Την ανάγκη να ληφθούν μέτρα προκειμένου να ικανοποιηθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του ελληνικού προγράμματος το 2014, υπογράμμισαν, σήμερα από τις Βρυξέλλες, πηγές της ΕΕ.

Όπως σημείωσαν οι ίδιες πηγές, ορισμένα κράτη-μέλη είναι δυσαρεστημένα από το μήνυμα «όχι άλλα μέτρα» που εκπέμπει η ελληνική πλευρά. Οι ίδιες πηγές τόνισαν ότι είναι σημαντικό η Ελλάδα, αφενός να ικανοποιήσει τους δημοσιονομικούς στόχους για το 2014 και αφετέρου να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα το 2014. Αυτή είναι η μόνη λύση που βλέπουν οι Βρυξέλλες, εάν η Ελλάδα επιθυμεί να μειώσει γρηγορότερα το επίπεδο του χρέους της, να επιστρέψουν οι επενδύσεις και να τονωθεί η ανάπτυξη, σημείωναν κοινοτικές πηγές.

Επιπλέον, οι ίδιες πηγές υπογράμμισαν την ύπαρξη δημοσιονομικού κενού στον προϋπολογισμό του 2014, ύψους 2 δισ. ευρώ. Ξεκαθάρισαν δε, ότι για να καλυφθεί το κενό αυτό, είναι αναγκαία η λήψη συγκεκριμένων και στοχευμένων μέτρων και όχι μέτρων οριζόντιου χαρακτήρα (π.χ. μειώσεις μισθών και συντάξεων).

Ανέφεραν, ωστόσο, ότι η τρόικα και η ελληνική πλευρά εξακολουθούν να διαφωνούν στο μέγεθος του δημοσιονομικού κενού το 2014. Υπογράμμισαν, πάντως, ότι οι Βρυξέλλες προσδιορίζουν το δημοσιονομικό κενό στα 2 δισ. ευρώ. Η διαφωνία αυτή οφείλεται στον τρόπο που προσμετρά η κάθε πλευρά τον δείκτη ανάπτυξης, τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές και τις κρατικές δαπάνες, σημείωναν οι ίδιες πηγές.

Εξάλλου, όσον αφορά την εκταμίευση της τελευταίας υπο-δόσης του Ιουλίου, ύψους 1 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα, οι κοινοτικές πηγές τόνισαν ότι θα πρέπει πρώτα η ελληνική πλευρά να ικανοποιήσει τα τέσσερα προαπαιτούμενα που προβλέπει το Μνημόνιο. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το πρώτο και σημαντικότερο προαπαιτούμενο για τους Ευρωπαίους είναι η κινητικότητα στον δημόσιο τομέα 12.500 υπαλλήλων. Το δεύτερο προαπαιτούμενο αφορά την αναδιάρθρωση των τριών ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ. Όπως εκτιμούσαν οι πηγές των Βρυξελλών, οι δύο από αυτές τις τρεις βιομηχανίες θα πρέπει να κλείσουν. Το τρίτο προαπαιτούμενο έχει να κάνει με την αποπληρωμή εκκρεμών οφειλών του κράτους προς την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ και το τέταρτο, με τον νέο κώδικα των δικηγόρων.

Σε ό,τι αφορά τη συζήτηση για το λεγόμενο «χρηματοδοτικό κενό» του ελληνικού προγράμματος, οι πηγές της ΕΕ εξέφρασαν την ελπίδα ότι θα ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό, ενδεχομένως τον Δεκέμβριο. Επισήμαναν, ωστόσο, ότι προηγουμένως θα πρέπει να υπάρχει μια σαφέστερη εκτίμηση για τα δημοσιονομικά στοιχεία του 2013 και του 2014.

Σημειώνεται ότι οι ίδιες πηγές δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να επιμηκυνθεί η ωρίμανση των ελληνικών ομολόγων που διακατέχουν η ΕΚΤ και οι κεντρικές τράπεζες των κρατών-μελών.

Τέλος, όσον αφορά το ζήτημα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, οι πηγές των Βρυξελλών ανέφεραν ότι οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν περί τον Μάιο-Ιούνιο του 2014. Οι ίδιες πηγές υπενθύμισαν, άλλωστε, ότι βασική προϋπόθεση για να ξεκινήσει η συζήτηση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, είναι η ύπαρξη πρωτογενούς πλεονάσματος στον προϋπολογισμό του 2013 και η επικύρωσή του από την Ευρωστατιστική Υπηρεσία (Eurostat), τον Απρίλιο του 2014.