Κάθε φορά που γράφουμε για μια δοκιμή νέου μοντέλου που έρχεται στην Ελληνική αγορά διατηρούμε πολλές επιφυλάξεις, καθώς οι δημοσιογραφικές δοκιμές διαρκούν περίπου μια εβδομάδα. Στο διάστημα αυτό σπάνια έχεις την δυνατότητα να αξιολογήσεις σφαιρικά ένα αυτοκίνητο, ενώ οι περισσότερες διαδρομές γίνονται με επιβάτη τον οδηγό και χωρίς φορτία.
Υπάρχουν όμως φορές όπου για «υπηρεσιακούς» λόγους, ενδέχεται να ζήσουμε επί μακρόν με ένα αυτοκίνητο και τότε δεν αποκλείεται οι αρχικές μας εκτιμήσεις να διαψευστούν (προς το καλύτερο ή το χειρότερο), ενώ η «γήρανση» του αμαξώματος και των μηχανικών μερών βγάζει στην επιφάνεια συμπεριφορές και προβλήματα που δεν μπορείς να τα αντιληφθείς σε ένα καινούριο όχημα με ζωή μερικών χιλιάδων χιλιομέτρων.
Σε αυτή την περίπτωση εντάσσεται και αυτή εδώ η δοκιμή διαρκείας, που αφορά ένα Hyundai i30 με 3κύλινδρο χιλιάρη κινητήρα και ήπιο υβριδικό σύστημα απόδοσης 120 ίππων, που μεταφέρονται στους εμπρός τροχούς μέσω 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου.

Μπορεί ο μικρός κινητήρας;
Το μεσαίο αυτό Κορεάτικο οικογενειακό επιβατικό ανήκει στην κατηγορία C και στην αρχή της γνωριμίας μας είχαμε επιφυλάξεις κυρίως λόγω του θερμικού κινητήρα των μόλις 998 κ.εκ, που καλείται να κινήσει ένα όχημα βάρους άνω των 1.300 κιλών.
Πολλές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα μετά, σε πόλη, σε αυτοκινητόδρομο, αλλά και σε ορεινή διαδρομή, με ή χωρίς φορτίο και συνήθως χρησιμοποιώντας το προφίλ κινητήρα eco (υπάρχουν ακόμα το normal & το sport), ο μικρός σε όγκο, βάρος και κυβισμό κινητήρας T-GDi, δεν έδειξε να «κολώνει» πουθενά, ενώ αν ήθελες το κάτι παραπάνω σε επίπεδο ρυθμού τα άλλα δυο προφίλ και ιδιαίτερα το sport, βελτίωναν σημαντικά (χωρίς αυτό να σημαίνει πως έβαζαν φωτιά στο δρόμο) την σβελτάδα του 5θυρου αμαξώματος.

Επίσης και παρά το ότι η χρήση δεν γίνεται αμιγώς από ένα οδηγό, η μόνη «βλάβη» που παρουσιάστηκε ήταν μια ελάχιστη διαρροή ψυκτικού υγρού κινητήρα από την αντλία νερού (αντικαταστάθηκε άμεσα στα πλαίσια της εγγύησης),β
Όσον αφορά την λειτουργία του κινητήριου συνόλου, όταν είναι κρύος παράγει το χαρακτηριστικό «κροτάλισμα» των 3κύλινδρων, που σχεδόν εξαφανίζεται όταν ζεσταθεί, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν γίνονται αισθητοί κραδασμοί. Οι 120 ίπποι απόδοσης του κινητήρα, αξιοποιούνται απόλυτα από τις 5 πρώτες σχέσεις του 6τάχυτου κιβωτίου (Intelligent Manual Transmission – iMT), με την 6 η σχέση να παίζει ρόλο over drive, ιδανική για τους αυτοκινητόδρομους. Βασικό πλεονέκτημα εδώ (που καθιστά τελικά τον κινητήρα ικανό να ανταποκριθεί στο βάρος του αμαξώματος) είναι ότι η μέγιστη ροπή αποδίδεται από τις μόλις 1.500 στροφές και διατηρείται ίδια μέχρι τις 4.000.

Επιπλέον, το υβριδικό σύστημα και συγκεκριμένα η γεννήτρια εκκίνησης που είναι συνδεδεμένη μέσω ιμάντα στο στροφαλοφόρο άξονα, δίνει έως και 16 ίππους επιπλέον κατά την επιτάχυνση κάτι που σε συνδυασμό με τη λειτουργία sailing του κιβωτίου (αποσυνδέει τον κινητήρα από το σύστημα μετάδοσης όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι), μειώνει την κατανάλωση καυσίμου σε επίπεδα μικρού ντιζελοκινητήρα. Κάπως έτσι η μέση κατανάλωση που έχουμε στα χιλιάδες χιλιόμετρα που διανύσαμε ήταν μόνο 6,1 λίτρα/ 100 χιλιόμετρα, τιμή που επιτρέπει αυτονομία 800+ χιλιομέτρων με ένα ρεζερβουάρ βενζίνης (50 λίτρα).
Όσον αφορά την λειτουργία του κιβωτίου, ενώ στην αρχή ήταν σκληρό και σχετικά ασαφές, όσο περνούν τα χιλιόμετρα γίενται «μαχαίρι στο βούτυρο) και τόσο εύκολο που αν (ο μη γένοιτο) χαλάσει ο συμπλέκτης οι ταχύτητες να αλλάζουν χωρίς πρόβλημα με το… αυτί (συγχρονισμός στροφών κινητήρα). Υποδειγματικά λειτουργεί και το σύστημα stop-start που δεν μας άφησε ούτε μια στιγμή εκτεθειμένους, ενώ η λειτουργία μπαταρίας και μίζας παραμένουν σε άψογη κατάσταση μετά από σχεδόν μια 5ετία.

Οδηγοκεντρικό με χώρους για επιβάτες – αποσκευές
Η θέση οδήγησης, η εργονομία, η περιφερειακή ορατότητα και τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (μαζί με το πλήρες πακέτο συστημάτων ασφαλείας SmartSense και ADAS), είναι από τα δυνατά σημεία του i30 και τα είχαμε επισημάνει στην προ ετών δοκιμή μας.
Ο χώρος επαρκεί για 5 ενήλικες, με πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα, ενώ ο χώρος αποσκευών που μπορεί να γίνει… φορτηγό (1.301 λίτρα) με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, υστερεί μόνο στο ψηλό κατώφλι της 5 ης πόρτας που περιορίζει τη φόρτωση ογκωδών αντικειμένων.
Δυστυχώς, η μπαταρία του υβριδικού συστήματος δεν επιτρέπει την ύπαρξη ρεζέρβας και ευτυχώς που σε όλα αυτά τα χιλιόμετρα δεν είχαμε κανένα απρόοπτο από τα χαμηλού προφίλ (225/45/17) ελαστικά. Η αρχικά εκτιμηθείσα ποιότητα κατασκευής και υλικών επιβεβαιώθηκε πλήρως, καθώς τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά, μετά από ένα προσεκτικό πλύσιμο, το i30 δείχνει σα να βγήκε μόλις από την έκθεση.

Το ψηφιακό καντράν και η περιορισμένων διαστάσεων οθόνη (αφής) πολυμέσων, είναι ευανάγνωστα και εύχρηστα, με μόνο παράπονο το ότι, παρά τις δεκάδες προσπάθειες δεν καταφέραμε να αποθηκεύσουμε σε σταθερή θέση τους σταθμούς του ραδιοφώνου. Επίσης, μας λείπει η ασύρματη σύνδεση με τα «έξυπνα» τηλέφωνα, αν και οι τηλεφωνικές συνδιαλέξεις γίνονται και χωρίς την χρήση καλωδίου.
Ευκολία εδώ το ότι, ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης που επιλέγεις αλλάζει και το χρώμα του ψηφιακού πίνακα οργάνων και των γραφικών (μπλε για το Normal mode, πράσινο για το Eco mode και πορτοκαλί για το Sport mode) και εξασφάλιση για την δυσλειτουργία της οθόνης πολυμέσων, η ύπαρξη φυσικών διακοπτών.

Μια μόνιμη (αλλά αναγκαία για την ασφάλεια) δυσκολία είναι το ότι, προκειμένου να θέσεις τον κινητήρα σε λειτουργία πρέπει να έχεις τον μοχλό ταχυτήτων στο «νεκρό σημείο» και να πατάς το φρένο, ενώ με το σβήσιμο του κινητήρα το ηλεκτρικό χειρόφρενο δεν ασφαλίζει μόνο του. Κερασάκι το ηχοσύνολο με τον ποιοτικό ήχα να μεταδίδεται από 6 ηχεία (4 βασικά και 2 tweeters) από όσους ραδιοφωνικούς σταθμούς εκπέμπουν ψηφιακό σήμα DAB. Στον πλούσιο εξοπλισμό περιλαμβάνεται και διζωνικός κλιματισμός (άκρως αποτελεσματικός), ο έλεγχος του οποίου γίνεται από ξεχωριστό πάνελ χειρισμού.
Εξυπηρετικό και ευχάριστο
Είναι αλήθεια ότι, ο γράφων όντας θιασώτης των μικρών σε μέγεθος και υπερυψωμένων επιβατικών αυτοκινήτων (αυτών που ανήκουν έως την κατηγορία B-SUV), δεν αντιμετώπισε αρχικά το i30 με «φιλική» διάθεση.
Κυριότερο πρόβλημα μου το ότι, από την χαμηλή θέση οδήγησης θέλει γερή μέση και καλή φυσική κατάσταση για να βγεις, αλλά και οι διαστάσεις που δεν είναι οι πλέον εξυπηρετικές για να παρκάρεις στην πόλη, παρά το ότι θεωρούνται μικρές για τον ωφέλιμο χώρο που προσφέρουν.

Όμως, αν ξεπεράσεις τα παραπάνω και ζήσεις μαζί με το i30 σε διάφορες φάσεις τις ζωής σου, μαθαίνεις να εκτιμάς ένα όχημα που ξεπερνά κατά πολύ τον μέσο όρο σε όλες τις χρήσεις, με εξαίρεση το ύψος από το έδαφος. Σβέλτο (11.2΄΄ για τα 0-100), ταξιδιάρικο (196 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας), ευρύχωρο, αξιόπιστο και σαφώς οικονομικό, είναι αυτό που θα εξυπηρετήσει στην συντριπτική πλειονότητα των αναγκών τον κάτοχό του, χωρίς να του ζητά τα «δάνεια της Αγγλίας» για κόστος κίνησης/συντήρησης.
Φιλικό και άνετο στην οδήγηση εντός και εκτός πόλης, μπορεί να δώσει και οδηγική ευχαρίστηση σε επαρχιακούς δρόμους, με την ισορροπημένη οδική συμπεριφορά. Πιστό στις εντολές του οδηγού, στρίβει ουδέτερα, δεν γέρνει, δεν σπινάρει και σπάνια έχει την τάση να διώξει το εμπρός ή το πίσω μέρος, ενώ μαζί με όλα αυτά καταφέρνει να μην κουράζει τους επιβάτες και να διατηρεί την τροχιά του ακόμα και αν συναντήσει εγκάρσιες ανωμαλίες πάνω σε στροφή. Με άλλα λόγια, η ανάρτηση έχει γερμανική αποτελεσματικότητα με γαλλική άνεση σε ισόποσες δόσεις ούτως ώστε οι περισσότερες οδηγικές τάσεις να βρουν αυτό που τους ταιριάζει.

Παράλληλα, φρενάρει με σαφήνεια και αποτελεσματικότητα, ενώ τα υλικά τριβής τα φρένα αποδείχθηκαν ιδιαίτερα ανθεκτικά τόσο στη συνεχή όσο και στην διάρκεια της χρήσης.
Επιπλέον, οι LED προβολείς, κυριολεκτικά κάνουν την νύχτα, ημέρα και τα προσθετα προβολάκια χαμηλά στον προφυλακτήρα φωτίζουν ανάλογα με την στροφή του τιμονιού.

Εντυπωσιακή είναι η ποιότητα κύλισης και η παντελής απουσία θορύβων από το αμάξωμα ή τα μηχανικά μέρη παρά τα χιλιόμετρα που έχουμε διανύσει. Κατά τα λοιπά, ευθύβολο και σταθερό στις υψηλές ταχύτητες, το i30 μπερδεύει τον οδηγό όταν έχει ενεργοποιημένο το σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας που είναι πολύ ευαίσθητο, δίνοντας την εντύπωση έντονης ασάφειας του συστήματος διεύθυνσης. Όμως, στην πράξη, το τιμόνι είναι γρήγορο και σαφές, δίνοντας σε κάθε στιγμή πληροφόρηση στον οδηγό για την ακριβή θέση των κατευθυντήριων τροχών.

Δια ταύτα
Παρά την επιφυλακτική μας αρχική προσέγγιση, το χιλιάρι, υβριδικό i30 επιβεβαίωσε την εξέλιξη της τεχνολογίας του downsizing (μικρού κυβισμού κινητήρες), τόσο στη λειτουργικότητα, όσο και στην αντοχή.
Σχεδιαστικά παραμένει φρέσκο παρά τα σχεδόν πέντε χρόνια ηλικίας, αλλά δεν έρχεται πλέον σε έκδοση Hatchback (όπως αυτό της δοκιμής μας) με 1000άρι κινητήρα. Ο κινητήρας αυτός τοποθετείται μόνο στην έκδοση Fastback, αλλά για λόγους περεταίρω μείωσης των ρύπων αποδίδει μόνο 100 ίππους, ενώ η τιμή ξεκινά από τα 23.590 ευρώ, τιμή στην οποία συμπεριλαμβάνεται 5ετής εγγύηση, χωρίς όριο χιλιομέτρων, συν ισόχρονη οδική βοήθεια και δωρεάν τεχνικός έλεγχος.

Φυσικά, υπάρχει και η αγορά των μεταχειρισμένων, όπου θα βρείτε λίγα σαν το i30 της δοκιμής μας, με τιμές από 15 έως 16.000 ευρώ.

Υπέρ
- Γεροδεμένο αμάξωμα
- Ποιότητα κατασκευής
- Αντοχή στη χρήση
- Χώροι επιβατών/αποσκευών
- Εργονομία
- Εξοπλισμός
- Κινητήρας
- Κατανάλωση
- Οδική συμπεριφορά
- Πενταετής εγγύηση/οδική βοήθεια
Κατά
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Ψηλό κατώφλι φόρτωσης αποσκευών
- Έλλειψη ασύρματης σύνδεσης κινητών

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μικρομεσαίο επιβατικό
- Διαστάσεις: 4.340 Χ 1.795 Χ 1.455 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.650 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 395 / 1301 λτ
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 50 λτ
- Βάρος: 1.216 – 1.365 κιλά
- Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, τούρμπο, 998κ.εκ., hybrid 48V
- Ισχύς: 120 ίπποι/6.000 σαλ
- Ροπή (Nm @ σαλ): 172/1.500-4.000
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
- Τροχοί: 225/45/17
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,6 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 11,2΄΄
- Τελική ταχύτητα: 196 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση καυσίμου (δοκιμής): 6,1 λτ
- Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 120 – 137,0 γρ/χλμ
- Εγγυήσεις: 5 χρόνια εγγύηση απεριορίστων χιλιομέτρων + δωρεάν οδική βοήθεια, δωρεάν ετήσιο τεχνικό έλεγχο, εγγύηση βαφής
- Τιμή: Μεταχειρισμένο 3-4 ετών, περί τις 15 έως 16.000 ευρώ
