Ως θετική αξιολογεί η Αθήνα την αναδίπλωση της Τουρκίας, μετά την εντολή Ερντογάν να επιστρέψουν τα πλοία στις βάσεις τους και το Oruc Reis να παραμείνει ελλιμενισμένο.

Συγκεκριμένα, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας Ιμπραΐμ Καλίν δήλωσε πως η Τουρκία θα μπορούσε να διακόψει τις ερευνητικές επιχειρήσεις στην ανατολική Μεσόγειο εν αναμονή συνομιλιών με την Ελλάδα, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.

Σε συνέντευξή του που μεταδόθηκε από το CNN Turk, ο Ιμπραΐμ Καλίν δήλωσε ότι ο πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν ζήτησε την διακοπή των επιχειρήσεων «ως εποικοδομητική προσέγγιση των διαπραγματεύσεων».

Έτσι μπορεί να ερμηνευθεί και η οπισθοχώρηση του Oruc Reis στο λιμάνι της Αττάλειας το βράδυ της Δευτέρας. Το ερευνητικό σκάφος της Τουρκίας Oruc Reis που έχει γίνει το μήλον της έριδος και το όχημα του Ερντογάν για τις προκλήσεις στην ανατολική Μεσόγειο, ενώ βρισκόταν στο αγκυροβόλιο της Αττάλειας, κινήθηκε προς τα πίσω, δηλαδή προς το λιμάνι.

Τόσο ο Στέλιος Πέτσας όσο και ο Νίκος Δένδιας έκαναν λόγο για μια «θετική εξέλιξη». «Έχουμε διαμηνύσει πως θέλουμε έμπρακτη αποκλιμάκωση από πλευράς Τουρκίας», σημείωσε ο Στέλιος Πέτσας, χαρακτηρίζοντας θετική ενέργεια τη δήλωση Καλίν. «Η ελληνική κυβέρνηση διαμηνύει πάντοτε ότι απαραίτητη προϋπόθεση για τον διάλογο είναι η έμπρακτη αποκλιμάκωση από την πλευρά της Τουρκίας. Δεν μπορούμε να συζητάμε όταν μια πλευρά προβαίνει σε ενέργειες, που είναι αντίθετες με το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας», κατέστησε σαφές ο Νίκος Δένδιας.

Νέα τουρκική Navtex: Στέλνει το Barbaros στην κυπριακή ΑΟΖ

Παρ’ όλα αυτά, είναι εμφανές ότι δεν υπάρχει περιθώριο για χαλάρωση. Εξάλλου, τουρκικές Navtex παραμένουν σε ισχύ. Μια νεότερη, μάλιστα, που εξέδωσε η Άγκυρα στέλνει το Barbaros στην Κύπρο. Σύμφωνα με το sigmalive.com, η Navtex τίθεται σε ισχύ από σήμερα 28 Ιουλίου μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου 2020.

Στο Υπουργείο Άμυνας σκέφτονται μήπως η Τουρκία θέλει να καταπονήσει τον ελληνικό στόλο

Μπορεί μεν να υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ότι η νέα ελληνοτουρκική κρίση βαίνει προς εκτόνωση.

Ωστόσο από την άλλη πλευρά εξακολουθεί να υπάρχει επαγρύπνηση καθώς όπως μας λένε πηγές από τη Μεσογείων, το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι εάν στις 2 Αυγούστου που λήγει η παράτυπη Navtex, η γειτονική χώρα επιλέξει να θέσει τέρμα στην τρέχουσα πρόκληση ή θα επιλέξει να ανανεώσει την ναυτική οδηγία της για μερικές ημέρες ακόμη, προκειμένου να βγάλει για έρευνες στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Κρήτης και Καστελόριζου το ερευνητικό σκάφος «Oruc Reis» τα επόμενα εικοσιτετράωρα.

Είναι προφανές ότι σε μια τέτοια περίπτωση τα πλοία του ελληνικού στόλου θα συνεχίζουν να παραμένουν σε θέσεις κλειδιά στο Αιγαίο και ιδίως στην περιοχή κοντά στο Καστελόριζο ούτως ώστε να επιτηρούν τις κινήσεις των Τούρκων.

Η πολυήμερη παραμονή όμως οδηγεί σε καταπόνηση των ενόπλων δυνάμεων αφού δεν μπορεί να βρίσκονται συνεχώς σε πολεμική ετοιμότητα. Συν τοις άλλοις και το οικονομικό κόστος είναι μεγάλο. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το λειτουργικό κόστος μιας φρεγάτας που βρίσκεται εν πλω φθάνει ημερησίως τις 5.000 ευρώ!

«Αυτό βέβαια από την άλλη πλευρά δεν σημαίνει ότι θα τεθεί το κόστος πάνω από την εθνική ασφάλεια, σε καμία περίπτωση, αυτό εννοείται» μας λένε από το ΥΠΕΘΑ, απλώς θέλουν να επισημάνουν ότι ενδεχομένως η Τουρκία να επιδοθεί σε μια φθορά των δυνάμεών μας.

Θυμίζουμε για παράδειγμα ότι η κρίση με την γειτονική χώρα στον Έβρο που ξεκίνησε τέλη Φεβρουαρίου διήρκεσε περίπου ένα μήνα καταπονώντας τον ελληνικό στρατό και την αστυνομία που επιτηρούσε συνεχώς της οριογραμμή αποτρέποντας κάθε επιχείρηση παραβίασής της.

Πλήρως φορτωμένα με όπλα τα μαχητικά μας

Την ίδια ώρα σε επιχειρησιακή ετοιμότητα πέραν της συνηθισμένης βρίσκεται και η Πολεμική Αεροπορία καθώς από την ημέρα που εκδόθηκε η τουρκική Navtex όπως αναφέρουν πηγές του newsbeast αρκετά μαχητικά μας αεροσκάφη έχουν φορτώσει τον πλήρη οπλισμό τους, με αποτέλεσμα να μην σηκώνονται τα συγκεκριμένα για να αναχαιτίσουν τουρκικά F-16 ώστε να χρησιμοποιηθούν εάν τυχόν απαιτούνταν σε μια κλιμάκωση της έντασης που ευτυχώς, δείχνει να εκτονώνεται.