Με θετικούς «οιωνούς» για το 2014 και κλίμα αισιοδοξίας σε ό,τι αφορά τον τομέα της κρουαζιέρας κλείνει η φετινή σεζόν για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ (ΟΛΘ ΑΕ), καθώς το 2013 καταγράφηκε αύξηση τόσο στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων όσο και στον αριθμό των επιβατών.

Σύμφωνα με στοιχεία που παραχωρήθηκαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ από την ΟΛΘ ΑΕ, χαρακτηριστικά στοιχεία της σταθερά ανοδικής τροχιάς που καταγράφεται στο κομμάτι της κρουαζιέρας από το 2012 και έπειτα, είναι η αύξηση του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων που προσέγγισαν το λιμάνι το 2013 (18 έναντι 11 το 2012) και των επιβατών, ο αριθμός των οποίων αναμένεται να «αγγίξει» φέτος τις 14.700, έναντι 8014.

Μπορεί ορισμένα έργα υποδομών στο λιμάνι να έχουν μείνει πίσω, λόγω της σημερινής συγκυρίας, αλλά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Στέλιος Αγγελούδης διαβεβαίωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «προς το παρόν δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων ακόμη και του μεγέθους του Costa Pacifica (ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, χωρητικότητας 3800 ατόμων)».

Σύμφωνα με τον κ. Αγγελούδη, «αν υπάρξει ταυτόχρονη προσέγγιση δύο κρουαζιερόπλοιων αυτού του μεγέθους θα μπορέσουμε, σε πρώτη φάση, να χρησιμοποιήσουμε και το κρηπίδωμα 9 (ανατολική πλευρά δεύτερου προβλήτα). Έτσι κι αλλιώς, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές για την υποδοχή κάθε μεγέθους κρουαζιερόπλοιου».

Στόχος της ΟΛΘ ΑΕ για το 2014 είναι να αυξηθούν οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων σε 25 και, όπως υπογράμμισε ο κ. Αγγελούδης, κάτι τέτοιο «είναι εφικτό να γίνει πραγματικότητα».

Σημείωσε δε, ότι το 2014 θα είναι μια καλύτερη χρονιά για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, παρόλο που το γενικότερο περιβάλλον της κρουαζιέρας δεν θα είναι ευνοϊκό, αφού για την επόμενη σεζόν αρκετές εταιρείες έχουν μειώσει την προσφορά μέσω της αποδρομολόγησης πλοίων από τη Μεσόγειο και την τοποθέτησή τους σε νέες, αναδυόμενες αγορές, όπως της Ασίας.

Εκτός της αναμενόμενης αύξησης κρουαζιερόπλοιων το 2014, εξίσου σημαντικό- όπως επεσήμανε ο κ. Αγγελούδης -κρίνεται το γεγονός ότι «θα έχουμε νέες εταιρείες, οι οποίες θα προσεγγίσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως η MSC Cruises και η Holland America Line».

Υπογραμμίζοντας, ότι κάθε χρόνο «είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν ώστε η επόμενη χρονιά να είναι καλύτερη», ο κ. Αγγελούδης ανέφερε ακόμη, ότι μεταξύ των όποιων προσπαθειών για την αύξηση της κίνηση κρουαζιέρας και των αποτελεσμάτων τους, μεσολαβεί ένα διάστημα περίπου δύο με τρία έτη.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, σημείωσε ότι τα αποτελέσματα της τρέχουσας σεζόν αντανακλούν τις προσπάθειες που έγιναν το 2010-2011.
Αναφερόμενος δε, στις ενέργειες που καταβάλλει η διοίκηση της ΟΛΘ για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, υπογράμμισε ότι αυτές επικεντρώνονται σε πέντε πυλώνες.

Σύμφωνα με τον κ. Αγγελούδη, αυτοί οι πέντε πυλώνες είναι: συμμετοχή σε εκθέσεις, συνέδρια και συναντήσεις του κλάδου, υποδοχή στελεχών εταιρειών κρουαζιέρας στην Θεσσαλονίκη για γνωριμία με το λιμάνι, την πόλη και τα τουριστικά αξιοθέατα της ευρύτερης περιοχής, σταθερή επικοινωνία με εταιρείες κρουαζιέρας προκειμένου να τους ενημερώνουμε για όλες τις εξελίξεις που αφορούν την κρουαζιέρα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και διατήρηση χαμηλών και σταθερών τιμολογίων, από τα πλέον ανταγωνιστικά στην ευρύτερη περιοχή.

Επιπλέον, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ τόνισε, ότι σημαντικός παράγοντας για τη σταθερή ανάπτυξη της κρουαζιέρας, με ολοένα και περισσότερο αυξημένες προσεγγίσεις, αποτελεί η παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, ώστε το πλήρωμα και οι επιβάτες να είναι ευχαριστημένοι από την παραμονή τους. «Ο ικανοποιημένος πελάτης είναι η καλύτερη διαφήμιση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αγγελούδης.

Για τις επόμενες «κινήσεις» που στοχεύουν στην περαιτέρω βελτίωση της κρουαζιέρας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ο κ. Αγγελούδης τόνισε «όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες προώθησης του λιμένα και της πόλης, ενώ επιπρόσθετα, διερευνώνται συνέργειες με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς και μέλη της λιμενικής κοινότητας, ώστε να υπάρξει μία συντονισμένη προσπάθεια προώθησης προς τις εταιρείες κρουαζιέρας».
Απαιτείται μεγαλύτερη συμμετοχή από τους φορείς

Μπορεί το 2010 να είχε υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο και τον Εμπορικό Σύλλογο της πόλης και μπορεί να έγιναν κάποιες κοινές προσπάθειες προώθησης του λιμένα και της πόλης «αλλά απαιτείται σίγουρα μεγαλύτερη προσπάθεια από όλους» επεσήμανε ο κ. Αγγελούδης, κληθείς να σχολιάσει το κατά πόσο οι φορείς στηρίζουν και βοηθούν την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι η κρουαζιέρα δεν είναι μία δραστηριότητα που αφορά αποκλειστικά το λιμάνι. «Θα έλεγα ότι πρωτίστως επωφελείται η ίδια η πόλη. Έως σήμερα ο ΟΛΘ έχει επωμιστεί το μεγαλύτερο τμήμα των προσπαθειών για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην πόλη. Αυτό που απαιτείται είναι μεγαλύτερη συμμετοχή από όλους» σημείωσε.

Αναφερόμενος στη συνεργασία της διοίκησης του λιμανιού με τους ναυτικούς πράκτορες της πόλης, ο κ. Αγγελούδης επεσήμανε ότι είναι στενή και λόγω της πολύ καλής σχέσης των δύο πλευρών έχουν επιλυθεί χρονίζοντα προβλήματα.
«Θεωρώ ότι κάθε επιχείρηση πρέπει να συζητάει με τους πελάτες-χρήστες της.

Είναι εκείνοι που γνωρίζουν καλύτερα απ’ όλους τα όποια διαδικαστικά προβλήματα υπάρχουν καθώς έχουν εικόνα όχι μόνο του λιμένα αλλά ολόκληρης της αλυσίδας μεταφοράς» ανέφερε.

Υπογράμμισε δε, ότι «ως διοίκηση έχουμε εφαρμόσει πολιτική ανοιχτών θυρών. Είμαστε ανά πάσα στιγμή διαθέσιμη (η διοίκηση) να συζητήσουμε και να βρούμε λύσεις σε θέματα που επηρεάζουν αρνητικά την αποδοτικότητα του λιμένα. Ενδεικτικό παράδειγμα επίλυσης ενός σημαντικού θέματος είναι η επέκταση της λειτουργίας των τελωνειακών υπηρεσιών που επεκτείνει χρονικά την δυνατότητα παράδοσης και παραλαβής φορτίων από το λιμάνι».

Ωστόσο, όπως παραδέχεται ο κ. Αγγελούδης, «πάντοτε υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης». Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι, «προτεραιότητά αποτελεί η επέκταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και η χρήση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, ώστε οι χρήστες να έχουν πρόσβαση στις απαραίτητες πληροφορίες για την διεκπεραίωση των εργασιών τους».

Σημαντικό επίσης θέμα, όπως ο ίδιος τόνισε, είναι η καλύτερη συνεργασία με τον σιδηρόδρομο ώστε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να «ξεδιπλώσει» τις πραγματικές του δυνατότητες ως πύλη εμπορίου των Βαλκανίων.