Υποθηκευμένος είναι ο νέος αναπτυξιακός νόμος, ο οποίος στερείται πόρων για τη χρηματοδότηση των όποιων επενδυτικών σχεδίων υποβληθούν μετά την οριστικοποίησή του.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πόροι που θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου μετά την ενεργοποίησή του τον επόμενο χρόνο περιορίζονται στα 500 εκατ. ευρώ για το 2011, εξαντλώντας τη δυναμική του προγράμματος σε ισχνές επιδοτήσεις. Η ανυπαρξία πόρων εξαναναγκάζει την κυβέρνηση να αναζητήσει άλλους τρόπους για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης, δίνοντας έμφαση στα φορολογικά κίνητρα, αντί των άμεσων επιδοτήσεων με ζεστό χρήμα.

Σε συνέντευξή του στο πρακτορείο Reuters, χθες, ο πρωθυπουργός κ. Γιώργος Παπανδρέου προανήγγειλε την πρόθεση της κυβέρνησης «να μειώσει τη φορολογία σε ορισμένους τομείς, ώστε να προσελκύσουμε επενδύσεις», πολιτική που υπαγορεύεται, άλλωστε, και από την αδυναμία στήριξης της ανάπτυξης με ίδιους πόρους. Απαντώντας χθες στη Βουλή σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Δημ. Παπαδημούλη, ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Παναγιώτης Ρήγας, χαρακτήρισε τον νέο αναπτυξιακό νόμο «υποθηκευμένο», αφού, όπως εξήγησε, «οι οφειλές από τον προηγούμενο νόμο ανέρχονται σε 6 δισ. ευρώ και προσπαθούμε να δούμε με τι πόρους θα υποστηρίξουμε τον νέο νόμο». Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου εκκρεμούν περίπου 3.000 αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων, η επιδότηση των οποίων θα μονοπωλήσει τους πόρους της προσεχούς τριετίας. Ο κ. Ρήγας παραδέχθηκε ότι «η έλλειψη πόρων δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα» και συμπλήρωσε ότι η σημερινή ηγεσία του υπουργείου έχει δώσει «προβάδισμα σε κάποια καθεστώτα ενισχύσεων, όπως είναι οι φορολογικές απαλλαγές, η επιδότηση του leasing και η επιδότηση των θέσεων εργασίας».

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην ενίσχυση του τομέα των logistics, στον βαθμό που η χώρα μας διαθέτει ένα μόλις εμπορευματικό κέντρο έναντι π.χ. 220 που διαθέτει η Ιταλία. Αντίστοιχα εξετάζεται να ενισχυθούν κρίσιμοι τομείς για την ελληνική οικονομία όπως είναι των κατασκευών, του τουρισμού και της ναυτιλίας, αλλά και να δοθεί έμφαση στα Ταμεία ενισχύσεων τύπου ΤΕΜΠΜΕ με τη συμμετοχή και των τραπεζών. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Ανταγωνιστικότητας, ο νόμος θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή τον επόμενο μήνα, προκαλώντας την κριτική του κ. Παπαδημούλη, ο οποίος επεσήμανε ότι παρά «τη δέσμευση της κυβέρνησης πως ο νέος νόμος θα ήταν μεταξύ των πέντε πρώτων νομοσχεδίων, δώδεκα μήνες μετά ακόμα δεν έχει παρουσιαστεί».

Η ανυπαρξία πόρων αποτυπώνεται στα τελευταία στοιχεία για την πορεία του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που δείχνει τη μείωση του προϋπολογισμού κατά 4,14% το 2010. Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν σταματά εδώ, αφού πρόσφατα περικόπηκαν πρόσθετα 500 εκατ. ευρώ, περιορίζοντας το σύνολο των δαπανών για το 2010 από τα 9,2 δισ. ευρώ, στα 8,7 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι αρχικώς είχαν προϋπολογιστεί να δαπανηθούν 10,3 δισ. ευρώ και η συνολική μείωση φθάνει μέχρι στιγμής το 1,6 δισ. ευρώ. Η μείωση των πόρων του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης φθάνει το 10,59%, ενώ κατά 28,10% μειώνονται οι πόροι του υπουργείου Εσωτερικών και Αποκέντρωσης και κατά 17,62% μειώνονται οι πόροι του υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων.

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ