειοδοτώ», στο σχήμα αδειοδοτώ την ίδρυση (έχοντας θέσει τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις) και μετά ελέγχω και χορηγώ την άδεια για τη λειτουργία της.

Μειώνεται το κόστος για την έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας με την απλοποίηση των περιβαλλοντικών, χωροταξικών και πολεοδομικών εγκρίσεων με τη χρήση τυποποιημένων προτύπων και τη διαμόρφωση εξειδικευμένων προδιαγραφών για τις απαιτούμενες ΜΠΕ για τις μεγάλες κτηνοτροφικές μονάδες.

Δημιουργείται αυτοτελές ηλεκτρονικό υπο-μητρώο κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και μονάδων στα πλαίσια του ήδη λειτουργούντος Κτηνιατρικού Μητρώου στο ΥπΑΑΤ και στον ΟΠΕΚΕΠΕ και η ενίσχυση της διαφάνειας στη δράση της Διοίκησης με την υποχρεωτική ανάρτηση όλων των αδειών και εγκρίσεων στο διαδίκτυο.

Τέλος προβλέπεται εξαίρεση από την κατεδάφιση και η απαλλαγή από τα πρόστιμα για τους κτηνοτρόφους που θα σπεύσουν να τακτοποιήσουν/νομιμοποιήσουν τις υπάρχουσες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις με μια διαδικασία με μηδενικό κόστος για τους κτηνοτρόφους.

Το δεύτερο νομοσχέδιο που επίσης εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο, αφορά την πολιτική γη και μέσα από αυτό επιδιώκεται η προσέλκυση αναπτυξιακών επενδύσεων και η ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής αλλά και γενικότερα ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις εκτάσεις που διαχειρίζεται το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Από τις σημαντικότερες διατάξεις του νομοσχεδίου είναι αυτές αφορούν στη διάθεση έναντι συμβολικού τιμήματος εκτάσεων σε νέους αγρότες ή κτηνοτρόφους, στην πρόβλεψη για παραχώρηση αγροτικής γης για υλοποίηση επενδύσεων άνω των 5 εκατ. ευρώ αλλά και η οριστική διευθέτηση που επιχειρείται για τις καταπατημένες εκτάσεις αρμοδιότητας του υπουργείου.

Σε ό,τι αφορά στην παραχώρηση εκτάσεων αυτή θα γίνεται με απόφαση του Περιφερειάρχη, μετά από γνώμη επιτροπής που θα συσταθεί σε επίπεδο περιφέρειας. Με το σχέδιο νόμου προβλέπεται η δυνατότητα δωρεάν παραχώρησης της χρήσης σε γεωργούς και κτηνοτρόφους που δε διαθέτουν γεωργική ή βοσκήσιμη γη.

Επιπλέον για τους απασχολούμενους στο πρωτογενή τομέα, που δε διαθέτουν ακίνητη περιουσία προβλέπεται η δωρεάν παραχώρηση κατά κυριότητα οικοπέδων σε αγροτικούς οικισμούς χωρίς τουριστική και οικοπεδική αξία. Τα κριτήρια, οι προϋποθέσεις, το ύψος του μισθώματος θα τίθενται με απόφαση του Υπουργού.

Στην περίπτωση που υπάρχουν επενδυτικές προτάσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα άνω των 5 εκατ. Ευρώ, τότε η αρμοδιότητα παραχώρησης χρήσης ανήκει στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και το τυχόν συναρμόδιο Υπουργό. Εκτιμάται ότι υπάρχουν περισσότερες από δέκα μεγάλες εκτάσεις, πάντα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που θα μπορούσαν να «φιλοξενήσουν» μεγάλες επενδύσεις. Για επενδύσεις τώρα, μικρότερες των 5 εκατ. ευρώ η αρμοδιότητα ανήκει στον Περιφερειάρχη.

Με την εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία επιλύονται οριστικά ιδιοκτησιακά ζητήματα μεταξύ του Δημοσίου (για τις εκτάσεις που είναι αρμοδιότητας του Υπουργείου) και ιδιωτών. Ως σημείο αναφοράς για την νόμιμη ή μη κατοχή των εκτάσεων και τη δυνατότητα εξαγοράς τους τίθεται η 5.6.1993.

Σκοπός είναι να λυθούν χρόνια προβλήματα που υπάρχουν σε περιοχές όπως η Νέα Χιλή Νομού Έβρου και η Μανωλάδα Ηλείας, όπου σε πρώην πια αγροτικές εκτάσεις, έχουν κατασκευαστεί ακίνητα.

Τώρα, σε περιπτώσεις εκδόσεως Υπουργικών Αποφάσεων κατά τα παρελθόντα έτη βάση των οποίων παραχωρήθηκαν σε καταπατητές έναντι συμβολικού τιμήματος εκτάσεις, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης, το τίμημα πλέον για τη διατήρηση τους αναπροσαρμόζεται στο ύψος της αντικειμενικής αξίας. Τέτοιες περιπτώσεις απαντώνται ακόμη και στον νομό Αττικής όπως στην περιοχή Ξυροκέριζα και Βουρβά.

Για τα καταπατημένα μετά το 1993, δεν υπάρχει απολύτως καμία πρόβλεψη και όσοι παρανόμως τα κατέχουν θα πρέπει να τα εγκαταλείψουν.