Τον Αύγουστο του 2020 σε 2 δημόσιες παρεμβάσεις μου σημείωνα α) ότι το σχέδιο Πισσαρίδη συνιστά ένα εκούσιο μνημόνιο και β) ότι υπήρξε ελλιπέστατη αξιοποίηση από την κυβέρνηση του προγράμματος Sure της ΕΕ για την στήριξη της εργασίας.

Γράφει ο Πάνος Σκουρλέτης*

Την 1η Δεκεμβρίου του 2020 όταν ο ΟΟΣΑ για την ελληνική οικονομία έκανε πρόβλεψη για μόλις +0,9% αύξηση του ΑΕΠ για το 2021 έναντι +4,8% που ψήφισε η κυβέρνηση στον Προϋπολογισμό (+7,5% είχε φέρει ελάχιστες βδομάδες πριν στο προσχέδιο) σημείωνα ότι οι λογικές των Greek statistics και του ακραίου νεοφιλελευθερισμού μόνο αναξιοπιστία και δυστυχία θα φέρουν στη χώρα μας και πρέπει να αναχαιτιστούν το συντομότερο δυνατό. Σημειώνοντας τα παραπάνω και διακρίνοντας ότι ήδη επιβεβαιώνονται καθώς ο κος Σταϊκούρας συνεχίζει εκ νέου να «κουρεύει» την προβλεπόμενη ανάπτυξη το 2021 στο +3,6% (στα τέλη Απριλίου) ισχυρίζομαι ότι ήδη βρισκόμαστε πάλι σε έναν κύκλο συρρίκνωσης της ελληνικής οικονομίας που αν δεν αναστραφεί ως πορεία θα πλήξει ραγδαία την αμοιβή της εργασίας, την επικουρική ασφάλιση και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ακούμε συνεχώς ότι η κυβέρνηση έχει θέσει στον πυρήνα της πολιτικής της νέες επενδύσεις με νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας και την εκτίναξη του ΑΕΠ. Στην πράξη βλέπουμε ότι εάν εξαιρέσουμε έργα και επενδυτικές δαπάνες σε ιδιωτικό και δημόσιο που είχαν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (Φαρμακευτική κάνναβη, Φιλόδημος στους ΟΤΑ, ΑΔΜΗΕ, πλήθος έργων μέσω ΕΠΑΝΕΚ κ.α.) δεν υλοποιούνται, δεν έχουν ωριμάσει ή ακόμα και έχουν παγώσει νέες (οδικό δίκτυο στην Δυτική Ελλάδα, προμήθεια λεωφορείων κ.α.). Εκτός εάν στην κυβέρνηση θέλουν να υπολογίσουμε στις νέες τους επενδύσεις τις μάσκες αλεξίπτωτα στα σχολεία, το ΣΚΟΙΛ ΕΛΙΚΙΚΟΥ, την παραχώρηση των λαϊκών αγορών σε λίγα χέρια και τα ακατάλληλα λεωφορεία που δρομολόγησαν πρόσφατα.

Το προφίλ των επενδυτικών κινήσεων στην οικονομία εκ μέρους της κυβέρνησης θα μπορούσε να συμπυκνωθεί ως ένα αποτέλεσμα προαποφασισμένης συμφωνίας και συναλλαγής με ξένους και εγχώριους παράγοντες που βαθαίνουν και δεν ξεπερνούν τα σημερινά εμπόδια. Ενδεικτικά αναφέρω την εκποίηση της Εθνικής Ασφαλιστικής (αποεπένδυση της Εθνικής Τράπεζας) σε ξένο fund με αντίτιμο και διαδικασίες που έχουν οδηγήσει ακόμη και υπέρμαχους του ακραίου νεοφιλελευθερισμού να αντιδρούν, τη νέα σύμβαση πρόκληση με την Eldorado στη Χαλκιδική και την παραχώρηση των δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου στον Όμιλο Λάτση στο πλαίσιο των ΕΛΠΕ. Eνω η περίπτωση της Τράπεζας Πειραιώς αποτελεί μια απο τις μεγαλύτερες περιπτώσεις αναδιανομής πλούτου σε βάρος του Δημοσίου των τελευταίων ετών. Το σχέδιο συμπληρώνεται με την ιδιωτικοποίηση των δικτύων ενέργειας που αποτελούν φυσικά μονοπώλια για να μετατρέπουν απλά σε ιδιωτικά.

Το ακραίο αντικοινωνικό σχέδιο που εφαρμόζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη θέλει να την περαιτέρω υποβάθμιση της εργασίας. Δεν επενδύουν στην στήριξη της αμοιβής της εργασίας για την στήριξη της ενεργούς ζήτησης αλλά στην επερχόμενη ρευστοποίηση των καταθέσεων των φυσικών προσώπων που αυξήθηκαν λόγω του lock down και στην μεταφορά πόρων μαζί με το Ταμείο Ανάκαμψης για την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης.

Ήδη έχουμε το πάγωμα του κατώτατου μισθού από 01.01.2020 [ 17 κράτη μέλη της ΕΕ έχουν ήδη αυξήσει τον κατώτατο μισθό από την 1/1/2021, +4,7% η Πορτογαλία, +4,1% η Ιρλανδία, +8,9% η Σλοβενία. Μόνο στην Ελλάδα ο κατώτατος μισθός εξακολουθεί να είναι στο ύψος του 2019], την απαξίωση του ΣΕΠΕ και των ελέγχων, τη μη επαναφορά κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, τη μη χορήγηση βαρέων και ανθυγιεινών ενσήμων σε κλάδους όπως οι υγειονομικοί στο ΕΣΥ, οι Courier κ.α. το νομοσχέδιο για την κατάργηση του 8ωρου μέσω της αύξησης αύξηση του αριθμού των απλήρωτων υπερωριών κ.α. Άρα ούτε πολλές και σαφώς ούτε καλύτερες θέσεις εργασίας έχουν σκοπό να φέρουν αλλά εργασιακές σχέσεις κοινωνικού κανιβαλισμού που ειδικότερα για της χαμηλής και μεσαίας ειδίκευσης θέσεις εργασίας θα έχουν ακόμη χαμηλότερες αμοιβές.

Ας αναλογιστούμε ότι η κυβέρνηση μιλάει για 180.000 δυνητικές νέες θέσεις εργασίας από το Ταμείο Ανάκαμψης σε βάθος 5ετίας όταν μόνο από την κατάργηση της κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ για τους ΟΤΑ που δρομολογεί και προσπαθούμε να αναχαιτίσουμε σε βάθος 5ετίας θα χαθούν πάνω από 170.000 σωρευτικά θέσεις εργασίας. Είναι επίσης χαρακτηριστικό πως η πρόταση για το Ταμείο Ανάκαμψης δεν συνιστά ένα συνεκτικό σχέδιο αλλαγής του εγχωρίου παραγωγικού μοντέλου που θα στοχεύει στην αύξηση της εγχώριας προστιθεμένης αξίας.

Η μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα αντικειμενικά θα αδυνατεί να σταθεί στο νέο ναρκοθετημένο περιβάλλον με την κατάργηση του 8ωρου και την διάλυση των εργασιακών σχέσεων καθώς οι μεγάλες και οι πολύ μεγάλες επιχειρήσεις θα έχουν επιπλέον νέα σημαντικά περιθώρια κέρδους με τις απλήρωτες υπερωρίες και την πλήρη «ευελιξία» του εργάσιμου χρόνου και του ωραρίου λειτουργίας που θα διαμορφωθεί.

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία ως ένας ζωντανός πολιτικός οργανισμός της Αριστεράς που θέλει να απαντήσει στις τεράστιες προκλήσεις της εποχής με την κοινωνία και την ικανοποίηση των αναγκών της στο προσκήνιο επεξεργάζεται και παρουσιάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα τις θέσεις του για τα παραπάνω και όχι μόνο.

Πρόσφατα και μετά τα ΜΕΝΟΥΜΕ ΟΡΘΙΟΙ Ι και ΙΙ στην αρχή της πανδημίας παρουσιάσαμε τη θέση μας για την τεράστια επένδυση στο ΕΣΥ. Θυμίζω ότι κατορθώσαμε το 2015 χωρίς τις δημοσιονομικές ελευθερίες που υπάρχουν σήμερα να εντάξουμε 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστους στο ΕΣΥ χωρίς αποκλεισμούς και μετέπειτα να συστήσουμε τις ΤΟΜΥ στους Δήμους που χάρη σε αυτές σήμερα στελεχώθηκαν άμεσα όλα τα εμβολιαστικά κέντρα της χώρας. Παρουσιάσαμε τις θέσεις μας για την σωτηρία των υφιστάμενων επιχειρήσεων και των θέσεων εργασίας με έμφαση στην αναγκαία ρευστότητα, το κεφάλαιο κίνησης και την ελάφρυνση από φορολογικά και χρηματοδοτικά βάρη που εστιάζει σε πολιτικές όπως η μη επιστρεπτέα προκαταβολή, η διαγραφή οφειλών και η χορήγηση ρευστότητας.

Καταθέσαμε τροπολογίες για την ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά σε κλάδους εργαζομένων, πριν την πανδημία είχαμε ήδη καταθέσει πρόταση νόμου για την αύξηση του κατώτατου μισθού και το αμέσως επόμενο διάστημα θα κάνουμε τη συνολική προγραμματική μας τοποθέτηση για τα εργασιακά. Στο νέο και υπό διαμόρφωση διεθνές περιβάλλον η οικονομία μας πρέπει να διαφυλάξει και να αναβαθμίσει σημαντικά συγκριτικά της πλεονεκτήματα όπως είναι τα ισχυρά πτυχία που παρέχουν τα δημόσια πανεπιστήμια κρατώντας τους επιστήμονες εντός Επικράτειας αλλά και να ενισχύσει την έρευνα σε αυτά. Να δώσει πραγματική έμφαση στην αγροτική οικονομία, στον πολιτισμό, στον τουρισμό (εξωτερικό, θεματικό, εσωτερικό 12μηνου σχεδιασμού), σε κλάδους της μεταποίησης, στις μεταφορές, σε έργα υποδομών και προστασίας του περιβάλλοντος με γνώμονα και την κλιματική αλλαγή κ.α. με όρους και διαδικασίες που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και δεν θα οδηγήσουν τα επόμενα έτη σε συγκέντρωση της αγοράς σε λίγα χέρια, σε μαζικό κλείσιμο επιχειρήσεων, σε ρευστοποίηση επενδύσεων, σε βάθεμα των ανισοτήτων, σε υποτίμηση της καταναλωτικής δύναμης ποιοτικά-ποσοτικά και σε επιδείνωση εκ νέου βασικών μακροοικονομικών μεγεθών όπως το εμπορικό ισοζύγιο, την εθνική αποταμίευση κ.α.

Υπό αυτό το πρίσμα καθημερινά εργαζόμαστε για τη διαμόρφωση μιας δυναμικής και νικηφόρας πρότασης εξουσίας με σαφές αριστερό, προοδευτικό πρόσημο.

* Ο Πάνος Σκουρλέτης είναι κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία