Η δημιουργικότητα και η σημασία της ήταν το θέμα που πραγματεύτηκαν οι σημερινές εξετάσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Οι υποψήφιοι των ΓΕΛ στις πανελλήνιες 2025 κλήθηκαν να επεξεργαστούν ένα απόσπασμα από ένα κείμενο του Αντώνη Λενακάκη, καθηγητή Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, που αναφέρεται στον ορισμό της δημιουργικότητας, ένα άρθρο της Κέλλυς Φαναριώτη από το διαδίκτυο (tovima.gr, 13-08-2024), συντομευμένο και ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης, καθώς επίσης και ένα απόσπασμα από το βιβλίο πεζογραφημάτων «Για ένα φιλότιμο» (εκδόσεις Κέδρος 1980), του Γιώργου Ιωάννου, επίσης διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης.

Οι υποψήφιοι, πέραν των ερωτήσεων συντακτικού, λεξιλογίου και ερμηνείας, κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο για το προσωπικό τους ιστολόγιο, 350-400 λέξεων, όπου θα αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/ μαθητριών και οι τρόποι με τους οποίους οι ίδιοι επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους.

Δείτε εδώ τις απαντήσεις στα θέματα από την ΟΕΦΕ

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψήφιους των ΓΕΛ θα συνεχιστούν τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025, με τα μαθήματα Προσανατολισμού: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Αύριο, Σάββατο 31 Μαΐου 2025, θα «μπουν» στον στίβο των Πανελλαδικών οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ, με την εξέταση του μαθήματος των Νέων Ελληνικών (Γενικής Παιδείας).

Τι λένε μαθητές για τα θέματα

Δύο μαθητές στο λύκειο Θρακομακεδόνων όπου βρέθηκε η κάμερα της ΕΡΤ εμφανίστηκαν αισιόδοξοι για το αποτέλεσμα των σημερινών εξετάσεων.

«Εύκολα και βατά» χαρακτήρισε τα θέματα ένας νεαρός μαθητής, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε πως «η δημιουργικότητα είναι ένα πράγμα που λείπει από τον σύγχρονο άνθρωπο», ενώ «ο καθένας την εκφράζει όπως θέλει», ενώ μιλώντας για τον εαυτό του σημείωσε πως την εκφράζει μέσα από τον αθλητισμό και τον ΠΑΟΚ.

Μεταξύ άλλων ανέφερε πως το θέμα το είχαν διδαχθεί και στο σχολείο αλλά και στο φροντιστήριο, ενώ όταν πήρε τα θέματα στα χέρια του δεν αγχώθηκε. «Κοίταξα την περίληψη και μετά τα άλλα θέματα και μίλησα μέσα από την ψυχή και την καρδιά μου», ανέφερε.

Λίγα λεπτά νωρίτερα μαθήτρια από το ίδιο λύκειο ανέφερε πως της άρεσε πολύ το θέμα.

Ο σχολιασμός των θεμάτων από την ΟΕΦΕ

«Το θέμα το οποίο κλήθηκαν να διαχειριστούν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων αφορά στη δημιουργικότητα των μαθητών, εστιάζοντας στους λόγους καλλιέργειάς της από το σχολείο και στους τρόπους με τους οποίους καθένας την εκφράζει σε προσωπικό επίπεδο (Θέμα Δ).

Αναλυτικότερα, δόθηκαν δύο μη λογοτεχνικά κείμενα:

Το 1ο δείγμα επιστημονικού λόγου, από το οποίο ζητήθηκαν οι γλωσσικές επιλογές που επιβεβαιώνουν το συγκεκριμένο είδος.

Το 2ο κείμενο, από το οποίο ζητήθηκε περίληψη (Θέμα Α), είναι άρθρο δημοσιευμένο στο διαδίκτυο.

Στο Θέμα Β τα ερωτήματα ήταν κλασικά κι αναμενόμενα (Σωστό- Λάθος, επικοινωνιακό αποτέλεσμα του τίτλου, ενεργητική και παθητική σύνταξη), διατυπωμένα με σαφήνεια. Από αυτά περισσότερο απαιτητική είναι η μετατροπή της ενεργητικής σε παθητική σύνταξη στο Θέμα Β3β.

Το κείμενο 3 (λογοτεχνικό) είναι απόσπασμα από το έργο του Γιώργου Ιωάννου «Για ένα φιλότιμο». Οι μαθητές στο Θέμα Γ κλήθηκαν να ερμηνεύσουν τον προβληματισμό του αφηγητή και να καταγράψουν τη δική τους στάση.

Συνολικά, τα θέματα είναι ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα σε μαθητές που έχουν εξασκηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διάρκεια των τριών τάξεων του Λυκείου».