Στη σημασία της εμπορικής ναυτιλίας για την Ελλάδα, αλλά και τις προσπάθειες του υπουργείου Παιδείας στην ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης και τα Ναυτικά Λύκεια στάθηκε ο Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος μιλώντας στην 4η ναυτιλιακή συνάντηση «Ετησίες 2014».

«Συνομολογούμε όλοι, νομίζω, ότι η ναυτιλία αποτελεί, χωρίς καμία αμφιβολία, έναν από τους βασικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, έναν τομέα για τον οποίο μπορούμε διεθνώς να είμαστε υπερήφανοι για τη δύναμή που έχουμε. Ιδιαίτερα ο Πειραιάς και τα νησιά μας έχουν διαδραματίσει έναν πολύ σημαντικό, καθοριστικό θα έλεγα, ρόλο στην πορεία της ναυτοσύνης και της ναυτιλίας, με μία ιστορική διαδρομή από την αρχαιότητα έως σήμερα», σημείωσε ο υπουργός Παιδείας.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη σημασία της επανασύστασης του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας που χαρακτήρισε ως «αυτονόητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της ναυτοσύνης, του Τομέα της Ναυτιλίας, αλλά και της ελληνικής Ναυτιλίας». Μάλιστα, ο υπουργός παραλλήλισε τη σημασία του συγκεκριμένου υπουργείου με αυτή του «υπουργείου Πετρελαίου για τη Σαουδική Αραβία».

«Ως κυβέρνηση προχωρήσαμε σε μια σειρά από πολιτικές για την ενίσχυση της ναυτιλίας και των ναυτικών», υπογράμμισε ο κ. Αρβανιτόπουλος.

Κατόπιν, ο υπουργός μίλησε για τη σημασία της τεχνικής εκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τομέα και πώς αυτή θα συμβάλει στην αξιοποίηση του συγκριτικού πλεονεκτήματος της ναυτιλίας για την Ελλάδα.

«Για να παραμείνει η ναυτιλία μας κυρίαρχη και στον 21ο αιώνα, χρειαζόμαστε αξιόλογα και άρτια εκπαιδευμένα στελέχη, τόσο στη θάλασσα, όσο και στη στεριά. Χρειαζόμαστε να εξακολουθήσουμε να έχουμε και να καλλιεργούμε τη ναυτοσύνη μας. Οι νέοι άνθρωποι, σήμερα, πιθανώς γνωρίζουν λιγότερα, απ’ όσα θα έπρεπε για τη συμβολή της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας, από την απελευθέρωση του Ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα», σημείωσε.

«Στην μεταπολιτευτική Ελλάδα, καλλιεργήθηκε μία νοοτροπία και επικράτησε ένα όνειρο σε κάθε ελληνική οικογένεια όπου τα παιδιά μας θα έπρεπε να μπουν στο πανεπιστήμιο και μετά, ενδεχομένως, στο δημόσιο. Αυτό είχε μία σοβαρή επίπτωση στην απίσχναση και την απαξίωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Και στο διάβα, η γενιά μας και το εργατικό δυναμικό στερήθηκε δεξιοτήτων. Κι έτσι, χάσαμε τεχνίτες, χάσαμε επαγγελματίες, χάσαμε βιοτέχνες και αυτό είχε μία σημαντική επίπτωση στον παραγωγικό μας ιστό», τόνισε ο υπουργός.

«Μέσα στην αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων έχουμε και τα Ναυτικά μας Λύκεια, επτά τον αριθμό, τα οποία τα ενισχύουμε με τον τέταρτο χρόνο της μαθητείας. Τι είναι η μαθητεία; Είναι η πρακτική άσκηση, αλλά σε ετήσιο επίπεδο όπου το εκπαιδευτικό σύστημα έρχεται μαζί με τους κοινωνικούς εταίρους, με τις δυνάμεις της αγοράς, με τις δυνάμεις της ναυτιλίας, εν προκειμένω, για να χτιστεί μια σχέση, να γίνει μία επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό και να μπορέσουμε έτσι να πάμε σε μία μακροχρόνια εργασιακή σχέση. Είναι, δηλαδή, αναβάθμιση της επαγγελματικής μας παιδείας, στο προκείμενο, αναβάθμιση της ναυτικής μας παιδείας και αναβάθμιση των ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού. Γιατί, για επιστρέψω στο θέμα της ναυτιλίας, χρειαζόμαστε τη ναυτοσύνη, χρειαζόμαστε τη ναυτιλία μας και πρέπει να επενδύσουμε στον άνθρωπο».

«Πρέπει λοιπόν, να επενδύσουμε σ’ αυτούς τους νέους δημιουργικούς δρόμους -αυτό άλλωστε είναι και το στοίχημα μας- γιατί μέσα απ’ αυτούς τους δημιουργικούς δρόμους περνάει και η πορεία της μεταμνημονιακής Ελλάδας. Και σίγουρα, κάποιοι απ’ αυτούς τους δρόμους είναι και οι δρόμοι που ακολούθησε για πολλά χρόνια στην ιστορική του πορεία ο ελληνισμός. Είναι οι δρόμοι της θάλασσας», κατέληξε.