Από σήμερα μέχρι και την Τρίτη πόλο έλξης επισκεπτών από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αποτελούν τα περισσότερα χωριά και οι πόλεις της επικρατείας που ξεχωρίζουν για τις παραδόσεις τους. Και επειδή η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά δείτε μερικές περιοχές της Ελλάδας που δεν αρκούνται μόνο στο κλασσικό τσούγκρισμα των αβγών και το ψήσιμο του οβελία αλλά γιορτάζουν το Πάσχα αναβιώνοντας εντυπωσιακά ήθη και έθιμα, βγαλμένα από τα βάθη του χρόνου.

Σέρρες – Καβάλα


Από τον ελληνικό Πόντο έχει τις ρίζες της η μάχη «τσουγκρίσματος» στην οποία αφοσιώνονται τόσο οι κάτοικοι των Σερρών και της Καβάλας όσο και των γύρω περιοχών. Μάλιστα, η προετοιμασία των συμμετεχόντων ξεκινά βδομάδες πριν το Πάσχα με τους υποψήφιους νικητές να συγκεντρώνουν αβγά από κότες και φραγκόκοτες. Νικητής της ιδιόμορφης αβγομαχίας αναδεικνύεται αυτός που συγκεντρώνει τα λιγότερα σπασμένα αβγά.

Κέρκυρα


Ίσως, από τα πιο γνωστά έθιμα είναι αυτό της Κέρκυρας. Οι κάτοικοι του νησιού μόλις σημάνει 12 και πουν «Χριστός Ανέστη», ρίχνουν από τα μπαλκόνια τους στάμνες, γνωστές ως μπότηδες, γεμάτες με νερό στο δρόμο. Ο θόρυβος που προκαλούν οι στάμνες όταν σπάνε σε συνδυασμό με τη μουσική των 18 φιλαρμονικών της πόλης μεταφέρουν στις γύρω περιοχές το μήνυμα της Ανάστασης.

Κοινότητα Ελευθερών


Με τη μεταφορά εικονισμάτων γιορτάζουν οι κάτοικοι της Κοινότητας Ελευθερών την τρίτη μέρα του Πάσχα. Αφού μεταφέρουν τα εικονίσματα από την βυζαντινή εκκλησία του Αγίου Ταξιάρχη, την παλαιότερη εκκλησία της περιοχής , στο εξωκλήσι των Αγίων Ραφαήλ , Ειρήνης και Νικολάου στα «Μαζίδια», τελούν αρτοκλασία και αγιασμό προσευχόμενοι για αποδοτική καλλιεργητική περίοδο.

Μυτιλήνη

Ακολουθώντας τη χριστιανική παράδοση κατά την οποία ο Χριστός πριν αναστηθεί κατέβηκε στον Άδη για να χαρίσει φως και αιώνια ζωή στους νεκρούς, γιορτάζουν και οι Μυτιλινιώτες οι οποίοι μαζί με τους ιερείς αναπαριστούν την κάθοδο του Χριστού.

Ζάκυνθος


Με χορό γιορτάζουν και οι κάτοικοι της Ζακύνθου την Ανάσταση του Χριστού το απόγευμα της Κυριακής της Λαμπρής. Μετά τον Εσπερινό της Αγάπης οι κάτοικοι του ανατολικού, κυρίως τμήματος του νησιού σχηματίζουν τέσσερις χορούς, δύο από τους οποίους σχηματίζουν γυναίκες ενώ τους άλλους δύο άντρες. Πρώτος σέρνει το χορό ο παπάς της ενορίας, ενώ οι χορευτές τραγουδούν : «Σήμερα Χριστός Ανέστη»

Χίος


Άλλο ένα διαδεδομένο έθιμο είναι και ο ρουκετοπόλεμος του Βροντάδου της Χίου. Έχοντας τις ρίζες του από την τουρκοκρατία, το έθιμο θέλει τους άντρες και τους νέους του νησιού να έχουν προετοιμάσει τις ρουκέτες τους και να τις έχουν στήσει στο προαύλιο είτε της εκκλησίας είτε της Παναγίας Ερειθιανής είτε σε αυτό του Αγίου Μάρκου, δημιουργώντας μια πανέμορφη ατμόσφαιρα.

Αγρίνιο


Σε μέρα μεταμορφώνεται η νύχτα και στο Αγρίνιο όπου λίγο μετά την Ανάσταση οι κάτοικοι ανάβουν, αυτοσχέδια πυροτεχνήματα, τα χαλκούνια.

Κρήτη


Και στην Κρήτη ανάβουν φωτιές οι κάτοικοι προκειμένου να κάψουν το ομοίωμα του Ιούδα, είτε το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής κατά την διάρκεια του Επιταφίου είτε μετά την Ανάσταση. Το ίδιο έθιμο ακολουθούν και στη Μεσσηνία, τη Χαλκιδική, την Καβάλα και τη Ζάκυνθο με τις πόλεις και τα χωριά τους να φωτίζονται από δεκάδες φωτιές που ανάβουν οι κάτοικοι.

Χανιά


Σήμερα και κάθε χρόνο τη Μεγάλη Παρασκευή οργανώνεται στα Χανιά το παραδοσιακό παζάρι των Βουκολιών το οποίο ουσιαστικά είναι μια εμποροπανήγυρη και ζωοπανήγυρη που συγκεντρώνει πλήθος κόσμου.

Καλαμάτα


Ακολουθώντας ένα έθιμο που έχει τις ρίζες του από τους αγώνες του 1821, οι Καλαματιανοί γιορτάζουν την Κυριακή του Πάσχα με σαϊτοπόλεμο. Άντρες , συνήθως ντυμένοι με παραδοσιακές στολές κατασκευάζουν χαρτονένιους σωλήνες γεμισμένους με μπαρούτι και αφού τους πυροδοτήσουν αρχίζουν την εκτόξευσή τους.

Λεωνίδιο


Με αυτοσχέδια αερόστατα γεμίζει ο ουρανός της Αρκαδίας το βράδυ της Ανάστασης. Μόλις ειπωθεί το «Χριστός Ανέστη» οι κάτοικοι απελευθερώνουν τα αερόστατα δημιουργώντας μια φαντασμαγορική ατμόσφαιρα.