Υπερψηφίστηκε χθες επί της αρχής στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση των υπεραστικών συγκοινωνιών. Το νέο θεσμικό πλαίσιο φέρνει σημαντικές αλλαγές στην αγορά των ΚΤΕΛ, αφού αλλάζει τα τωρινά δεδομένα και προβλέπει τρεις κατηγορίες γραμμών, με μόλις μία εξ αυτών να είναι πλήρως απελευθερωμένη.

Οι άλλες δύο κατηγορίες είναι οι γραμμές με αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και οι επιδοτούμενες γραμμές στα πρότυπα των άγονων αεροπορικών δρομολογίων. Παρά το γεγονός ότι το ύψος της επιδότησης δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη, φαίνεται ότι η εκτέλεσή τους θα επιβαρύνει το σύνολο των φορολογουμένων, καθώς θα χρηματοδοτηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Κατά το υφιστάμενο σύστημα, όσοι εκτελούν δρομολόγια με υψηλό εμπορικό ενδιαφέρον υποχρεούνται να εκτελούν και ορισμένα άγονα, που ουσιαστικά επιδοτούνται από τα κέρδη των εμπορικών.

Ωστόσο το τελικό ποσό της επιδότησης που θα λαμβάνουν όσοι εκτελούν τα άγονα δρομολόγια, μετά την απελευθέρωση, δεν έχει προσδιοριστεί, καθώς αναμένεται να διαμορφωθεί σε συνεργασία με τις περιφέρειες και τη Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών, που δημιουργείται για να αποτελέσει τον φορέα ελέγχου της απελευθερωμένης αγοράς των ΚΤΕΛ. Αυτή θα ελέγχει το ύψος του εισιτηρίου ενώ θα προκηρύσσει τους διαγωνισμούς για την ανάθεση των γραμμών στις κατηγορίες άγονων και αποκλειστικού έργου.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία των ΚΤΕΛ προβλέπει τον διαχωρισμό των γραμμών σε τρεις κατηγορίες:

– Γραμμές Αποκλειστικού Έργου, όπου ο ανάδοχος θα εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου και θα αναλαμβάνει όλες τις υπεραστικές γραμμές μιας γεωγραφικής ενότητας, κατόπιν ανοιχτού διαγωνισμού, για 10 χρόνια.

-Άγονες γραμμές, στις οποίες ο ανάδοχος εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου και ταυτόχρονα επιδότηση κατόπιν ανοιχτού διαγωνισμού.

– Γραμμές Ελεύθερης Επιλογής, που αποτελούν τις γραμμές με μεγάλο εμπορικό ενδιαφέρον. Οποιοσδήποτε πληροί τις προϋποθέσεις θα εκτελεί δρομολόγια με τιμολόγηση που θα ορίζεται από τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς.

Τι λέει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ηλείας

Ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ηλείας, Χρήστος Δημακόπουλος, τόνισε σε δηλώσεις του ότι «υπάρχουν διαβεβαιώσεις από τον σύνδεσμό τους, ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν θα περάσει έτσι όπως παρουσιάζεται στο σχέδιο νόμου και είμαστε αντίθετοι», αλλά κράτησε στάση επιφυλακτική να μελετήσει το θέμα η διοίκηση του ΚΤΕΛ για να έχει ολοκληρωμένη απάντηση.

Ωστόσο όπως είπε, αν τελικά ισχύσει ως έχει, το πρόβλημα βασικά δεν θα το έχει το ΚΤΕΛ, αλλά θα μετακυλήσει στους πολίτες και επιβάτες, αφού η κοινωνική πολιτική που εφαρμόζουν αυτή τη στιγμή τα ΚΤΕΛ πρώτον όσον αφορά τα μειωμένα εισιτήρια και δεύτερον όσον αφορά τις άγονες γραμμές, θα διαφοροποιηθεί εντελώς.

«Το ΚΤΕΛ Ηλείας, δεν έχει να φοβηθεί σχεδόν τίποτα από τον ανταγωνισμό, είμαστε μια εταιρία που έχει έναν μεγάλο στόλο αυτοκινήτων, περίπου 89, δεν είμαστε παθητική εταιρία μα ούτε και κερδοφόρα, ωστόσο έχουμε μια βιώσιμη Α.Ε. Αυτή τη στιγμή το ΚΤΕΛ Ηλείας εξυπηρετεί τις άγονες γραμμές και τις καλύπτει όλες κατά τον καλύτερο τρόπο, υπάρχουν δε φορές που σε μακρινά δρομολόγια π.χ. Πύργος-Ανδρίτσαινα ολόκληρο το λεωφορείο πάει με δύο επιβάτες.

Ποια άλλη εταιρία θα έρθει εδώ να πάρει δρομολόγια άγονων γραμμών; Και ακόμα κι αν αυτό συμβεί, δυστυχώς το πρόβλημα θα το έχουν οι επιβάτες του νομού, που δεν θα εξυπηρετούνται όπως πρέπει, αλλά αυτό θα έχει κι άλλες συνέπειες αν μειωθούν τα δρομολόγια. Θα πάμε αναγκαστικά σε μείωση προσωπικού για να μειωθούν τα λειτουργικά μας έξοδα και θα ρίξουμε το βάρος στα δρομολόγια επιλογής, δηλαδή τα υπεραστικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η εταιρία θα αλλάξει αναγκαστικά πολιτική, ωστόσο οι δυσμενείς συνέπειες αφορούν κυρίως τον κόσμο».

(φωτογραφία αρχείου)

Πηγή: ilialive.gr