Εντολή να ληφθούν δείγματα από τα καύσιμα του πλοίου «Αγία Ζώνη», αλλά και του πλοίου Blue Star Patmos που έφθασε τις ίδιες μέρες στην περιοχή του Περάματος, έδωσε το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, προκειμένου να διακριβωθεί, ποιο πλοίο ευθύνεται για την ρύπανση του Σαρωνικού.

Σχετικά με ενδεχόμενη αδυναμία να εξασφαλιστούν αποζημιώσεις πέραν κάποιου συγκεκριμένου ποσού από την εταιρεία που έχει ασφαλίσει το πλοίο, το Λιμενικό διευκρινίζει ότι τα επιπλέον ποσά μπορούν να αντληθούν από το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου (IOPC Fund), το οποίο χορηγεί αποζημιώσεις, υπό τον όρο ότι ο αιτών αποδεικνύει τη ζημιά του με βάση τους κανόνες που ορίζει το ίδιο το Ταμείο.

Την ίδια στιγμή, πέντε μέρες έχουν περάσει πλέον από τη στιγμή που το μικρό δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» βυθίστηκε στο Σαρωνικό και όλοι μιλούν για τεράστια οικολογική καταστροφή, έπειτα και από την εξάπλωση των πετρελαιοειδών στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής.

Η πετρελαιοκηλίδα μετακινήθηκε λόγω των ανέμων από τη Σαλαμίνα στην Πειραϊκή και από εκεί έφτασε ως τον Άγιο Κοσμά, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα. Πολλοί μετεωρολόγοι μάλιστα αναφέρουν ότι λόγω του καλού καιρού, αποφύγαμε ένα ακόμα πιο τραγικό σενάριο, το πρόβλημα να έφτανε ως το Σούνιο.

Έτσι και σήμερα συνεχίζεται πάντα με εντατικούς ρυθμούς ο καθαρισμός των παράκτιων περιοχών από απορρυπαντικά σκάφη, ιδιωτικά αλλά και του Λιμενικού, ενώ και από χερσαίας πλευράς επιχειρούν συνεργεία.

Ο πρόεδρος της εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος», Ιωάννης Πολυχρονόπουλος, ο οποίος συμμετέχει με τέσσερα σκάφη στην ευρεία επιχείρηση που έχει στηθεί στον Σαρωνικό για τον καθαρισμό των ακτών, φαίνεται ιδιαίτερα προβληματισμένος σχετικά με τις τελευταίες πληροφορίες ότι η πετρελαιοκηλίδα ξαναβρέθηκε. «Εντύπωση κάνει πως τόσες φορές που σηκώθηκε το αεροπλάνο δεν την βρήκε. Αυτό ξέρετε, μπορεί να συμβαίνει γιατί μπορεί να πρόκειται για πετρέλαιο που έχει βιοαποικοδομηθεί, έχοντας χάσει πολλά χαρακτηριστικά του και δεν το πιάνουν οι σένσορες του αεροπλάνου».

Έχοντας δουλέψει σε 2.000 περιστατικά σε Ελλάδα και εξωτερικό, ο κ. Πολυχρονόπουλος, ο οποίος είχε πολλά χρόνια να δει τέτοιο ατύχημα στον Πειραιά, αναφέρει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων: «Αυτή τη στιγμή όλα τα σκάφη είναι στη θάλασσα και αγωνίζονται… Εμείς έχουμε να κοιμηθούμε δύο μέρες και παρά την εξάντληση συνεχίζουμε, γιατί όλη η προσπάθεια γίνεται από αγάπη, ανεξάρτητα από το βιοποριστικό κομμάτι. Η θάλασσα είναι ιερή».

«Η θάλασσα», τονίζει ο κ Πολυχρονόπουλος, «μετά τον καθαρισμό θα είναι αναμφίβολα καθαρότερη απ’ ό,τι ήταν» και διευκρινίζει: «Εμείς παίρνουμε σκουπίδια που δεν μπορείτε να διανοηθείτε, κάτω από βράχια, από παντού».

Ο πρόεδρος της «Τεχνικής Προστασίας Περιβάλλοντος» προσθέτει πως οτιδήποτε περισυλλέγεται από τη θάλασσα κατά τον καθαρισμό, όπως πλαστικά, φύλλα, βράχια, άμμος, σίδερα, χαρτιά, ανακυκλώνονται και δεν μένει τίποτε ώστε να πάει στη χωματερή ή οπουδήποτε αλλού, ενώ για την απορρύπανση δεν χρησιμοποιείται ούτε ένα γραμμάριο χημικής ουσίας». Μόνο με μηχανικά μέσα γίνεται η συλλογή του πετρελαίου, τονίζει ο κ. Πολυχρονόπουλος.

Σε ερώτηση για τον χρόνο που θα χρειαστεί ώστε να περισυλλέξουν την ποσότητα πετρελαιοειδών, ο κ. Πολυχρονόπουλος απαντά: «Πολύ σύντομα. Εάν μπορέσουν τα σκάφη και συγκεντρώσουν όλη την κηλίδα που υπάρχει, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορέσει να αποκατασταθεί το περιβάλλον».

Σε περίπτωση πάλι που δεν συγκεντρωθεί όλη η ποσότητα των πετρελαιοειδών, επειδή αυτή θα βγει στην παραλία, θα μπορέσουν να την περισυλλέξουν από εκεί, επισημαίνει.

Απαντώντας σε όσους υποστηρίζουν πως θα χρειαστούν ακόμα και χρόνια, ώστε να αποκατασταθεί η περιοχή, ο κ. Πολυχρονόπουλος εξηγεί πως τα αποτελέσματα για την κάθε περιοχή που καθαρίζεται έρχονται σύντομα, εξηγώντας τη διαδικασία: «Για κάθε έργο που ολοκληρώνεται, συστήνεται μια επιτροπή από εκπροσώπους όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να παραλαμβάνουν τον χώρο. Στη συνέχεια ακολουθούν οι δειγματοληψίες του νερού, που στέλνονται στα ειδικά εργαστήρια και το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών, ώστε να βγάλουν το πόρισμά τους».