Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Skoda με το διακριτικό Enyaq iV, ήρθε πριν λίγες ημέρες στην Ελλάδα και είναι διαθέσιμο για τους υποψήφιους πελάτες. Λίγο πριν έγινε και η γνωριμία με τους εκπροσώπους του Τύπου, σε μια λιτή και με βάση τα πρωτόκολλα για την πανδημία παρουσίαση, στα πλαίσια της οποίας είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε, πριν από την καθιερωμένη δοκιμή διαρκείας που θα γίνει σε λίγες εβδομάδες.

Το Enyaq iV βασίζεται στην ΜΕΒ, την αρθρωτή πλατφόρμα για την ηλεκτροκίνηση του VW Group, προσφέρει χώρους επιπέδου Kodiaq (το μεγάλο SUV της μάρκας), ηλεκτροκινητήρες με ισχύ από 148 έως 299 ίππους και αυτονομία έως 536 χιλιομέτρων (με την μεγαλύτερη από τις 3 μπαταρίες), ενώ η τιμή του διατηρείται κάτω από το «ψυχολογικό όριο» των 30.000 € (για την έκδοση με την μικρότερη μπαταρία), καθώς διαμορφώνεται στις 29.942 €, με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Το ηλεκτρικό SUV παράγεται στο κεντρικό εργοστάσιο της μάρκας στη Mladá Boleslav, στην Τσεχία, το μοναδικό εκτός Γερμανίας εργοστάσιο στην Ευρώπη που κατασκευάζει μοντέλο του Group με βάση την πλατφόρμα MEB.

Σχεδίαση – Χώροι – Εσωτερικό

Ο σχεδιασμός του χαρακτηρίζεται ισορροπημένος, αεροδυναμικός (Cd: 0,26) και σύγχρονος, με βασικό γνώρισμα το –προαιρετικό- Crystal Face, δηλαδή την νέα μάσκα με τις κάθετες ραβδώσεις που φωτίζονται από 131 LED και μια οριζόντια λωρίδα φωτός που τη διατρέχει απ’ άκρη σε άκρη. Παράλληλα τα LED φωτιστικά σώματα μπρος και πίσω, μαζί με τους –προαιρετικούς- προβολείς Full LED Matrix, δημιουργούν μία υπερσύγχρονη και εντυπωσιακή εμφάνιση, που συμπληρώνεται από ζάντες διαμέτρου 18 έως 21 ιντσών(!).

Με μήκος 4.649 χιλ., πλάτος 1.879 χιλ. και ύψος 1.616 χιλ., το ηλεκτρικό όχημα προσφέρει μεγάλους εσωτερικούς χώρους (ανάλογους του Kodiaq), ενώ το μακρύ μεταξόνιο των 2.765 χιλ. και η απουσία τούνελ μετάδοσης, δίνουν μεγάλο χώρο στους πίσω επιβάτες και συνολική χωρητικότητα του χώρου αποσκευών 585 λίτρων.

Στο εσωτερικό, τα κλασσικά επίπεδα επενδύσεων έχουν ανατικατασταθεί με το concept του Design Selections, που δημιουργεί σύγχρονα περιβάλλοντα διαβίωσης, με κάθε επιλογή να προσφέρει όμορφα συνδυασμένα χρώματα και υλικά. Χρησιμοποιούνται επίσης φυσικά, βιώσιμα επεξεργασμένες και ανακυκλωμένες πρώτες ύλες. Οι δυνατότητες εξατομίκευσης περιλαμβάνουν επιλογή από ένδεκα διαθέσιμα θεματικά πακέτα που αναφέρονται σε στοιχεία όπως άνεση, κλιματισμός, συστήματα υποβοήθησης οδηγού και ψυχαγωγία/ενημέρωση.

Το Enyaq iV έχει κίνηση πίσω ή σε όλους τους τροχούς, ενώ υπάρχουν διαθέσιμα πέντε επίπεδα ισχύος και τρία μεγέθη μπαταρίας. Τα δύο πιο ισχυρά μοντέλα διαθέτουν κίνηση σε όλους τους τροχούς χάρη σε έναν δεύτερο ηλεκτρικό κινητήρα στον μπροστινό άξονα, ενώ στα υπόλοιπα η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς.

Συνοπτικά, τα τεχνικά χαρακτηριστικά παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

Το νέο Digital Cockpit, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, έχει μέγεθος 5,3 ίντσες και εμφανίζει τις πιο σημαντικές πληροφορίες, όπως ταχύτητα, δεδομένα οδήγησης, συστήματα πλοήγησης και τα ενεργά συστήματα υποβοήθησης. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ τεσσάρων διαφορετικών διατάξεων, οι οποίες μπορούν να λειτουργούν διαισθητικά ενώ χρησιμοποιεί το πολυλειτουργικό τιμόνι για τον έλεγχο του οχήματος και συστημάτων υποβοήθησης.

Επιπλέον υπάρχει η δυνατότητα εξοπλισμού με head-up οθόνη με τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας που προβάλλει πληροφορίες σε δύο διαφορετικές περιοχές στο οπτικό πεδίο του οδηγού.
Το κέντρο ελέγχου του οχήματος είναι η κεντρική οθόνη αφής η οποία έχει μέγεθος 13 ίντσες. Ο χειρισμός της γίνεται ανέπαφα, τόσο με κινήσεις των χεριών όσο και με φωνητικό έλεγχο μέσω του ψηφιακού βοηθού φωνής Laura. Επιπλέον, όχημα είναι πάντα συνδεδεμένο, ούτως ώστε η φόρτιση της μπαταρίας και ο κλιματισμός μπορούν να ελεγχθούν από απόσταση μέσω της εφαρμογής MySkoda.

Ασφάλεια και Simply Clever

Το Enyaq iV προσφέρει υψηλά επίπεδα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας (πήρε 5 αστέρια στις δοκιμές του Euro NCAP, με ρεκόρ 94% στην προστασία ενήλικων επιβατών), καθώς διαθέτει έως εννέα αερόσακους, την προληπτική λειτουργία Crew Protect Assist και πολλά εξελιγμένα συστήματα υποβοήθησης, όπως το Travel Assist με διαμήκη και πλευρική υποστήριξη.

Επίσης, οι νέες λειτουργίες Simply Clever δίνουν απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως «Πού μπορώ να αποθηκεύσω το καλώδιο φόρτισης;» και «Πώς μπορώ να κρατήσω τα χέρια μου καθαρά όταν χειρίζομαι το καλώδιο;» Το καλώδιο φόρτισης μπορεί εύκολα να καθαριστεί με ένα καθαριστικό καλωδίων πριν αποθηκευτεί σε μια ειδική τσάντα στο χώρο αποσκευών.

Ένα προστατευτικό κάλυμμα καλύπτει την υποδοχή φόρτισης του οχήματος κατά την φόρτιση. Επιπλέον, μια κεντρική κονσόλα διαθέτει ένα δεύτερο διαμέρισμα αποθήκευσης χωρητικότητας 11,4 λίτρων επιπλέον του Jumbo Box 6,2 λίτρων, κάτω από το κεντρικό υποβραχιόνιο.

Φόρτιση

Η Skoda Auto εξελίσσει ένα ολιστικό ηλεκτρικό οικοσύστημα, καθώς με το Powerpass, επιτρέπει την εύκολη φόρτιση της μπαταρίας σε 195.000 σημεία σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του δικτύου γρήγορης φόρτισης Ionity καθώς και ταχυφορτιστών σε αυτοκινητόδρομους και μεγάλες οδικές αρτηρίες. Επίσης, επεκτείνει επίσης γρήγορα την υποδομή φόρτισης στο δίκτυό της, ενώ για την φόρτιση στο σπίτι προσφέρει τα iV Chargers, διάφορους τύπους φορτιστών (Wallbox), οι οποίοι επιδοτούνται από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Στον δρόμο

Η πρώτη μεγάλη έκπληξη έρχεται από την είσοδο στην καμπίνα, όπου αν δεν γνωρίζεις πως πρόκειται για Skoda, είσαι βέβαιος ότι, μπαίνεις σε ένα πολυτελές μεγάλο μοντέλο premium κατασκευαστή. Υλικά και συναρμογή είναι σε άριστο επίπεδο, η εργονομία χωρίς προβλήματα εξοικείωσης, ενώ η πληρότητα πληροφοριών σε πίνακα οργάνων και οθόνη πολυμέσων ξαφνιάζει θετικά και σε κάνει να πιστεύεις πως η τιμή πώλησης θα σε αφήσει… ξερό. Κερασάκι στο όχημα της γνωριμίας (iV60 Launch Edition), η… Λάουρα, δηλαδή το σύστημα φωνητικής επικοινωνίας που ακούει και μιλάει ελληνικά!


Η περιφερειακή ορατότητα πάσχει λίγο πίσω, αλλά η κάμερα διορθώνει την ατέλεια, ενώ οι χώροι δεν έχουν επηρεαστεί από τις μπαταρίες, επαρκούν με το παραπάνω για 5 άτομα και αποθηκεύουν 585 λίτρα αποσκευών στο πορτ μπαγκάζ, κάτω από το πάτωμα του οποίου υπάρχει χώρος για την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης και των εφοδίων άμεσης ανάγκης που επιβάλλει ο ΚΟΚ.

Από την πολυρυθμιζόμενη θέση οδήγησης, ελέγχεις εύκολα το ογκώδες όχημα, συνηθίζεις σχετικά γρήγορα τον χειρισμό του συστήματος πολυμέσων και εκτιμάς τον μικρό κύκλο στροφής που «εξαφανίζει» τον όγκο του.
Η αμέσως επόμενη έκπληξη έρχεται από τις αναρτήσεις, που έχουν άριστη απορρόφηση των ατελειών του δρόμου, δεν αφήνουν μεγάλες κλίσεις στο βάρους σχεδόν 2.000 κιλών αμάξωμα και δεν επιτρέπουν μετατοπίσεις από την επιθυμητή τροχιά. Η απορρόφηση της ανάρτησης είναι τέτοια που τσεκάραμε δυο και τρεις φορές αν όντως το προφίλ των ελαστικών ήταν τόσο χαμηλό (45άρι σε ζάντες 21 ιντσών!) όσο είδαμε πριν αναλάβουμε πηδάλια. Το μεγάλο βάρος βάζει προβλήματα στα στενά ελαστικά που μερικές φορές «σφυρίζουν» αλλά η συμπεριφορά του οχήματος ακόμα και τότε είναι ουδέτερη και εύκολα ελεγχόμενη. Μια, δυο φορές που το παρακάναμε στα λιμανάκια, ήρθαν τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου να προλάβουν πριν εξελιχθεί κάποια δυσάρεστη κατάσταση.

Στα συν και το με αίσθηση σβέλτο και «κοφτερό» τιμόνι, ενώ τα φρένα αν χρειαστεί δεν θα υστερήσουν, αν και υπό κανονικές συνθήκες ελάχιστα χρειάζονται καθώς το σύστημα ανάκτησης ενέργειας (τρία επίπεδα + την επιλογή Β στο μιας σχέσης κιβώτιο) φροντίζει για το φρενάρισμα με ταυτόχρονη φόρτιση της μπαταρίας. Μάλιστα η ανάκτηση είναι τόσο καλή που ενώ ξεκινήσαμε με αυτονομία 245 χιλιομέτρων, κάναμε σβέλτα 65 χιλιόμετρα και η αυτονομία είχε πέσει στα 205 χιλιόμετρα, χάρη στην συνεχή εκμετάλλευση της ανάκτησης που ρυθμίζεται μέσω paddles πίσω από το τιμόνι.

Η απόκριση του ηλεκτροκινητήρα στο πάτημα του γκαζιού είναι άμεση, χωρίς το ESP να αφήνει περιθώρια για «παιχνίδια» στην ουρά όπως ίσως θα υποθέταμε για ένα ισχυρό (179 ίπποι & 310 Nm ροπής) όχημα. Τα 0-100 από στάση επιτυγχάνονται σε 8.7΄΄, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 160 χλμ/ώρα για λόγους οικονομίας στην κατανάλωση, η μέση τιμή της οποίας στην μικρή δοκιμή μας δεν ξεπέρασε τις 19 KWh/100 χλμ.
Επιπλέον, ο οδηγός έχει στη διάθεσή σου τέσσερα προγράμματα οδήγησης, (Eco, Normal, Sport & Individual), ενώ στον επιλογέα του κιβωτίου υπάρχει και η λειτουργία Auto, με την οποία ο το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης του Enyaq iV επιλέγει τον βαθμό ανάκτησης ενέργειας με βάση τα εμπρός κινούμενα οχήματα.

Μετά από όλο αυτό το κατεβατό, θα αναρωτηθείτε: Μα όλα καλά είναι; Μειονεκτήματα δεν έχει;
Γίνεται να μην έχει; Θα έχει. Αλλά η πρώτη εντύπωση ήταν τόσο καλή που το μόνο που εντοπίσαμε είναι η έλλειψη ρεζέρβας και τα πολύ ειδικά ελαστικά που αν – ο μη γένοιτο – σκίσουν άντε να τα βρεις. Περισσότερα πάντως σε λίγες εβδομάδες.

Μετά από όλα τα παραπάνω, η τελευταία έκπληξη ήρθε από την τιμή που με την κρατική επιδότηση πλησιάζει αυτή του Kodiaq καθώς για την βασική έκδοση βρίσκεται στα 29.942 ευρώ, ενώ η σχεδόν πλήρης εξοπλισμού έκδοση της δοκιμής μας (Launch Edition) κοστίζει 44.768 ευρώ.

Νίκος Τσάδαρης

TAGS
Μάθετε πρώτοι τι συμβαίνει στην Ελλάδα και τον κόσμο στο Google News του Newsbeast. Ακολουθήστε το Newsbeast σε Instagram, Facebook και Twitter.