Στην αντεπίθεση έναντι του ΣΥΡΙΖΑ για το νομοσχέδιο για τις πορείες περνά η κυβέρνηση, η οποία είναι αποφασισμένη να το περάσει έστω και μόνο με τις ψήφους των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας.

Γράφει η Βίκυ Σαμαρά

Θεωρητικώς δεν αποκλείεται η δυνατότητα σύγκλισης με το Κίνημα Αλλαγής, καθώς εξάλλου το νομοσχέδιο ενσωματώνει βασικές προτάσεις της πρότασης που είχε παρουσιάσει το 2012 επιτροπή υπό τον τότε δήμαρχο Αθηναίων Γιώργο Καμίνη και με τη συμμετοχή των συνταγματολόγων Νίκου Αλιβιζάτου και Αντώνη Μανιτάκη.

Στη Χαριλάου Τρικούπη δηλώνουν ότι θέλουν κανόνες στις πορείες, όμως θεωρούν ότι το νομοσχέδιο της ΝΔ δεν κινείται πλήρως στο πνεύμα της πρότασης Καμίνη-Αλιβιζάτου-Μανιτάκη. Μένει να φανεί εάν η ΝΔ θα προχωρήσει σε βελτιώσεις ώστε να διασφαλίζονται οι θεσμικές εγγυήσεις όπως ζητά το ΚΙΝΑΛ, επιχειρώντας έτσι να φέρει σε δύσκολη θέση το ΣΥΡΙΖΑ.

Οι γαλάζιοι κατηγορούν εξάλλου την αξιωματική αντιπολίτευση ότι νομίζει πως μπορεί να τρέφεται ακόμη από πολιτικές πεζοδρομίου και ότι φανατίζει και υποκινεί ακρότητες. Κυβερνητικά στελέχη τονίζουν ότι το νομοσχέδιο δεν θίγει το δικαίωμα στη συνάθροιση και τη διαμαρτυρία, αλλά περιορίζει την αυθαιρεσία των λίγων σε βάρος των πολλών.

Όσον αφορά στις κατηγορίες ΣΥΡΙΖΑ περί χουντικών διατάξεων, τα ίδια στελέχη απαντούν προς πρόκειται για κραυγές που αποτελούν ύβρι για τη λειτουργία της Δημοκρατίας και προσβάλλουν το δημόσιο βίο. Υποστηρίζουν εξάλλου ότι το νομοσχέδιο για τις πορείες είναι εναρμονισμένο με τις επιταγές του άρθρου 11 του Συντάγματος για το δικαίωμα του συνέρχεσθαι, αλλά και με το αντίστοιχο άρθρο 11 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Από την κυβέρνηση επικαλούνται εξάλλου στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για 80 πορείες και συγκεντρώσεις τον Μάιο που επαναλειτούργησε η αγορά, 53 από την αρχή του Ιουνίου και κατά μέσο όρο κλειστό το κέντρο της Αθήνας περίπου 3 φορές ανά εργάσιμη ημέρα. Υπενθυμίζεται ότι ο Εμπορικός Σύλλογος παρά τις αντιδράσεις έχει στηρίξει ενθέρμως το νομοσχέδιο. Η κυβέρνηση εξάλλου θέλει να απευθυνθεί σε ένα κοινό που βλέπει εχθρικά κάθε συνδικαλιστική διεκδίκηση και που αξιολογεί υψηλά τη δυνατότητα να μεταβεί στο κέντρο της πόλης.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Με το νέο νόμο, ο οργανωτής οφείλει να γνωστοποιήσει στην αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή, την πρόθεσή του για κάλεσμα σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.

Η γνωστοποίηση θα γίνεται εγγράφως ή ηλεκτρονικά μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας της Ελληνικής Αστυνομίας και θα υποβάλλεται εγκαίρως πριν από την πραγματοποίηση της δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης. Δεν θα απαιτείται γνωστοποίηση για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις για τον εορτασμό της Πρωτομαγιάς και της επετείου της 17ης Νοεμβρίου. Επίσης θα επιτρέπεται αυθόρμητη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση που δεν έχει γνωστοποιηθεί, αν δεν θα διαφαίνονται κίνδυνοι διασάλευσης της δημόσιας ασφάλειας ή σοβαρής διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής.

Στην περίπτωση αυτή οι αρμόδιες αρχές θα καλούν τους συμμετέχοντες να ορίσουν οργανωτή, εφόσον οι υφιστάμενες συνθήκες το επιτρέπουν, ενώ μπορούν να επιβάλουν περιορισμούς. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους περιορισμούς καθώς και αν δεν οριστεί οργανωτής, θα είναι δυνατή η διάλυση της συνάθροισης. Οι πολίτες θα μπορούν να μαθαίνουν για τις προγραμματισμένες ή τρέχουσες πορείες και λοιπές εκδηλώσεις, όπως και για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, από ειδική ιστοσελίδα που θα ενημερώνεται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Οργανωτής της συνάθροισης και Αστυνομικός διαμεσολαβητής

Από την πλευρά των αρχών θα ορίζεται αξιωματικός της Αστυνομίας ή Λιμενικού ως «Διαμεσολαβητής» και θα αποτελεί τον σύνδεσμο με τον οργανωτή της συνάθροισης. Ο οργανωτής θα πρέπει να συνεργάζεται μαζί του και να ακολουθεί τις υποδείξεις του παρέχοντας τη συνδρομή του για την τήρηση της τάξης και την ομαλή πραγματοποίηση της συνάθροισης.

Υποχρέωση του οργανωτή είναι και να ενημερώνει τους συμμετέχοντες ότι δεν μπορούν να έχουν αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άσκηση βίας και να ζητά την παρέμβαση των αρχών για να απομακρύνουν άτομα που φέρουν τέτοια αντικείμενα. Τέλος, ορίζει επαρκή αριθμό ατόμων, για την περιφρούρηση της συνάθροισης.

Ο οργανωτής ευθύνεται και για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας από τους συμμετέχοντες στη συνάθροιση. Θα απαλλάσσεται της ευθύνης μόνο αν είχε γνωστοποιήσει εγκαίρως τη διεξαγωγή της συνάθροισης και αποδεικνύει ότι είχε λάβει όλα τα μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημιάς.

Οι περιπτώσεις των περιορισμών στις συναθροίσεις

Σε μια επικείμενη συνάθροιση θα μπορούν να μπουν περιορισμοί, αν πιθανολογείται ότι η διεξαγωγή της θα διαταράξει δυσανάλογα την κοινωνικοοικονομική ζωή της συγκεκριμένης περιοχής, δημιουργώντας προβλήματα στις ειδικές κυκλοφοριακές και άλλες ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες. Αν μια η πορεία ή διαδήλωση είναι σε εξέλιξη, θα μπορούν να επιβάλλονται περιορισμοί, αν η διεξαγωγή τους προκαλεί δυσανάλογα μεγάλη διατάραξη στην κοινωνικοοικονομική ζωή της περιοχής, λόγω του αριθμού των συμμετεχόντων και δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία και σε άλλες ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες.

Η απόφαση για την επιβολή περιορισμών σε συνάθροιση που γνωστοποιείται από πριν, κοινοποιείται στον οργανωτή εγκαίρως, πριν αυτή πραγματοποιηθεί. Επικείμενη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση θα μπορεί να απαγορευθεί αν, α) επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, λόγω ιδιαιτέρως πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως, κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας, της ιδιοκτησίας, β) απειλείται σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής σε ορισμένη περιοχή.

Μια πορεία που είναι σε εξέλιξη θα μπορεί να διαλύεται αν α) πραγματοποιείται παρά την έκδοση απόφασης απαγόρευσης, β) οι συμμετέχοντες δεν ακολουθούν τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν και γ) μετατρέπεται σε βίαιη, με τη διάπραξη σοβαρών αξιόποινων πράξεων, όπως επιθέσεων κατά προσώπων, εμπρησμών, φθορών δημόσιας ή ιδιωτικής περιουσίας, βιαιοπραγιών κατά της αστυνομικής δύναμης και ιδίως σε περιπτώσεις που χρησιμοποιούνται αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί και εμπρηστικοί μηχανισμοί, φωτοβολίδες, αιχμηρά αντικείμενα ή από τη συνέχισή της προκαλείται άμεσος κίνδυνος κατά της ζωής ή σωματική βλάβη και δ) πραγματοποιείται χωρίς να έχει γνωστοποιηθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα.