Πιέζει το ΔΝΤ για συντάξεις, μεταρρυθμίσεις και πλεονάσματα

«Καλή αρχή, αλλά…»


ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
16:18
27/09/2019
Πιέζει το ΔΝΤ για συντάξεις, μεταρρυθμίσεις και πλεονάσματα
9
loading

Η κυβέρνηση έκανε μια πολλά υποσχόμενη αρχή με το να απομακρύνει εμπόδια αναφορικά με τις δομικές μεταρρυθμίσεις και τις ιδιωτικοποιήσεις και με το να προχωρήσει στην εξυγίανση των ισολογισμών των τραπεζών. Αυτό επισημαίνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στη δήλωση συμπερασμάτων που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ολοκληρώνοντας τη διαβούλευση με τις ελληνικές αρχές για την κατάρτιση της έκθεσης του 'Αρθρου 4 για το 2019. Όπως επισημαίνεται από το ΔΝΤ χρειάζεται άμεσα μεγαλύτερη προσπάθεια σε όλους τους τομείς πολιτικής προκειμένου να καταστεί η Ελλάδα ανταγωνιστική εντός της νομισματικής ένωσης, να εξαλείψει το πλεονάζον χρέος και να πετύχει περισσότερη ανάπτυξη βασισμένη στην συμπερίληψη.

Παρουσιάζοντας τα βασικά συμπεράσματα της αξιολόγησης στους εκπροσώπους του Τύπου, ο επικεφαλής του κλιμακίου του ΔΝΤ για την Ελλάδα Πίτερ Ντόλμαν εκτίμησε ότι ο Προϋπολογισμός του 2020 εμφανίζει δημοσιονομικό κενό και κάλεσε την κυβέρνηση να το καλύψει με μέτρα φιλικά προς την ανάπτυξη. Ο ίδιος εκτίμησε ότι μελλοντικά η αύξηση του ΑΕΠ θα μπορούσε να ξεπεράσει το 2%, δύσκολα όμως θα φθάσει το 3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ίδιος χαρακτήρισε λάθος την επαναφορά της 13ης σύνταξης. Ο κ. Ντόλμαν υιοθετώντας σημεία της δήλωσης του ΔΝΤ τάχθηκε υπέρ της μείωσης των στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδος αρχής γενομένης από το 2020, υπέρ πρόσθετων παρεμβάσεων για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, καθώς σήμερα αυτή δεν διασφαλίζεται «κάτω από ρεαλιστικές μακροοικονομικές παραδοχές», αλλά και υπέρ του σχεδίου «Ηρακλής» για τα «κόκκινα» δάνεια των τραπεζών, καθώς αυτό μπορεί υπό προϋποθέσεις να στηρίξεις τις «αδύναμες» ελληνικές τράπεζες. Μάλιστα, τόνισε πως θα πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις για τη βελτίωση της ποιότητας κεφαλαίων των τραπεζών.

Αναλυτικά η δήλωση του ΔΝΤ αναφέρει τα εξής:

«Η νέα κυβέρνηση κληρονόμησε μια χλιαρή ανάκαμψη, επιβαρυμένη από τις παρακαταθήκες της κρίσης και τις ανατροπές πολιτικών σε όλους τους τομείς μετά την έξοδο από το πρόγραμμα, οι οποίες αύξησαν περαιτέρω τις δημοσιονομικές, χρηματοπιστωτικές και εξωτερικές τρωτότητες. Ενώ η κυβέρνηση έκανε μια πολλά υποσχόμενη αρχή με το να απομακρύνει εμπόδια αναφορικά με τις δομικές μεταρρυθμίσεις και τις ιδιωτικοποιήσεις και με το να προχωρήσει στην εξυγίανση των ισολογισμών των τραπεζών, χρειάζεται άμεσα μεγαλύτερη προσπάθεια σε όλους τους τομείς πολιτικής προκειμένου να καταστεί η Ελλάδα ανταγωνιστική εντός της νομισματικής ένωσης, να εξαλείψει το πλεονάζον χρέος και να πετύχει περισσότερη ανάπτυξη βασισμένη στην συμπερίληψη.

1. Η νέα κυβέρνηση ορθώς δίνει προτεραιότητα στην ανάπτυξη αλλά είναι αντιμέτωπη με μια δύσκολη μάχη. Το κατά κεφαλήν εισόδημα παραμένει σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά πριν την προσχώρηση στην Ευρωζώνη, αντανακλώντας σημαντικές παρακαταθήκες της κρίσης (υψηλό δημόσιο χρέος, υψηλό επίπεδο μη εξυπηρετούμενων δανείων, υπερχρεωμένους δανειολήπτες), χαμηλή παραγωγικότητα, απουσία επενδύσεων, αδύναμη νοοτροπία πληρωμής και δυσμενείς δημογραφικές τάσεις. Οι προοπτικές μετριάστηκαν περαιτέρω από την ευρεία υποχώρηση πολιτικών μετά την έξοδο από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018, με μεταρρυθμίσεις που προβλέπονταν από το πρόγραμμα να καθυστερούν (π.χ. δημοσιονομικές-διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις), να ακυρώνονται (π.χ. τα προνομοθετημένα μεταρρυθμιστικά πακέτα για τις συντάξεις και τη φορολογία εισοδήματος) ή να ανατρέπονται (π.χ. βασικά στοιχεία των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας που εισήχθησαν κατά την περίοδο 2011-2013 και προσπάθειες διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και ενίσχυσης της νοοτροπίας πληρωμών).

2. Η ανάπτυξη αναμένεται να κινηθεί κοντά στο 2% το 2019 και το 2020. Η βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη ευνοείται από την κυκλική ανάκαμψη και το καταναλωτικό κλίμα, γεγονός που θα έπρεπε να μεταφραστεί σε υψηλότερες επενδύσεις. Εντούτοις, με την πρόβλεψη για μακροχρόνια ανάπτυξη στο 0,9%, θα χρειαστεί μιάμιση δεκαετία ακόμη μέχρι να φτάσει το πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα στα προ κρίσης επίπεδα. Η αναλογία χρέους προς το ΑΕΠ προβλέπεται να έχει καθοδικές τάσεις μέσα στην επόμενη δεκαετία με σχετικά χαμηλό κίνδυνο ρευστότητας μεσοπρόθεσμα, αν και η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα δεν διασφαλίζεται κάτω από ρεαλιστικές μακροοικονομικές παραδοχές. Οι -ακόμη αδύναμες- τράπεζες μετριάζουν τις προοπτικές ανάκαμψης και θέτουν σημαντικούς κινδύνους τόσο δημοσιονομικά όσο και στο κομμάτι στης χρηματοπιστωτικής σταθερότητας. Αυτοί, καθώς και άλλοι παράγοντες, καθιστούν την Ελλάδα ευάλωτη σε μια σειρά εξωτερικών και εγχώριων σοκ. Με δεδομένη την κυκλική θέση της Ελλάδας και τις επιθυμητές πολιτικές μεσοπρόθεσμα, το προσωπικό θεωρεί ότι υπάρχει μια σημαντική υπερεκτίμηση της πραγματικής συναλλαγματικής ισοτιμίας. Σε αυτό το πλαίσιο, η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να χρησιμοποιήσει την πολιτική της εντολή και το βελτιωμένο επενδυτικό κλίμα ώστε να αναπτύξει ένα ευρύ φάσμα εργαλείων πολιτικής και να ξεπεράσει τα μακροχρόνια οργανωμένα συμφέροντα, με στόχο να προωθήσει την μακροχρόνια ανάπτυξη σημαντικά πιο πάνω από τις τωρινές προβλέψεις.

3. Η αποκατάσταση του τραπεζικού τομέα, ο οποίος τώρα είναι ένας δυσλειτουργικός κινητήρας ανάπτυξης, είναι μια κορυφαία προτεραιότητα. Ο στόχος της κυβέρνησης για την επίτευξη μονοψήφιων ποσοστών μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs) μέχρι τα μέσα του 2022 κινείται στη σωστή κατεύθυνση και το προτεινόμενο σχήμα προστασίας ενεργητικού (ΑPS) με την ονομασία «Ηρακλής» θα μπορούσε να παρέχει σημαντική υποστήριξη (αν και σημαντικές λεπτομέρειες του σχήματος δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές). Εντούτοις, για την πλήρη αποκατάσταση της ποιότητας του ενεργητικού, σε συνάρτηση με την ποιότητα και τα επίπεδα τραπεζικού κεφαλαίου, της ρευστότητας και της κερδοφορίας, η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να αναπτύξει μια πιο συνολική, φιλόδοξη και καλά συντονισμένη στρατηγική. Αυτές οι προσπάθειες θα πρέπει πρωτίστως να είναι αγορακεντρικές, με οποιαδήποτε δημόσια στήριξη να υπόκειται σε μια δυναμική ανάλυση κόστους-οφέλους και να υποστηρίζονται από περαιτέρω βελτιώσεις του νομικού πλαισίου (π.χ. πιο αποδοτικές δικαστικές διαδικασίες και εκσυγχρονισμό του καθεστώτος αφερεγγυότητας). Η προστασία των στεγαστικών δανείων και τα έκτακτα καθεστώτα ρύθμισης για φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές έχουν παρεμποδίσει την ουσιαστική αναδιάθρωση του χρέους, έχουν υπονομεύσει την νοοτροπία πληρωμών και θα πρέπει να εκλείψουν μόνιμα.

4. Η μείωση των δημοσιονομικών στόχων θα υποστήριζε την οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη. Το πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα για το 2019 αναμένεται να είναι σύμφωνο με την δέσμευση της Ελλάδας προς τους Ευρωπαίους εταίρους για πλεόνασμα 3,5% ως ποσοστό του ΑΕΠ- αν και για ακόμη μια φορά εξαρτάται από την υπο-εκτέλεση των δημοσίων επενδύσεων, γεγονός που μετριάζει την ανάπτυξη. Για το 2020, το προσωπικό προτείνει η κυβέρνηση και οι Ευρωπαίοι εταίροι να συναινέσουν σε μια πορεία χαμηλότερων δημοσιονομικών πλεονασμάτων, με δεδομένο το ευρύ οικονομικό περιθώριο και τις σημαντικές μη εξυπηρετούμενες ανάγκες σε κοινωνική και επενδυτική δαπάνη και για τη συμπερίληψη δαπανών που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν συνέργειες με ενισχυμένες δομικές μεταρρυθμίσεις.

5. Το μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής θα πρέπει να επανασταθμιστεί για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της κοινωνικής ενσωμάτωσης. Σχέδια για την μείωση των άμεσων φόρων και για την ενίσχυση της φορολογικής συνέπειας είναι ευπρόσδεκτα αλλά περισσότερα θα μπορούσαν να επιτευχθούν με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Η Ελλάδα παραμένει κοντά στον πυθμένα της ΕΕ αναφορικά με το ποσοστό των εργαζόμενων που πληρώνουν φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και έχει ένα από τα υψηλότερα κενά συμμόρφωσης αναφορικά με τον ΦΠΑ.

Σε σύγκριση με την υπόλοιπη ΕΕ, πολύ μεγάλο ποσοστό της δημόσιας δαπάνης κατευθύνεται σε συντάξεις και μισθολογικές δαπάνες του δημοσίου και πολύ μικρό ποσοστό σε άλλες κοινωνικές δαπάνες. Για την αντιμετώπιση καίριων αναγκών, η Ελλάδα θα πρέπει να αυξήσει σημαντικά την κοινωνική δαπάνη (π.χ. για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα που παρέχεται με βάση εισοδηματικά κριτήρια και τη δημόσια υγεία) και τις επενδύσεις. Για την ελευθέρωση δημοσιονομικού χώρου, οι συνταξιοδοτικές παροχές των τωρινών συνταξιούχων θα πρέπει να υπολογίζονται σύμφωνα με τον νέο τρόπο υπολογισμού (και η πρόσφατη αποκατάσταση των δώρων που χορηγούνταν πριν από την κρίση θα πρέπει να ανατραπεί). Η επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων στον τομέα της δημόσιας οικονομικής διαχείρισης θα βοηθήσει στην καλύτερη εκτέλεση του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων, θα ενισχύσει τον έλεγχο του προϋπολογισμού και θα ενδυναμώσει τη διαχείριση κινδύνου (συμπεριλαμβανομένων των κινδύνων προερχόμενων από δικαστικές υποθέσεις σε εξέλιξη), ενώ απαιτούνται συνεχιζόμενες προσπάθειες για την ενίσχυση της ΑΑΔΕ και για την κινητοποίηση του πλαισίου κατά του ξεπλύματος χρήματος (AML) για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

6. Η νέα κυβέρνηση αξίζει αναγνώριση για την άρση εμποδίων στις ιδιωτικοποιήσεις και για την προώθηση της διευκόλυνσης των επιχειρήσεων και της ψηφιοποίησης, αλλά ένα σημαντικό κομμάτι της δομικής μεταρρύθμισης της Ελληνικής οικονομίας βρίσκεται ακόμη μπροστά μας. Η οικονομία παραμένει υπερ-ρυθμισμένη και κυριαρχείται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που λειτουργούν σε ένα μη φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, και η Ελλάδα βρίσκεται στο τέλος ή κοντά στο τέλος της κατάταξης της Ευρωζώνης σε πολλές διακρατικές έρευνες. Απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες για την εκ των πραγμάτων απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και των κλειστών επαγγελμάτων και για την ενίσχυση του ανταγωνισμού.

7. Οι πρόσφατες προτάσεις της κυβέρνησης για την αγορά εργασίας είναι άξιες στήριξης, αν και χρειάζονται παραπάνω προσπάθειες για τη στήριξη της υψηλότερης απασχόλησης, της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας. Το προσωπικό στηρίζει την πρόσφατη νομοθεσία για την άρση των νέων περιορισμών στις απολύσεις και την πρόθεση να περιοριστεί η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία. Τα σχέδια αναφορικά με την εισαγωγή ενός μηχανισμού εξαίρεσης από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις (opt-out) είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά θα έπρεπε να στοχεύουν στην πλήρη αποκατάσταση των μεταρρυθμίσεων-ορόσημο που εισήχθησαν κατά την περίοδο 2011-2013. Η μείωση του μη μισθολογικού κόστους, η διασύνδεση της προσαρμογής των κατώτατων μισθών με το επίπεδο παραγωγικότητας, η ενίσχυση των ενεργών πολιτικών απασχόλησης και η απομάκρυνση εμποδίων στη γυναικεία συμμετοχή στην αγορά εργασίας θα είναι καίριας σημασίας για την αντιμετώπιση της υστέρησης, της φτώχειας (συμπεριλαμβανομένης της φτώχειας στην εργασία) και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Η αποστολή εκφράζει την ευγνωμοσύνη της απέναντι στις αρχές για τις εποικοδομητικές συζητήσεις»

ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

9
σχόλια
  1. avatar Ορίστε τι έλεγαν

    Ξέρουν πού τα λένε ξεχάσατε τον Μπάμπη και τον μπουρδανο στον ΣΚΑΪ που έλεγαν ότι ευτυχώς που ήρθε το ΔΝΤ να βάλει τάξη στην χώρα μας. Το άλλο το ξεχνάτε το βαστά Σόιμπλε του Προτοσαλτε για την ίδια χώρα δεν μιλάμε παρακαλώ; Έμεινε κάνεις από τους δημοσιογράφους τούς εκτός Βουλής;Εγώ θά πω βαστά λαέ γιατί δεν τους ψήφισα

  2. avatar Ανεξαρτητος

    Άρχισαν πάλι τα όργανα να παίζουν. Οι τοκογλύφοι είναι εδώ.

  3. avatar Οκπ

    Αφου βγηκαμε απο τα μνημονια μην ανησυχειτε. 380 δισ χρωσταμε μονο.Τα πρωτα 100 χρονια ειναι δυσκολα μετα συνηθιζεις.

  4. avatar mnimwn

    Παγκοσμιοποίησης , δηλαδή όλοι υπό ένα κράτος στο οποίο φυσικά κάνει κουμάντο ο οικονομικά ισχυρότερος , στόχος , όλα τα λεφτά σε έναν και αυτός θα μοιράζει κατά την κρίση του κρατώντας την μερίδα του λέοντος για τον εαυτό του . Διεθνοποίησης [ το δόγμα του κομμουνισμού ] σοβιετική ένωσης κουμάντο η Μόσχα όλα τα κεφάλαια στην διαχείριση της κεντρικής επιτροπής , με την διάλυση τα τσέπωσαν κάποια στελέχη και ήρθαν στην δύση για επενδύσεις , και τα πρώην μέλη της ένωσης ζήτησαν σωτηρία της κακομοιριάς τους στους εκφραστές της παγκοσμιοποίησης Ε.Ε. και Ν.Α.Τ.Ο. Να και η εξήγηση της επιλογής της Βουλγάρας οικονομολόγου στο Δ.Ν.Τ. γνωρίζει καλά το σύστημα . Παρακαλώ όποιον γνωρίζει καλά Ελληνικά να μου πει την ουσιαστική διαφορά των όρων ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ -ΔΙΕΘΝΟΠΟΙΗΣΗΣ .

  5. avatar Χαίρεται ο τελευταίος

    Κάτσε και ερχεται να σας δω τί θα λέτε μετά .Πάλι ο Τσίπρας θά φταίει και ας κυβερνά τό ΑΜΕΑ

  6. avatar αλιευς

    Οταν θα καταλαβουμε οτι σε κανεναν δεν χρωσταμε αλλα οτι μας χρωστουν, τοτε μονο θα βρουμε τον δρομο μας.

  7. avatar ΔΝΤ

    Καταλάβατε; Λέει για μικρότερα πλεονάσματα όμως τα ανταλλάσσει με κόψιμο σε συντάξεις και αφορολογητο! Πάμε πάλι από την αρχή. Η ΝΔ θα τα ανταλλάξει με την ιδιωτικοποίηση τού ασφαλιστικού ήδη κόβει μισθούς στον ιδιωτικό τομέα

  8. avatar hgty

    Το μόνο χρέος που έχουμε είναι να πετάξουμε έξω τους τοκογλύφους δανειστές και να επιστρέψουμε στο εθνικό μας νόμισμα.

  9. avatar Πλιατσικολογος εθνικιστής

    Μην ανησυχεί το δντ η κυβέρνηση έχει σκοπό να μας γυρίσει 200 χρόνια πίσω έτσι και αλλιώς. Είναι βλέπεις οι ιδεοληψίες τους

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει