Το καλοκαίρι ημερολογιακά μπορεί να έφυγε, όμως η θερμοκρασία είναι ακόμη πολύ υψηλή και οι περισσότεροι ακόμη κάνουν τα μπάνια τους. Και φυσικά η προστασία από τον ήλιο είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα είτε κολυμπάμε σε θάλασσα, είτε σε πισίνα. Αντηλιακά, καπέλα, γυαλιά, ακόμα και ολόσωμα μαγιό έχουν εξελιχθεί σε must-have items για όσους θέλουν να προστατεύσουν την επιδερμίδα τους από την υπεριώδη ακτινοβολία. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια ένα νέο, απρόσμενο και αρκετά τολμηρό αξεσουάρ κερδίζει όλο και περισσότερους οπαδούς. Το όνομά του είναι facekini.

Πρόκειται ουσιαστικά για μια full face κουκούλα από ελαστικό ύφασμα (συχνά lycra ή spandex), που καλύπτει πλήρως το κεφάλι και το πρόσωπο, αφήνοντας μόνο μικρά ανοίγματα για τα μάτια, τη μύτη και το στόμα. Ουσιαστικά θυμίζει μπαλακλάβα σε καλοκαιρινή εκδοχή. Η χρήση του facekini είναι προστατευτική, αφού μπλοκάρει τις ακτίνες UV, αποτρέπει τα ηλιακά εγκαύματα και εμποδίζει την πρόωρη γήρανση του δέρματος, όλα όσα υπόσχεται το αντηλιακό αλλά σε πιο ενισχυμένη μορφή.

Το facekini γεννήθηκε στην Κίνα, γύρω στο 2012, στην παραθαλάσσια πόλη Qingdao. Εκεί, οι γυναίκες της μεσαίας και μεγαλύτερης ηλικίας άρχισαν να το φορούν για να αποφύγουν το μαύρισμα, καθώς στην κινεζική κουλτούρα η λευκή, αψεγάδιαστη επιδερμίδα συνδέεται με την ομορφιά και την κοινωνική θέση. Η ιδέα διαδόθηκε γρήγορα, με αποτέλεσμα οι τοπικές αγορές να γεμίσουν από πολύχρωμες και συχνά παιχνιδιάρικες εκδοχές του facekini και να το φορούν άνθρωποι κάθε ηλικίας.

Αρχικά, το facekini αντιμετωπίστηκε με επιφύλαξη και σχολιάστηκε ως παράξενο trend από τα διεθνή media. Όμως, με την αυξανόμενη ανησυχία για τις βλάβες του ήλιου και τη μεγάλη άνοδο των προϊόντων με SPF στην καθημερινή ζωή, το facekini βρήκε γρήγορα θέση και στη Δύση, στην πιο «fashion» εκδοχή του. Το φόρεσαν γυναίκες, άνδρες και παιδιά που θέλουν να έχουν τη μέγιστη προστασία από τον ήλιο. Επίσης μεγάλοι σχεδιαστές, όπως ο Jean-Paul Gaultier, έχουν παρουσιάσει facekini-inspired κομμάτια στις πασαρέλες, ενώ περιοδικά μόδας όπως η Vogue το έχουν φωτογραφίσει σε editorial, μετατρέποντάς το από «εργαλείο προστασίας» σε statement αξεσουάρ.

Το facekini προορίζεται κυρίως για όσους θέλουν μέγιστη προστασία από τον ήλιο και δεν διστάζουν να κάνουν μια πιο τολμηρή στιλιστική επιλογή στην παραλία. Παράλληλα, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε άτομα με ευαίσθητο δέρμα ή δερματικές παθήσεις που επιδεινώνονται από την ηλιακή ακτινοβολία. Με λίγα λόγια όσο περίεργο κι αν ακούγεται, έχει τους καταναλωτές του όπως κάθε προϊόν άλλωστε.

Αν και για πολλούς παραμένει ένα «περίεργο» trend, η άνοδος της ευαισθητοποίησης γύρω από την ηλιακή προστασία και οι συνεχείς αναζητήσεις της μόδας για το επόμενο εκκεντρικό αξεσουάρ, δείχνουν ότι το facekini δεν είναι απλώς μια παροδική τάση. Αντίθετα, φαίνεται να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη θέση τόσο στις ασιατικές όσο και στις δυτικές αγορές. Από τις παραλίες του Qingdao μέχρι τις σελίδες των μεγαλύτερων περιοδικών μόδας, δείχνει πώς η ανάγκη και η αισθητική μπορούν να συναντηθούν με τον πιο απρόσμενο τρόπο.