Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της σχολικής βίας, των φαινομένων εκφοβισμού και ρατσισμού εντάσσονται πλέον στην εκπαιδευτική διαδικασία, με τη δημιουργία Παρατηρητηρίου, όπως ανακοίνωσε χθες ο υφυπουργός Παιδείας Θεοδ. Παπαθεοδώρου.

Με αφορμή τα τελευταία φαινόμενα ρατσισμού, που έχουν έρθει στη δημοσιότητα και ιδιαίτερα την περίπτωση του δημοτικού σχολείου στο Νυδρί Λευκάδας, ο υφυπουργός επισήμανε, χαρακτηριστικά, ότι αντίπαλός μας δεν είναι η νηπιαγωγός. Αντίπαλος μας είναι ο ρατσισμός, η Χρυσή Αυγή.

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, υπενθυμίζεται ότι στο συγκεκριμένο σχολείο είχε δημιουργηθεί αναστάτωση, με αφορμή τον εορτασμό της Ημέρας της Σημαίας τον περασμένο Οκτώβριο, καθώς ορισμένα παιδιά που κατάγονται από άλλες χώρες έφεραν στο σχολείο τις δικές τους σημαίες, προκαλώντας την αντίδραση ορισμένων που δήλωναν ότι πρόσκεινται στη Χρυσή Αυγή. Σημειώνεται ότι ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης, κάλεσε την εκπαιδευτικό να δώσει εξηγήσεις, αυτές δόθηκαν και, όπως είπε ο υφυπουργός, το πρόβλημα λύθηκε.

Στο πλαίσιο της πρόληψης αλλά και της αντιμετώπισης των φαινομένων της σχολικής βίας, είτε πρόκειται για λεκτική είτε για σωματική, είτε για διαδικτυακή, δημιουργείται Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού. Θα έχει ως αποστολή τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων για την πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, την ταυτοποίηση, τη μελέτη και τη διοχέτευση, προς διαχείριση, σε πιστοποιημένους φορείς περιστατικών σχολικής βίας και εκφοβισμού.

Οι δράσεις του Παρατηρητηρίου που θα αρχίσει να λειτουργεί μέσα στο τρέχον σχολικό έτος είναι δέκα:

– Λειτουργία κέντρου καταγραφής περιστατικών στο Παρατηρητήριο.

– Εκπαίδευση διευθυντών σχολικών μονάδων, ανά περιφέρεια.

– Δράσεις αγωγής υγείας και δράσεις ευαισθητοποίησης μαθητών.

– Λειτουργία κινητής μονάδας παρέμβασης, σε συνεργασία με την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου (ΕΨΥΠΕ).

– Λειτουργία τηλεφωνικής γραμμής υποστήριξης για εκπαιδευτικούς, σε συνεργασία με ΕΨΥΠΕ.

– Διαδικτυακή πλατφόρμα συμβουλευτικής, για εκπαιδευτικούς και εφήβους.

– Επιδημιολογική έρευνα για ανίχνευση και παρακολούθηση αντικοινωνικών συμπεριφορών στο σχολείο.

– Πανελλήνια καμπάνια κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

– Πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.

– Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και κατάρτισης γονέων, μέσω της δια βίου μάθησης και της λειτουργίας Σχολών Γονέων.

Όπως τόνισε ο υφυπουργός, θα γίνει καταγραφή των περιστατικών και το Παρατηρητήριο θα είναι υπεύθυνο για τον σχεδιασμό των δράσεων. Θα εκπονεί μελέτες, θα συμμετέχει σε επιστημονικές έρευνες κλπ. Οι δράσεις θα υλοποιούνται με ευθύνη των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.

Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργείται δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων σε κάθε περιφέρεια εκπαίδευσης για την υποστήριξη των δράσεων πρόληψης στα σχολεία, επιδιώκοντας ιδιαίτερα τη συμμετοχή θεσμικών, κοινωνικών και τοπικών φορέων και οργανισμών που εξειδικεύονται σε θέματα πρόληψης της βίας, ψυχοκοινωνικής υποστήριξης νέων, δικαιωμάτων του παιδιού, κοινοτικής διαμεσολάβησης και κοινωνικής ένταξης.

Ο κ. Παπαθεοδώρου τόνισε ότι θα αναβαθμισθεί η διδασκαλία του μαθήματος της Πολιτειακής Παιδείας (Αγωγή Πολίτη), το οποίο, σε άλλες χώρες, είναι υποχρεωτικό από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου.

Ενισχυτική διδασκαλία

Ο υφυπουργός Παιδείας, επίσης, ανακοίνωσε ότι, παρά τις περιορισμένες πιστώσεις λόγω της οικονομικής κρίσης, θα λειτουργήσει κανονικά η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη για τους μαθητές του Λυκείου, όπως επίσης και για τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων, στα βασικά μαθήματα και σε ολιγομελή τμήματα των 5 έως 20 μαθητών.

Πανεπιστήμια

Ο κ. Παπαθεοδώρου ρωτήθηκε για τα τελευταία γεγονότα με την κατάληψη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και, συγκεκριμένα, στο Κέντρο Δικτύου, που είχε ως αποτέλεσμα να απενεργοποιηθεί ολόκληρο το δίκτυο του Ιδρύματος, να παρεμποδιστεί η ηλεκτρονική ψηφοφορία για την ανάδειξη εσωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, καθώς και το ηλεκτρονικό δίκτυο των πανεπιστημιακών νοσοκομείων, αλλά και εκείνων που συνεργάζονται με το δίκτυο του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπως το Λαϊκό.

Σήμερα, η κατάληψη έληξε, ενώ έχει ήδη δοθεί παράταση στην ηλεκτρονική ψηφοφορία μέχρι αύριο στις 18:00.
Ο υφυπουργός επισήμανε ότι η ψηφοφορία έχει ήδη ολοκληρωθεί, σε πλήθος πανεπιστημίων.

Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι μέσα σε ενάμιση μήνα έχουν προχωρήσει οι εκλογές σε 14 πανεπιστήμια και τώρα προχωρά και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Επισήμανε ακόμη ότι, ήδη, πανεπιστήμια όπως της Κρήτης και το Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης, έχουν προχωρήσει και στην εκλογή των εξωτερικών μελών και έχουν αναδειχθεί ενδιαφέρουσες προσωπικότητες. Επισήμανε ακόμη ότι, στα περισσότερα πανεπιστήμια, η συμμετοχή στις εκλογές ξεπέρασε το 75%, το 80% ακόμη και το 90%.

Κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία

Απαντώντας, τέλος, σε ερώτηση σχετική με τα εκπαιδευτικά κενά στα σχολεία, ο υφυπουργός τόνισε ότι το υπουργείο προχωρά στην ηλεκτρονική καταγραφή για όλα τα σχολεία της χώρας. Πρόσθεσε δε, ότι δεν υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση στην καταγραφή, ωστόσο ανακοινώνονται καθημερινά προσλήψεις και σύντομα θα έχουν πληρωθεί όλα τα κενά σε όλα τα σχολεία.