Ανοιχτή επιστολή αποστέλλουν οι αρτοποιοί της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης στον περιφερειάρχη και τους βουλευτές της περιοχής σχετικά με το «άνοιγμα» του επαγγέλματος του αρτοποιού.

Η πλήρης επιστολή των αρτοποιών

«Κομοτηνή 17/07/2011
Θέμα : κλειστά επαγγέλματα – Ν 3919/2011
Α ) Είναι κλειστό το επάγγελμα του αρτοποιού;
Β ) Θέλετε το ελληνικό ψωμί που παράγει ο φούρνος της γειτονιάς σας;

Κύριε Βουλευτά,
Μετά την περιφερειακή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Κομοτηνή 17/07/2011 τα σωματεία αρτοποιών της περιφέρειας ΑΜΘ αποφάσισαν να επιδοθεί η συγκεκριμένη επιστολή στον περιφερειάρχη και στους βουλευτές-υπουργούς της περιφέρειας.

Από το 1992 έως και σήμερα που ισχύει ο Ν. 3526/07 όπως τροποποιήθηκε και με το Ν. 3853/2010 κάθε νόμιμος πολίτης της χώρας μας μπορεί να ιδρύσει και να λειτουργήσει αρτοποιείο σε οποιαδήποτε πόλη και σε οποιοδήποτε σημείο, δίπλα σε άλλο φούρνο, απέναντι, χωρίς κανέναν απολύτως περιορισμό.
Κάθε πολίτης μπορεί να ιδρύσει και να λειτουργήσει όσα αρτοποιεία θέλει υπό οποιαδήποτε νομική μορφή.
Κάθε πολίτης, ανειδίκευτος εργάτης, τεχνίτης, επιστήμονας, ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να εργαστεί σε οποιοδήποτε αρτοποιείο χωρίς καμία προϋπόθεση.

Σύμφωνα με το α. 2 του Ν. 3919/2011, περιορισμός ορίζεται :
…Περιορισμός αριθμού προσώπων που έχουν πρόσβαση στο επάγγελμα.
…Εξάρτηση της χορήγησης αδείας από εκτίμηση ύπαρξης πραγματικής ανάγκης.
…Ορισμός γεωγραφικών ορίων στο δικαίωμα άσκησης του επαγγέλματος.
…Ορισμός ελάχιστων αποστάσεων μεταξύ των ασκούντων το επάγγελμα.
…Απαγόρευση της δημιουργίας περισσότερων εγκαταστάσεων από το ίδιο το πρόσωπο.
…Επιβολή ή απαγόρευση της άσκησης επαγγέλματος υπό ορισμένη εταιρική μορφή.
…Περιορισμός της συμμετοχής στο εταιρικό κεφάλαιο με κριτήρια την επαγγελματική ιδιότητα των συμμετεχόντων.
…Επιβολή υποχρεωτικών κατωτάτων τιμών.

Η πρόβλεψη αποκλειστικής δυνατότητας ή απαγόρευση διάθεσης είδους αγαθών από ορισμένη κατηγορία επαγγελματικών εγκαταστάσεων.

Στο Ν. 3526/07 α. 14 ορίζεται η διάθεση άρτου και αρτοπαρασκευασμάτων.
Σήμερα τα προϊόντα άρτου διατίθενται από μία πλειάδα καταστημάτων όπως αρτοποιεία, πρατήρια άρτου, ζαχαροπλαστεία, γαλακτοπωλεία, καταστήματα ζαχαρωδών προϊόντων.

Συνεπώς κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι η δυνατότητα διάθεσης άρτου και αρτοπαρασκευασμάτων είναι αποκλειστική.

Η απαγόρευση διάθεσης προϊόντων άρτου από επαγγελματικές εγκαταστάσεις που δεν αναφέρονται στο α. 14 του Ν. 3526 δηλ. ιχθυοπωλεία, μανάβικα, κρεοπωλεία, κομμωτήρια, συνεργεία αυτοκινήτων, καταστήματα υπόδησης και ένδυσης, καταστήματα ζωοτροφών κλπ , κατά την άποψη του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης αυτό συνιστά περιορισμό και ορίζει το επάγγελμα του αρτοποιού ως κλειστό επάγγελμα.
Εδώ και τέσσερις μήνες σε συνεχή συνεργασία με το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, ζητήσαμε και έγινε δεκτό από τους αρμόδιους η εξαίρεση του α. 14 του Ν. 3526 για προφανείς λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Εάν δεν εξαιρεθεί το παραπάνω άρθρο τότε θα δημιουργηθεί ένα χάος στην αγορά που θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια της επαγγελματικής ταυτότητας των επαγγελμάτων.

Για την ευαίσθητη περιοχή της περιφέρειας ΑΜΘ, δημιουργείται το πρόβλημα ο καταναλωτής να προμηθεύεται ψωμί που θα παράγεται από γειτονικές χώρες αναγκάζοντας και εμάς να πάμε σε αυτές τις χώρες.
Δυστυχώς τις τελευταίες μέρες το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης δια στόματος του Υπουργού κ. Ξυνίδη ξαφνικά άλλαξε στάση δηλώνοντας ότι δεν συμφωνεί στην έκδοση Π.Δ.

Στην περιφέρειά μας λειτουργούν 450 αρτοποιεία που απασχολούν πάνω από 2000 εργαζομένους, άμεσα ή έμμεσα άλλους δύο χιλιάδες εργαζομένους ( αλευροβιομηχανίες, έμποροι αλεύρων, προμηθευτές βοηθητικών υλών ).
Σε κάθε γειτονιά που ιδρύεται και λειτουργεί αρτοποιείο δημιουργείται ένας οικονομικός και κοινωνικός ιστός από διάφορα μικρομάγαζα ( κρεοπωλεία, ψιλικατζίδικα, μανάβικα κλπ ).

Όσον αφορά στο θέμα της τιμής του ψωμιού στην Ελλάδα ετησίως προβαίνουμε 2-3 φορές σε τιμοληψίες τις οποίες και παραθέτουμε στους αρμόδιους φορείς αποδεικνύοντας πάντα με στοιχεία από όλες τις Ευρωπαϊκές Ομοσπονδίες ότι το ψωμί στην Ελλάδα πωλείται φθηνότερα κατά 30 % από ότι σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα τρόφιμα που ο Έλληνας καταναλωτής τα προμηθεύεται κατά 12 % ακριβότερα.
Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώθηκαν και από την τελευταία έρευνα της Eurostat όπου αναφέρεται ότι τα λαχανικά και το ψωμί πωλούνται φθηνότερα στην Ελλάδα ενώ είναι άριστης ποιότητας.

Και αυτό έχει μια εξήγηση και μάλιστα πολύ λογική : το ψωμί δεν είναι ιδιαίτερα επικερδές, ενώ η αρτοποιία εν γένει στην Ελλάδα δεν χαρακτηρίζεται από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις. Ο λόγος που επιβιώνει είναι προσωπική εργασία των περισσοτέρων μελών της οικογένειας που απασχολείται στο αρτοποιείο για 12-14 ώρες / 24ώρο επί 365 μέρες ετησίως.

Από τα ως άνω αναφερόμενα προκύπτει, αποδεικνύεται και δικαιολογείται η χαμηλή τιμή του ψωμιού στην Ελλάδα και η διαφορά της σε σχέση με τις ευρωπαϊκές τιμές. Απαντάται επίσης και το ερώτημα στο γιατί το ψωμί του φούρνου της γειτονιάς είναι φθηνότερο ακόμα και από το βιομηχανικό και κατεψυγμένο που προμηθεύεται ο καταναλωτής από τις υπεραγορές τροφίμων και τα Σούπερ Μάρκετ.

Ερωτάσθε λοιπόν κ. Βουλευτά : θέλετε τον φούρνο της Γειτονιάς ; Επιθυμείτε να διατηρηθούν οι θέσεις απασχόλησης ; Επιθυμείτε ο καταναλωτής να συνεχίσει να προμηθεύεται φθηνό και ποιοτικό ψωμί ; Με όλα αυτά που διαδραματίζονται το τελευταίο διάστημα έγινε πια βεβαιότητα σε όλους τους αρτοποιούς της χώρας μας ότι μας θεωρείτε περιττούς και ότι η ανάπτυξη της χώρας μας στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στους καρφουρομαρινόπουλους και σε άλλες παρόμοιες εταιρίες και όχι στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ζητούμε να παρέμβετε υπέρ της βιοτεχνικής αρτοποιίας της χώρας μας, να στηρίξετε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και να ζητήσετε την έκδοση Π.Δ. από τα συναρμόδια Υπουργεία όπου θα εξαιρείται το α. 14 του Ν. 3526/07.
Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε συνεργασία ή περαιτέρω διευκρίνιση του θέματος.

Με τιμή
Τα Σωματεία
Έβρου Ροδόπης Ξάνθης

Καβάλας Δράμας»