Νομοσχέδιο που επεκτείνει τον έλεγχο των αρχών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, νόμο που προκαλεί ανησυχία στους υπέρμαχους της ελευθερίας της έκφρασης, υιοθέτησε σήμερα το κοινοβούλιο της Τουρκίας.

Βάσει το νομοσχεδίου οι βασικοί ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Twitter και το Facebook, θα πρέπει να έχουν εκπρόσωπο στην Τουρκία και να υπακούν στις αποφάσεις τουρκικών δικαστηρίων για την απομάκρυνση περιεχομένου υπό την απειλή αυστηρών κυρώσεων, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ.

Σύμφωνα με το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP), στόχος του νομοσχεδίου είναι να σταματήσουν οι προσβολές μέσω διαδικτύου.

Στις αρχές Ιουλίου ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν είχε ζητήσει να «μπουν σε τάξη» τα μέσα κοινωνικής δικτύωση, αφού η κόρη του και ο γαμπρός του έγιναν στόχος προσβλητικών σχολίων στο Twitter.

Όμως το νομοσχέδιο προκαλεί την ανησυχία πολλών χρηστών του διαδικτύου, ενώ μη κυβερνητικές οργανώσεις κατηγορούν τον Ερντογάν ότι προσπαθεί να φιμώσει τα social media, έναν από τους λίγους χώρους όπου εξακολουθούν να ακούγονται επικριτικές φωνές στην Τουρκία.

«Τα κοινωνικά δίκτυα είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο για πολλούς ανθρώπους που τα χρησιμοποιούν για να ενημερώνονται. Αυτό το νομοσχέδιο προμηνύει μια ζοφερή περίοδο λογοκρισίας στο διαδίκτυο» εκτίμησε το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (HRW).

Οι τουρκικές αρχές ήδη παρακολουθούν στενά το Twitter και το Facebook, ενώ πολλές δίκες για «προσβολή του αρχηγού του κράτους» και διασπορά «τρομοκρατικής προπαγάνδας» βασίζονται αποκλειστικά σε μία ή μερικές αναρτήσεις στο Twitter.

Οι ΜΚΟ ανησυχούν ότι η περαιτέρω υπονόμευση της ελευθερίας του λόγου στην Τουρκία και ο αυξημένος έλεγχος στους ιστότοπους κοινωνικής ενδέχεται να περιόρισε ακόμη περισσότερο την πρόσβαση των Τούρκων σε ανεξάρτητη πληροφόρηση ή σε επικριτικές φωνές εναντίον της κυβέρνησης, σε μια χώρα όπου ήδη κυριαρχεί ο φιλοκυβερνητικός Τύπος.

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη «έκθεση για τη διαφάνεια» του Twitter, η Τουρκία βρισκόταν το πρώτο εξάμηνο του 2019 στην πρώτη θέση των χωρών που είχαν ζητήσει από το μέσο να αποσύρει περιεχόμενο, με περισσότερα από 6.000 αιτήματα.